آموزش تعویض فن سی پی یو CPU

0

سیستم در بعضی از مواقع بعد از 5 دقیقه ریست می شود ، وقتی با برنامه های سنگین کار می کنید هنگ می کند ، دور فن پردازنده بدون انجام هیچ کاری کم یا زیاد می شود و مواردی از این قبیل . تمام این موارد بر می گردد به خراب شدن فن سی پی یو / پردازنده که باید تعویض شود . اما قبل از تعویض فن سی پی یو باید مدل و سوکت پردازنده همچنین روش تعویض آن را یاد بگیرید تا در صورت بد جازدن پایه ها مشکلی برای قطعات سخت افزاری بوجود نیاید .

 نکته مهم : زمانی اقدام به تعویض فن کنید که صد در صد مطمئن باشید این قطعه معیوب می باشد . (علائم ، داغ کردن هیت سینک 2. نچرخیدن فن 3. صدای بیش از حد 4. ریست شدن سیستم بعد از داغ شدن هیت سینک 5. شکسته شدن پایه ها )
در تصویر زیر نمونه یک فن معیوب و غبار گرفته قرار داده شده است .

hamirayane

1. از کجا بفهمیم سوکت پردازنده چه مدلی می باشد

بهترین روش استفاده از برنامه CPU-Z می باشد . این نرم افزار مشخصات دقیق پردازنده را در اختیار شما قرار میدهد . همچنین با باز کردن درب کیس و مشخص کردن مدل مادربرد هم می توانید با ورود به سایت سازنده محصول ، مدل سوکت را مشخص کنید . اما گزینه راحت تر استفاده از برنامه CPU-Z می باشد .  لینک دانلود فعال می باشد . نرم افزار را دانلود و نصب کنید .
همانطور که مشاهده می کنید مدل سوکت در برنامه مشخص شده است .

hamirayane

سوکت های پردازنده به 2 شکل بسته می شوند که بستگی به نوع پردازنده و شرکت سازنده مادربرد دارد . یک نوع سوکت به صورت پرسی و نوع دیگر که از زیر بسته می شود به صورت پیچی می باشد .
اگر برد شما پیچی باشد باید تمام قطعات را از روی برد باز کرده و سپس مادربرد را از داخل کیس همانند تصاویر زیر خارج کنید تا بتوانید فن را در بیاورید .
تصاویری که در قسمت زیر مشاهده می کنید مرحله به مرحله ابتدا کارت گرافیک خارج شده / سپس کابل ها و بعد از آن پیچ روی برد باز می شود .

hamirayane

hamirayane

hamirayane

hamirayane

hamirayane

همانطور که مشاهده می کنید فن پردازنده با استفاده از یک پایه به زیر برد پیچ شده است که باید هر پیچ را باز کنید تا فن از مادربرد جدا شود . در بعضی از بردها ممکن است پیچ روی برد بسته شده باشد .

hamirayane

اما اگر پرسی باشد که هر خار با فشار دست در جای خود چفت می شود  باید با استفاده ار یک پیچ گوشتی خارها را موافق با عقربه ساعت بچرخانید و سپس به طرف بالا بکشید . با انجام اینکار فن از جای خود خارج می شود . اما برای جا زدن خارها بر خلاف عقربه های ساعت خارها را باید دست چرخانده و به صورت ضربدری و فشار یکنواخت دست ، خارها را جا بزنید تا یک صدای جا رفتن به گوشتان برسد . دقت داشته باشید تا زمانیکه این صدا به گوشتان نرسیده ممکن است فن به درستی جا نرفته باشد پس برای اطمینان یکبار فن را به آرامی به طرف بالا بکشید .

hamirayane

hamirayane

hamirayane

معمولا فن جدیدی که میخرید بر روی خود خنک کننده حرارتی (خمیر سیلیکون ) دارد اگر نداشت حتما باید خمیر سیلیکون خریده و همانند تصویر زیر خیلی کم روی پردازنده بمالید .

hamirayane

اگر فکر می کنید فقط فن پردازنده خراب می باشد و با تعویض آن مشکل حل می شود ، پیشنهاد می کنم به صورت یکجا فن را عوض کنید زیرا قیمت فن پردازنده زیاد گران نمی باشد . اما اگر خنک کننده پردازنده شما حرفه ای می باشد می توانید فقط فن را عوض کنید .

hamirayane

فن سی پی یو دارای یک کابل 3 یا 4 پین می باشد که این کابل باید بر روی برد وصل شود . زمانیکه می خواهید فن را از جای خود خارج کنید به کابل دقت داشته باشید . سپس کابل فن جدید را در جای قبلی قرار بدهید .

 

همچنین GPU-Z نرم افزاری است که به شما تمام اطلاعات در مورد کارت گرافیک و GPU خود را نشان می دهد.

 

 

منبع:asarayan

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.