پلی استیشن 4 پرو VS ایکس باکس وان ایکس

0

پلی استیشن 4 پرو VS ایکس باکس وان ایکس

در گذشته زمانی که یک کنسول جدید عرضه می‌شد، می‌شد تا مدت‌ها روی آن حساب کرد و تا زمان تغییر نسل، از کنسول استفاده کرد. با این حال در چند وقت اخیر و به لطف پیشرفت سریع‌تر فناوری، چنین اتفاقی دیگر عملی نیست و کنسول‌ها برای اینکه بتوانند هم‌پا با پیشرفت‌های فنی و تکنیکی بازی‌ها حرکت کنند، نیاز به تقویت پیش از موعد دارند. به همین دلیل هم مفهوم کنسول میان‌نسلی از مدت‌ها پیش مطرح شده و سونی با عرضه کنسول پلی‌استیشن 4 پرو، به عنوان اولین شرکت کنسول میان‌نسلی خودش را عرضه کرده است. البته که کنسول‌های میان‌نسلی یک تفاوت اساسی با تغییر نسل‌های سابق دارند و آن هم اینکه این کنسول‌ها، جایگزین کنسول قبلی نمی‌شوند و بیش‌تر شبیه به ارتقای رایانه‌های شخصی هستند و افرادی را هدف قرار داده‌اند که به دنبال محصولی با قدرت بیش‌تر هستند که بتواند بازی را با کیفیت بهتری اجرا کند.

یکی دیگر از دلایل عرضه کنسول‌های میان‌نسلی، رایج‌تر شدن تلویزیون‌های 4K است که باعث می‌شود نیاز به کنسولی که بتواند بازی را روی این رزولوشن اجرا کند، حس شود. حال پس از اینکه پلی استیشن 4 پرو از مدت‌ها پیش عرضه شده، مایکروسافت هم بالاخره در جریان کنفرانس نمایشگاه E3 2017 خود از کنسول ایکس باکس وان ایکس رونمایی کرد که پیش از این با نام پروژه اسکورپیو شناخته می‌شد. این کنسول قدرتی ۶ ترافلاپسی داشته و قوی‌ترین کنسولی است که تا به امروز عرضه شده. هدف اصلی مایکروسافت از عرضه این کنسول، ارائه تجربه گیمینگ 4K است. البته مانند پلی‌استیشن 4 پرو، این کنسول هم قرار نیست جایگزین ایکس‌باکس وان معمولی یا ایکس‌باکس وان اس شود و حتی طبق گفته فیل اسپنسر، هنوز هم ایکس‌باکس وان اس به عنوان کنسول اصلی که انتظار می‌رود بیش‌ترین فروش کنسول‌های خانواده ایکس‌باکس را به خود اختصاص دهد، شناخته می‌شود و وان ایکس بیش‌تر کنسولی سطح بالا مخصوص افرادی است که به دنبال تجربه بازی‌ها در رزولوشن 4K هستند.

به مناسبت رونمایی مایکروسافت از کنسول جدیدش، تصمیم گرفتیم تا مقایسه‌ای بین این محصول و پلی‌استیشن 4 پرو داشته باشیم. البته هدف از این مقاله این نیست که تعیین کنیم کدام کنسول بهتر از دیگری است و تنها هدف ما، ارائه یک مقایسه بین دو کنسول است که بتواند به شما در خرید کمک بیش‌تری کند. در نهایت تصمیم اینکه کدام کنسول بیش‌تر به درد شما می‌خورد، برعهده خودتان خواهد بود.

پلی استیشن 4 پرو VS ایکس باکس وان ایکس

مشخصات فنی و ظاهری

hamirayane

در جریان کنفرانس مایکروسافت، ایکس‌باکس وان ایکس به عنوان کوچک‌ترین کنسول از خانواده ایکس‌باکس معرفی شد که این موضوع با در نظر گرفتن توان بالای این محصول، ویژگی‌ای است که می‌توان مایکروسافت را به خاطر آن تحسین کرد. خیلی‌ها پیش از رونمایی رسمی کمپانی از کنسول، تصور می‌کردند که این کنسول قرار است ابعاد بزرگی داشته باشد. از طرفی دیگر مایکروسافت از مدت‌ها قبل مشخصات فنی رسمی ایکس‌باکس وان ایکس را اعلام کرده بود و می‌دانستیم که این کنسول یک پردازنده هشت هسته‌ای و شخصی‌سازی شده AMD با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی ۱.۱۷ گیگاهرتزی با توان ۶ ترافلاپس دارد. این در حالی است که پلی‌استیشن 4 پرو یک پردازنده هشت هسته‌ای و ۲.۱ گیگاهرتزی AMD و پردازنده گرافیکی ۴.۲۰ ترافلاپسی دارد.

قیمت کنسول

یکی از مهم‌ترین مواردی که زمان خرید یک کنسول به آن دقت می‌کنیم، قیمت کنسول است. پیش از اینکه مایکروسافت رسما قیمت ایکس‌باکس وان ایکس را اعلام کند، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد آن انجام داده و حتی عده‌ای قیمت کنسول را ۴۰۰ دلار و عده‌ای چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار تخمین زده بودند! با این حال مایکروسافت در نهایت قیمت این محصول را که در تاریخ ۱۶ آبان عرضه خواهد شد، ۴۹۹ دلار اعلام کرد و گفت که حتی با این قیمت، آن‌ها سودی از خود کنسول به دست نمی‌آورند. در نقطه مقابل کنسول سونی، قیمتی معادل ۳۹۹ دلار دارد که ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از محصول مایکروسافت است. بسیاری از تحلیل‌گران پیش از رونمایی مایکروسافت از ایکس‌باکس وان ایکس پیش‌بینی کرده بودند که اگر این محصول قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار داشته باشد، سونی ناچار به کاهش قیمت کنسول خود خواهد شد ولی در شرایط فعلی و با اختلاف ۱۰۰ دلاری، به نظر می‌رسد که سونی برنامه‌ای برای این کار نداشته باشد.

hamirayane

چندی پیش مایکل پچر، تحلیل‌گر مطرح دنیای بازی‌های ویدیویی، طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل همه‌گیر نشدن تلویزیون‌های 4K، کنسول‌های میان‌نسلی که با هدف ارائه تجربه 4K از بازی‌ها عرضه می‌شوند، هنوز به محبوبیت زیادی دست پیدا نکرده‌اند و از این روش پیش‌بینی کرده بود که کنسول ایکس‌باکس وان ایکس یا پلی‌استیشن 4 پرو نیز قرار نیست کل فروش کنسول‌های خانواده ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 را به خود اختصاص بدهد. اما به هر حال افرادی هستند که به تلویزیون‌های 4K دسترسی داشته و در نتیجه قصد خرید کنسولی را دارند که بتواند بازی‌ها را در این رزولوشن اجرا کند. پس بد نیست مقایسه‌ای بین عملکرد دو کنسول در این رزولوشن داشته باشیم.

پلی‌استیشن 4 چند وقتی است که وارد بازار شده و از این رو می‌توان بهتر و راحت‌تر در مورد عملکرد واقعی آن صحبت کرد. این کنسول که توانی معادل ۴.۱۲ ترافلاپس دارد، برخی بازی‌ها را در رزولوشن 4K واقعی و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. برخی بازی‌ها در نرخ ۳۰ فریم اجرا می‌شوند و یک سری آثار هم به شکل آپ‌اسکیل و با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری به رزولوشن 4K می‌رسند.

اما در نقطه مقابل، مایکروسافت ایکس‌باکس وان ایکس را به عنوان کنسولی معرفی کرده که قرار است بازی‌ها را در رزولوشن 4K واقعی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. با اینکه مایکروسافت تعدادی بازی را در جریان کنفرانس خود معرفی کرد که به این شکل روی کنسول اجرا خواهند شد، اما طی روز‌های اخیر اخباری منتشر شده که بر اساس آن‌ها، ایکس‌باکس وان ایکس هم توانایی اجرای «همه» بازی‌ها در رزولوشن 4K واقعی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را نخواهد داشت. برای مثال یکی از این بازی‌ها Destiny 2 است که روی این کنسول با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. یا در نمونه‌ای دیگر، بازی Assassin’s Creed Origins را می‌توان مثال زد که طبق بررسی‌های دیجیتال فاندری، روی رزولوشن 4K واقعی اجرا نخواهد شد و یوبی‌سافت با استفاده از تکنیک checkerboard رزولوشن بازی را به 4K خواهد رساند. این دقیقا همان کاری است که در مورد برخی بازی‌های پلی‌استیشن 4 پرو هم صورت می‌گیرد.

با اینکه برای مقایسه دقیق‌تر در این زمینه‌ها باید منتظر عرضه ایکس‌باکس وان ایکس و مشاهده عملکرد واقعی آن باشیم، با این حال مساله‌ای که وجود دارد این است که حتی قدرت ۶ ترافلاپسی هم برای اجرای همه بازی‌ها در رزولوشن 4K واقعی کافی به نظر نمی‌رسد. درست است که روی نسخه کنسولی بازی‌ها بهینه‌سازی‌های مختلفی صورت می‌گیرد و مقایسه آن‌ها با بازی‌های پی‌سی منطقی نیست، اما طبیعی است که یک سری آثار حتی روی کنسول جدید مایکروسافت نیز با رزولوشن 4K واقعی اجرا نشوند یا حتی در صورت اجرا شدن، نتوانند به نرخ هدف ۶۰ فریم بر ثانیه برسند. پس نتیجه‌ای که می‌توان در این قسمت گرفت، این است که کنسول مایکروسافت به دلیل داشتن قدرت بیش‌تر، عملکرد بهتری در ارائه تجربه 4K خواهد داشت. با این حال هر دو کنسول ممکن است یک سری بازی‌های سنگین را روی رزولوشن 4K کاملا واقعی اجرا نکنند.

همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنیم که کنسول ایکس‌باکس وان ایکس از یک بلوری پلیر 4K بهره می‌برد ولی کنسول سونی فاقد این ویژگی است.

hamirayane

بازی‌ها

اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در یک کنسول، داشتن بازی‌های خوب است که البته این امر هم تا حد زیادی به سلیقه مخاطب بستگی دارد. منظورم این است که هر دو کنسول پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس بازی‌های جذابی دارند که در این بین باید بررسی کنید که سلیقه شما به بازی‌های کدام یک از این کنسول‌ها نزدیک‌تر است. برای مثال با خرید پلی‌استیشن 4 پرو، قادر خواهید بود بازی‌هایی چون Uncharted The Lost Legacy، God of War، Horizon Zero Dawn، Death Stranding یا GT Sport را تجربه کنید و در نقطه مقابل ایکس‌باکس وان ایکس بازی‌های بزرگی مثل Halo، Forza Motorsport 7، Gears of War 4، Crackdown 3 دارد. همچنین یکی از ویژگی‌های کنسول مایکروسافت که پلی‌استیشن 4 پرو از آن بهره نمی‌برد، پشتیبانی از قابلیت اجرای بازی‌های نسل قبلی است. مایکروسافت در جریان کنفرانس E3 2017 خود، اعلام کرد که این قابلیت را به کنسول اول ایکس‌باکس نیز گسترش داده است و کاربران می‌توانند بازی‌های این کنسول یا ایکس‌باکس 360 را روی کنسول خود تجربه کنند که اگر طرفدار بازی‌های قدیمی بوده یا کلکسیونی از آن‌ها داشته باشید، قطعا این ویژگی حسابی به دردتان خواهد خورد.

علاوه بر این بازی‌های انحصاری، بازی‌های مولتی پلتفرم زیادی هستند که برای هر دو کنسول عرضه خواهند شد. به هر حال فرقی نخواهد کرد که کدام یک از کنسول‌ها را داشته باشید، در نهایت قادر خواهید بود بازی‌های بزرگی مثل Assassin’s Creed Origins، FIFA 18، Call of Duty: WWII، Red Dead Redemption 2 و کلی بازی دیگر را روی کنسول خودتان تجربه کنید. البته که برخی بازی‌ها محتویات انحصاری برای یک کنسول ارائه می‌کنند و این دیگر به سلیقه خود شما مربوط می‌شود که تصمیم بگیرید کدام بازی روی کنسول‌تان عملکرد بهتری خواهد داشت. مساله بعدی هم اجرای روان‌تر بازی‌ها روی یک کنسول است. برای مثال در مقایسه ایکس‌باکس وان معمولی با پلی‌استیشن 4 معمولی، کنسول سونی در بیش‌تر بازی‌های مواتی پلتفرم عملکرد بهتری ارائه می‌کرد. حال که قدرت کلی ایکس‌باکس وان ایکس بیش‌تر از پلی‌استیشن 4 پرو است، حداقل روی کاغذ و در حالت تئوری باید شاهد اجرای بهتر بازی‌ها روی کنسول ایکس‌باکس باشیم. به طوریکه شاید بازی‌ها در رزولوشن بالاتر (4K واقعی) یا نرخ فریم بهتر اجرا شوند.

یکی دیگر از مواردی که بد نیست به آن اشاره کنیم، اجرای بهتر بازی‌های قدیمی روی هریک از کنسول‌های میان‌نسلی است. علاوه بر اینکه پس از عرضه پلی‌استیشن 4 پرو بسیاری از بازیسازان اقدام به انتشار آپدیتی برای پشتیبانی بازی‌ها از این کنسول و ارائه کیفیت بهتر کردند، سونی قابلیتی به اسم Boost Mode در این کنسول قرار داده تا حتی بازی‌هایی که رسما آپدیت مخصوص پلی‌استیشن 4 پرو دریافت نکرده‌اند نیز بتوانند با شرایط بهتری روی کنسول جدید اجرا شوند. از طرف دیگر مایکروسافت چه در زمان رونمایی از مشخصات فنی کنسول و چه در کنفرانس E3 2017 خود، روی اجرای بهتر بازی‌های قدیمی در کنسول Xbox One X تاکید داشت و این عملکرد بهتر ممکن است در قالب رزولوشن بالاتر یا نرخ فریم بهتر باشد.

hamirayane

واقعیت مجازی

خیلی‌ها انتظار داشتند که مایکروسافت در جریان E3 2017، اطلاعاتی از پشتیبانی کنسولش از واقعیت مجازی ارائه کند. با این حال این اتفاق رخ نداد و به همین دلیل هم نمی‌توان هنوز در مورد توانایی‌های این کنسول در ارائه تجربه واقعیت مجازی چیزی گفت. البته که توان بالای ایکس‌باکس وان ایکس، باعث می‌شود تا این کنسول مشکلی در اجرای بازی‌های واقعیت مجازی نداشته باشد، ولی مشکل اینجا است که هنوز مشخص نیست این تجربه قرار است از طریق چه هدستی ارائه شود. در نقطه مقابل پلی‌استیشن 4 پرو با بهره بردن از هدست پلی‌استیشن VR که پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی در شرایط فعلی به حساب می‌آید، کنسولی است که می‌تواند تجربه خوبی از این فناوری نوپا و جدید ارائه کند. مخصوصا که به مرور هم بازی‌های بیش‌تری برای این هدست تایید و عرضه می‌شوند.

موارد تاثیرگذار دیگر

در خرید یک کنسول، به جز مواردی مثل قدرت، بازی‌ها و قیمت، عوامل دیگری نیز تاثیر دارند. عواملی که البته تقریبا تمامی آن‌ها به سلیقه شخصی فرد مربوط می‌شوند. برای مثال خیلی‌ها ممکن است طرفدار مایکروسافت یا سونی باشند و در نتیجه تحت هر شرایطی، خرید کنسول برند مورد علاقه خودشان را ترجیح بدهند. یا ممکن است فردی ظاهر یکی از این کنسول‌ها را بیش‌تر از دیگری بپسندد و این مورد را یکی از ملاک‌هایش در خرید کنسول بداند. کنترلر مورد دیگری است که می‌تواند در خرید کنسول تاثیرگذار باشد. به هر حال خیلی از افراد هستند که کنترلر ایکس‌باکس وان و نحوه جاگیری استیک‌های آن را مناسب می‌دانند و در نقطه مقابل هم عده‌ای ظاهر کلاسیک‌تر کنترلر سونی را می‌پسندند. در کل با اینکه این عوامل خیلی در عملکرد کنسول تاثیرگذار نیستند، اما می‌توانند روی تصمیم‌گیری نهایی شما تاثیر داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:zoomg

 

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.