آیا گوگل شما را ردیابی می کند

0

آیا گوگل شما را ردیابی می کند

گوگل برای بهبود نتایج جستجوی خود، همواره در حال دخیره کردن اطلاعات شماست. مثلا گوگل می‌داند علایق اصلی شما چیست! برای فهمیدن علایقتان با ما همراه باشید!

گوگل اطلاعات زیادی را در مورد شما می‌داند؛ این حقیقت، قابل کتمان نیست! مدل درآمدزایی غول فناوری سیلیکون‌ولی، بیشتر بر اساس تبلیغات و جمع‌آوری اطلاعات است. این اطلاعات از طریق تمام کنش‌های شما در استفاده از محصولات گوگل گردآوری می‌شود؛ مانند جستجو کردن، استفاده از گوگل‌مپ و… .

گوگل، جمع‌آوری اطلاعات از کاربران را جار نمی‌زند؛ اما در عین حال، این موضوع را مخفی هم نمی‌کند. شما این حق را دارید که بدانید، گوگل در مورد شما چه چیزهایی را می‌داند و اختیار اطلاعات خود را در دست بگیرید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

آیا گوگل شما را ردیابی می کند

گوگل تمام جستجوهای شما را ذخیره می‌کند

احتمالا این موضوع خیلی تعجب‌آور نباشد؛ شما باید بدانید که گوگل تاریخچه‌ی جستجوی شما را به طور کامل ذخیره می‌کند.

روش توقف

ابتدا به صفحه‌ی فعالیت من (My Activity Page) در گوگل بروید. سپس از قسمت سمت چپ بر روی گزینه‌ی Delete Activity by کلیک کنید. سپس در صفحه‌ی بازشده، از منوی کشویی موجود، گزینه‌ی Search را انتخاب کنید بر روی Delete کلیک نمایید.

برای غیرفعال کردن ردیابی گوگل، می‌توانید به صفحه‌ی کنترل فعالیت (Activity Controls Page) مراجعه کنید. سپس تیک قسمت Web & App را بردارید. با این کار ردیابی شما از طریق تاریخچه‌ی کروم و هر برنامه‌ای که از گوگل استفاده می‌کند متوقف می‌شود.

hamirayane

گوگل تمام جستجوهای صوتی را ذخیره می‌کند

هر جستجوی صوتی که از طریق دستیار صوتی گوگل انجام دهید ذخیره می‌شود تا در بهبود نتایج جستجوی شما به کار بیاید. کاربران معمولا نمی‌دانند که این جستجوها ذخیره می‌شوند. ذخیره این جستجوها به این معناست که کاربران می‌توانند مجددا به تمام آن‌چه گفته‌اند گوش کنند! شما می‌توانید از طریق قسمت Voice & Audio در پنل My activity به این فایل‌های صوتی  دست یابید.

وش توقف

اگر می‌خواهید جستجوهای صوتی شما ذخیره نشود به صفحه‌ی کنترل فعالیت گوگل (Activity Controls Page) مراجعه کنید و تیک قسمت Voice & Audio را بردارید.

گوگل مکان شما را ردیابی و ذخیره می‌کند

علاوه بر جستجوهای متنی و صوتی، گوگل، مکان شما را نیز ردیابی و ذخیره می‌کند. شما می‌توانید به مراجعه به پنل Timeline Page تمام مکان‌های حضور خود را مشاهده کنید. صحت این اطلاعات به همراه داشتن موبایل و فعال بودن اکانت گوگل بستگی دارد.

روش توقف

برای متوقف کردن ردیابی و ذخیره مکان شما پس از ورود به پنل کنترل فعالیت گوگل (Activity Controls Page) تیک گزینه‌ی Location History را بردارید. همچنین با ورود به پنل Timeline Page می‌تواند با انتخاب آیکون سطل زباله در قسمت پایین سمت راست، تاریخچه‌ی مکان‌های خود را حذف کنید.

hamirayane

اطلاعات تبلیغاتی خود را کنترل کنید

شاید جذاب‌ترین قسمت همین قسمت باشد! شما می‌توانید با ورود به پنل Ad Settings اطلاعات جالبی را در مورد خودتان بفهمید! در این پنل، گوگل پروفایلی را برای شما تهیه کرده است! در این پروفایل می‌توانید اطلاعاتی مثل جنسیت خود، سن تخمینی و ماه تولد خود را مشاهده کنید! اما جذاب‌ترین قسمت این است که شما می‌توانید موضوعات مورد علاقه خود را نیز ببینید؛ مانند کتاب و ادبیات، زیبایی،‌ ورزش و… . این اطلاعات بر اساس سرچ‌‌های شما در گوگل،‌ یوتیوب و… به دست آمده است.

شما می‌توانید شبکه‌سازی تبلیغاتی گوگل برای خود را فعال یا غیرفعال کنید. در صورت متوقف کردن این قسمت، واضح است که ردیابی شما توسط گوگل سخت می‌شود. اما در عوض، با کاهش شناخت شما توسط گوگل، نتایج جستجوی شما نیز نامربوط‌تر به ویژگی‌های شخصی شما خواهد بود.

اکانت گوگل خود را حذف کنید

با ورود به داشبور گوگل (Google’s Dashboard) می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به خود مانند دستگاه‌های متصل به اکانت گوگل، سرویس‌های مورد استفاده و… را مشاهده کنید. شما می‌توانید از این اطلاعات یک کپی هم تهیه کنید! در پایان می‌توانید برای حذف تمامی اطلاعات ذخیره شده از شما اکانت گوگل خود را حذف کنید.

 

 

منبع:zoomit

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.