روش حذف صدای لنت ترمز

0

روش حذف صدای لنت ترمز

ترمز یکی از قطعات مصرفی در خودرو با درجه ایمنی Grade A یا فوق ایمنی است که این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوق-العاده این قطعه به ظاهر معمولی دارد. در ترمز گیری های سخت و در مواقع حساس که بحث ایمنی جان مسافران اتومبیل و خسارات مالی سنگین مطرح است، اهمیت لنت ترمز بیشتر مشخص می شود. اما یکی از مواردی که رانندگان خودرو گاه و بیگاه با آن سروکار دارند، صدای ناشی از لنت براثر ترمز نمودن است. این صدا گاه در مواقع ویژه حرکتی و گاه به علت استفاده از نوعی ماده به ویژه در لنت و یا اجزای سامانه ترمزی، ساخت و سبب مراجعه مکرر دارندگان اتومبیل به نمایندگی کمپانی های اتومبیل ساز یا بقیه تعمیرگاه ها می شود چون موجب ایجاد احساس عدم اعتماد راننده به سامانه ترمز می  شود و این فکر را به-وجود می آورد که کارکرد آن اشکال دارد. این مسئله مختص یک یا چند کشور نیست بلکه موضوع روز خیلی از کمپانی های مهم اتومبیل ساز و قطعه ساز در جهان  است و سبب تحمیل هزینه های گزافی به آنها شده است. هم اکنون بررسی در این رابطه موجب تعریف پروژه هایی در سطوح بالای تحقیقاتی در دانشگاه های معتبر با استفاده از دستگاه های خیلی پیشرفته شده، اما نکته حائز اهمیت آن است که هر صدای ترمزی لزوماً به معنی وجود عیب نیست. در ادامه به تعریف انواع صداهای ترمز و عرضه راهکارهای پیشنهادی برای حذف آنها می پردازیم.

انواع صدای ترمز

صدای لنت ترمز با توجه به سختی و بلندی آن ولی به طور کلی صدای ارتعاش آرام را ناله (Groan) و صدای ارتعاش سریع را جیغ (Squeal) می نامند.

فاکتورهای طراحی لنت ترمز اتومبیل

در طراحی لنت موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

شیار میانی لنت ترمز به عنوان نشانگر حد مجاز استفاده از لنت ترمز همچنین محلی برای خارج شدن گاز و گرد و غبار ناشی از مصرف لنت است.

۱- در شرایط متفاوت جوی می بایست کارایی برابری داشته باشد. این عملکرد مطلوب باید در محدوده متفاوت دمایی هنگام رانندگی نیز حفظ گردد.

۲- پدال گیری خوب در همه مواقع.

۳- طول عمر زیاد (به لحاظ صرفه اقتصادی)

۴- توانایی کارکرد در شرایط متفاوت، بدون ایجاد صدا.

۵- لنت باید به روش مطلوبی توانایی توقف اتومبیل را داشته باشد.

۶- محدودیت های ابعادی برای مونتاژ.

۷- استفاده نکردن از مواد آزبستی.

۸- خروجی غبار کمتر (به منظور تمیز باقی ماندن چرخ)

مقدار خروجی غبار لنت و تفاوت سطوح درونی دو چرخ گاه استفاده از یک ماده نرمتر برای لنت به منظو جلوگیری از ایجاد صدا پیشنهاد می گردد که این موضوع به کم نمودن عمر لنت می انجامد.

مواد مورد استفاده در لنت ترمز

در این قسمت با بخش های مهم ساختمان لنت ترمز آشنا می شوید چون شاید در بعضی موارد تغییر ساختار مواد مصرفی در لنت، یکی از راه های حذف صدا باشد. موادی که در ترکیب لنت مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: مواد اصطکاک زا مانند گرافیت، پودر فلز مثل سرب، روی، برنج و آلومینیم، مقیدکننده ها، پُر کننده ها و عوامل بهبود دهنده که در ادامه به تشریح هر یک می پردازیم.

۱- پودر فلز به منظور بالا بردن مقاومت مواد در برابر دما و سایش به ترکیب افزوده می گردد.

۲- مقیدکننده ها (Binder): چسب هایی هستند که مواد اصطکاکی را کنار هم نگه می دارند. رزین Phenolic رایج ترین نوع آن است.

۳- Filler ها مانند تراشه های لاستیکی هستند که در مقادیر کم برای کم نمودن صدای لنت به ترکیب اضافه می شوند.

تاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا

تنوع زیاد نوع لنت و ترکیبات موجود در آن، اثر قابل توجهی بر صدای تولیدی لنت می گذارد. در ذیل به برخی از پارامترهای مربوط به آن اشاره می گردد:

لنت های نیمه فلزی: گاها موجب ایجاد صدا می شوند که این مسئله به علت دشواری بیشتر آنها نسبت به لنت های غیر آزبستی است. ترکیبات فلزی این نوع لنت ها، هنگام ترمز گیری و سایش فلز به فلز سبب ایجاد صدای جیغ می گردد.

مقدار Fillerها و Binderها در ماده اصطکاکی لنت تفاوت چشمگیری در مقدار صدای جیغ تولیدی از لنت های جلو یا پشت ایجاد می نماید. در این حالت افزودن اجزایی مانند گرافیت،کربن و ترکیبات بهبود دهنده لاستیکی می تواند سبب کم نمودن صدای لنت شود. اضافه نمودن برنج می تواند سبب برطرف نمودن ارتعاشات و همچنین تمیز کاری دیسک و یا کاسه چرخ گردد.

شکل هندسی لنت نیز می تواند بر مقدار صدای تولیدی تاثیر گذار باشد. لنتی با گوشه های پخ خورده می تواند روی دیسک ترمز، بدون ایجاد ارتعاش بلغزد. همچنین لنت های چاک دار سبب تغییر فرکانس لنت های مرتعش می شوند.

برخی لنت ها پوششی به خصوص دارند که به سطح دیسک اتتقال می  یابد. این پوشش ها سبب ایجاد یک نوع فیلم روی دیسک می شوند که ارتعاش و صدا را کم  می نماید.

صدای جیغ ترمز عپشتب اکثرا به علت انباشته شدن گرد لنت و … میان لنت ها و کاسه چرخ تولید می گردد. برای حل این مشکل، گرد و غبار ناشی از لنت ترمز را از روی کفشک ها و صفحه پشت بند لنت و اجزای مربوطه پاک نمایید.

اقدامات اولیه برای حذف صدای ترمز اتومبیل

دلیل اولیه صدای ترمز ارتعاش است. در ترمزهای دیسکی ارتعاشات میتواند میان لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب گردیده بر روی آن وجود داشته باشد. در ترمزهایی که از سامانه کاسه چرخ استفاده می نمایند، ارتعاشات می تواند میان کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت بند آن ایجاد گردد. همچنین ارتعاش در یک بخش می تواند سبب تحریک و ایجاد ارتعاش در بخش دیگر شود؛ به ویژه که قطعات پیوسته در حال سبکتر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش راحت تر شکل می-گیرد.

برای حذف صداهای اولیه، استفاده از صلبیت اجزای سامانه ترمزی در اولویت است که در طراحی سامانه های های ترمزی، دمپینگ یا حذف کننده ارتعاش اولیه به وسیله عوامل ذیل قابل اجراست:

۱- موقع ترمز به دقت گوش کنیم و ببینیم صدایی از لنت به گوش می رسد یا نه و در صورت لزوم چک کنیم لنت ها در جای خود سفت هستند؛ به گونه ای که با دست جابه جا نمی شوند.

۲- استفاده از عایق ها که Shim نیز نامیده می شوند. واقع عایق ها یک مجزا کننده اند که همانند بالشتک عمل می کنند و برای جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می گیرند. اگر لنت ها در جای خود به درستی نصب گردیده باشند ولی هنوز صدا تولید نمایند، یکی از ارزانترین و اثر گذار ترین راه ها برای از بین بردن صدای ذکر شده این است که لنت ها را از جای خود در آوریم و پشت آنها Shim نصب نماییم چون Shimها ارتعاشات میان لنت و کلیپر را کاهش می دهند.

۳- گیره ها که با محکم نمودن اتصالات و اجزا به یکدیگر سبب بالا بردن صلبیت سامانه ترمزی می شوند باید امتحان گردند و مطمئن شویم به درستی نصب گردیده اند و در جای خود محکم هستند.

۴- همه گیره ها، پین ها و فنرها که به واسطه دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از  دست داده و شُل شده اند باید تعویض گردند.

۵- تمیز نمودن و روغنکاری متعلقات کلیپر به از بین بردن ارتعاشات کمک می نماید. ارتعاشات می تواند به علت خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد.

۶- جایگزینی پین ها و بوش ها نیز می تواند به عنوان یک راه حل در نظر گرفته شود.
۷- اگر کلیپر خیلی کهنه شده است و لَق لَق می زند، شاید تعویض آن تنها راه حل ممکن باشد.

۸- یکی دیگر از دلیل های صدای جیغ در ترمزهای پشت، تماس ضعیف میان کفشک و کاسه چرخ است که این مشکل با جایگزینی لنت های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح درونی کاسه چرخ قابل حل است.

۹- گرفتن لَقی اجزای سامانه ترمز عقب که سبب ایجاد ارتعاش میان صفحه پشت بند و لنت ترمز پشت و در انتها عامل ایجاد صداست، یکی دیگر از راه های از بین بردن صدای ترمز عقب به حساب می آید.

اثر دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب بودن اتومبیل بر صدای ترمز

اتومبیل های دیفرانسیل جلو یا عقب به دلیل وجود تفاوت اساسی در سامانه های های انتقال قدرتشان، بر کارکرد سامانه های ترمزی خود اثر می گذارند.

۱- در طراحی، اجزای سامانه ترمزی در اتومبیل های دیفرانسیل جلو کوچکتر و دارای جرم کمتری هستند لذا دمپینگ موثری روی سطح نویز اولیه نخواهند داشت؛ در شرایطی اجزای سامانه ترمزی در اتومبیل های دیفرانسیل عقب به علت داشتن اجزای سنگین تر مانند تعلیق، Spindle و فریم های بزرگ، نویز اولیه را جذب می نمایند. br />
۲- در اتومبیل های دیفرانسیل جلو قسمت عمده عمل ترمز گیری به وسیله ترمزهای جلو و بخش کمتری از آن به وسیله ترمزهای عقب انجام می گردد؛ در شرایطی که این قضیه در اتومبیل های دیفرانسیل عقب حالت ضعیفتری دارد. به این علت دمای کارکرد در اتومبیل های دیفرانسیل جلو خیلی بالاتر است که نتیجه آن، بالارفتن درصد شیشه ای شدن و همچنین بالا رفتن صدای جیغ لنت در لنت های ترمز جلوست.

ملاحظات تولیدی و مونتاژی برای حذف صدای ترمز

صداهایی که در ترمز گیری سبک تولید می شود، متناسب با دوران چرخ است و احتمال دارد تا توقف کامل اتومبیل ادامه یابد؛ به ویژه هنگامی که فشار کمی به پدال وارد می شود. برای تشخیص این مشکل می بایست موارد ذیل تست گردد:

Rotor Run Out 

انحراف زیاده از حد دیسک موجب سایش نا منظم دیسک و لنت و همچنین حرکت لنت هنگام درگیری یسک با لنت می گردد که در پایان ارتعاشِ به وجود آمده موجب ایجاد صدا خواهد شد. انحراف دیسک سبب سایش نا منظم می شود.

Parallelism 

ضخامت دیسک می بایست حداقل در ۴ نقطه چک شود. تغییرات در ضخامت دیسک می تواند به حرکت لنت و ایجاد نویزهای ناخواسته بینجامد. در مواردی که ضخامت لنت کم می شود، لنت به طرف داخل حرکت می نماید و هنگامی که ضخامت لنت بالا می رود ، لنت به طرف خارج رانده می شود که این جابه جایی به طرف داخل یا خارج سبب ایجاد صدا می شود. لنگی دیسک باید امتحان شود. ضخامت دیسک باید برابر باشد.

Material Transfer 

اگر یک اصطکاک ناهمگون و غیر یکنواخت در سطح دیسک اتفاق بیفتد، ممکن است سبب ایجاد لغزش یا چسبندگی به واسطه اصطکاک کمتر یا بیشتر شود. این اصطکاک غیر یکنواخت در برخی موارد سبب حرکت راحت و در مواردی سبب حرکت کُند لنت روی دیسک می شود که خود، عامل ایجاد ضربان و نوسان است. خیلی از تولید کننده ها با این مسئله روبرو بوده اند، که دلیل آن استفاده از ماشین های تراش دانسته شده است.

Loose Parts 

همه قطعات باید از نظر شُل بودن امتحان شوند.

Non Directional Finish 

خطوط جهت داری که هنگام فرایند ماشینکاری روی دیسک به وجود می آیند سبب جابه جایی لنت می شوند. برای برطرف نمودن این مشکل می بایست جریان تولید به طوری باشد که روی دیسک، شیار ایجاد نکند.

hamirayane

ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب

ترمزها بازه های متفاوتی از صدا را هنگام ترمز گیری یا رها نمودن ترمز تولید می نمایند. کارکرد مواد مصرفی در لنت ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند، با ایجاد نویز و حرارت همراه است. در نتیجه جیغ گاه و بیگاه ممکن است عادی باشد که دلیل آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک و … است. به عبارت دیگر جیغ گاه و بیگاه همواره به معنی وجود مشکل و یا کم شدن اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که برخی صداها طبیعی اند و برطرف شدن آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد، مانند:

۱- صدای جیغ: هنگامی که ترمزها سرد هستند و گاها در صبحگاه شنیده می شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد. به این پدیده Morning Sickness نیز می گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز اتومبیل به لنت ترمز تازه است.

۲- صدای جیغ بلند ممتد: وقتی اتومبیل در حال حرکت است و ترمز گرفته می شود یا حتی وقتی که ترمز گیری انجام نمی پذیرد، شنیده می شود. این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می نماید، تولید می شود و نشان می دهد که لنت تمام شده است و باید تعویض گردد.

همچنین هر سامانه ترمزی می تواند در دفعات زیاد ترمز گیری در ترافیک های سنگین یا جاده های پر فراز  و نشیب، نویز تولید نماید. در چنین حالتی، دمای دیسک و لنت خیلی بالا می رود. در این دما جیغ ترمز به دلیل تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق می افتد که دلیل آن نیز ایجاد یک سطح سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.

۳- صدای ناله در طول توقف: این صدا گاهی اوقات به خاطر لعابی یا شیشه ای  شدن سطح دیسک به واسطه ترمز های سنگین و متوالی تولید ممی گردد و برای برطرف نمودن آن باید لنت ها تعویض شوند و سطح دیسک مجددا پرداخت شود.

۴- صدای نویز: تنها یک  بار هنگام ترمز گیری از سامانه تعلیق جلو شنیده می شود. این صدا نتیجه جابه جایی و حرکت لنت ها در جهت دوران دیسک است و اگر پدال ترمز محکم فشرده گردد، احتمال تولید صدا کمتر می شود. برای برطرف نمودن این عیب باید از نصب صحیح لنت ها، گیره ها و Shimها مطمئن شویم.

۵- نویز چند گانه: تنها یک بار بعد از روشن نمودن پیشرانه شنیده می شود. این صدا مربوط به سامانه خودآزمای ترمز ABS است و به هیچ گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد. سامانه ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در برخی نمونه ها بعد از روشن شدن اتومبیل و با نخستین ترمز گیری و در برخی دیگر بعد از آن که سرعت اتومبیل برای نخستین بار به حد معینی رسید، عمل می نماید.

دسته بندی صدای ترمز بر اساس فرکانس تولیدی

Low Frequency Noise

این صدا در فرکانس های بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ هرتز قرار دارد. این قسمت از صدا به واسطه تحریک نیروی اصطکاک در سطح دیسک و لنت ایجاد میگردد. در این حالت انرژی داده شده به سامانه به شکل یک پاسخ ارتعاشی در اتصالات و اجزای مرتبط با سامانه ترمزی ظهور پیدا می نماید.

تکنیک های حذف Low Frequency Noise

الف. بهینه نمودن سختی، جرم و دمپینگ اجزای سامانه که با تغییر ماده، سختی اجزای تعلیق و افزودن TMDها قابل اجراست. این راه حل نتیجه چندان مطلوبی در بر ندارد چون فقط موجب جابه جایی فرکانس صدا آن  هم به اندازه ۱۰۰ هرتز می شود.

ب. راه دوم، کم شدن Forcing Function است که با استفاده از مواد اصطکاکی جدید امکان پذیر خواهد بود و نتیجه آن، کم شدن صدای تولیدی است. به این منظور چند ماده اصطکاکی که گمان می رفت در تولید صدا تاثیر گذار باشند، مورد تحقیق قرار گرفتند تا سرنخ های پتانسیل ایجاد صدا شناسایی شوند. پیشتر، بارزترین ویژگی که آن را با تولید صدا همزاد می دانستند، توانایی انتقال گشتاور مواد اصطکاکی بود. گراف ذیل نشان دهنده گشتاور انتقال یافته به وسیله مواد اصطکاکی غیر آزبستی و مواد اصطکاکی نیمه فلزی بر حسب صدای تولیدی است. از گراف زیر، می توان چنین نتیجه گرفت که میزان گشتاور خروجی عامل تولید صدا شناخته نمی شود چون حتی در مواردی با انتقال گشتاور کم نیز صدای ذکر شده وجود دارد. در عوض با توجه به ترکیباتی که خروجی گشتاور آنها تست شده است، شناسایی مواد اصطکاکی صدا دار و مواد اصطکاکی بی صدا عملی گردید.

تولید یا عدم تولید صدا با توجه به نوع ماده مصرفی

نکته قابل  توجهی که در طول آزمایش های مختلف مشخص شد، این بود که یک ماده اصطکاکی که برای یک سیستم ترمزی بی-صدا یا کم صدا به کار می رود، لزوماً برای سیستم ترمزی بی صدا یا کم صدای دیگر کاربرد ندارد.

Low Frequency Squeal

پهنای باندی بالاتر از ۱۰۰۰ هرتز و کمتر از ۵۰۰۰ هرتز دارد.

تکنیک های حذف Low Frequency Squeal

راه حلی که برای حذف صدا با فرکانس مذکور پیشنهاد شده، جدا سازی مودهای کلیپر و دیسک ترمز است. به واسطه قیود موجود در سامانه ترمز، تغییر در دیسک ترمز راه حل راحت تری به نظر می رسد؛ گر چه هیچ علتی مبنی بر این که کلیپر جزئی از راه حل نیست، وجود ندارد.

با تغییر مشخصه های دینامیک سازه ای دیسک ترمز مانند جرم، دمپینگ و سختی دیسک می توان به راه حل فوق رسید اما راحت تر از آن، جایگزینی ماده مصرفی است که استفاده از Damped Iron به جای چدن خاکستری راه حل مناسبی به نظر می رسید که هدف از آن، کاهش دامنه نوسان دیسک است. در حقیقت ابتدا فرض می شد که با بالا رفتن دمپینگ ناشی از جایگزینی ماده Damped Iron دامنه نوسان دیسک کاهش می یابد و Low Frequency Squeal حذف می گردد اما با تست های بیشتر معلوم شد که دمپینگ هیچ نقشی در حذف صدای ذکر شده ندارد بلکه به طور تاثیر گذاری سبب جابه جایی فرکانس تشدید می شود. به طور نمونه در یک مدل ویژه سبب جابه جایی فرکانس تشدید از ۲۶۰۰ به ۴۰۰ هرتز شده است.

High Frequency Squeal

در فرکانس های بالاتر از ۵۰۰۰ هرتز تولید می شود. در طول سال ها راه حل های متفاوتی برای کم نمودن آن ارائه گردیده است ولی هیچ کدام از آنها راه حل مطلق نیست.

تکنیک های حذف High Frequency Squeal

الف. کاهش سختی لنت یا بالا رفتن سختی دیسک به شرط عدم تغییر ضریب اصطکاک موجب کم شدن صدای مذکور خواهد شد. در تصور عمومی بالا رفتن سختی دیسک سبب بالا رفتن امپدانس مکانیکی دیسک می شود و آن را در مقابل پاسخ دهی به نیروهای ورودی، مقاومتر می نماید. اما نکته اساسی، جابهجایی وضعیت [mode]پاسخ است.

ب. بر اساس تست های صورت گرفته با دستگاه دینامومتر معلوم شد که دیسک ها با ابعاد موجود بیشترین صدا را تولید می نمایند ولی بالا رفتن یا کم شدن سطح سایش دیسک موجب کاهش صدا به مقدار قابل توجهی می شود که در شکل ذیل نمایش داده شده است. مقدار تغییرات شدت صدا با توجه به میزان سطح سایش

ج. از دیگر عوامل تاثیر گذار بر تولید صدا, هندسه لنت است که عامل مهمی در توزیع فشار بر دیسک به حساب می آید. در شکل ذیل لنت ها با کاهش ۲۰درصد طول کمان با طول اولیه یعنی قبل از آغاز مصرف مقایسه شدند. این کاهش، یک مقدار بهینه در تغییر طول کمان لنت به حساب می آید. (نواحی خاکستری نشان دهنده قسمت های برداشته شده اند.)

د. روش دیگر کاهش صدا استفاده از عایق های صداست. عایق های صدا از دو یا چند لایه فلزی تشکیل گردیده اند که میان این لایه ها مواد ویسکوالاستیک به کار می رود. ماده ویسکوالاستیک ماده ای چسبناک و لاستیکی مانند است که میان دو لایه فلزی قرار می گیرد.

دو تئوری برای دلیل حذف صدا به وسیله این عایق ها وجود دارد: یکی اثر ماده ویسکوالاستیک بر مقاومت ظاهری میان کلیپر و صفحه فلزی پشت لنت است و دیگری، افزایش دمپینگی است که ماده ویسکوالاستیک بر عناصری که روی آنها نصب گردیده است، اعمال می نماید. اما نکته قابل توجه، وابستگی عملکرد عایق به دما و فشار است؛ به طوری که دینامیک این گونه مواد به میزان قابل توجهی تحت تاثیر عوامل فوق قرار دارد. در روش دیگری که در برخی از کارخانه های لنت ساز درونی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، پشت صفحه فلزی لنت یک ماده پلیمری با مقاومت حرارتی خیلی بالا پاشیده می شود که نقش آن، گرفتن ارتعاشات و حذف صداهای ناشی از آن است.

نکات اجرایی در تعویض لنت ترمز

هنگام عوض نمودن لنت ترمز، دیسک ترمز را با آب و صابون تمیز نماید تا حالت مغناطیسی سطح دیسک برطرف گردد چون این کار موجب جدا شدن همه ذرات از سطح دیسک می شود؛ در غیر این صورت ذرات ذکر شده میان دیسک و لنت ها باقی می-مانند و شاهد پدیده لرزش و ایجاد صدا خواهیم بود.

نکته قابل توجه این است که بعد از عوض نمودن لنت ها نیاز به گذشت زمان است تا سطح دیسک مجددا به مقدار مناسب صاف شده و تماس کامل میان دیسک و لنت ایجاد گردد چون در خیلی موارد، هنگام استفاده از لنت ترمز جدید صدای جیغ آن را هنگام ترمز گیری می شنویم.

نکاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنت ترمز:

۱. گردش هوا به شکل کامل حول مجموعه دیسک و کلیپر سبب خنک شدن لنت و در نتیجه بالا رفتن عمر آن می شود. در سال ۱۹۹۱ کارخانه شورلت امریکا تعداد زیادی شکایت دریافت نمود که همگی حاکی از کم بودن عمر لنت بود. راه حل پیشنهادی متخصصان کمپانی GM آن بود که باد شکن های اتومبیل را از دو سمت قسمت جلویی آن برداشتند. این کار سبب وزش بهتر باد و خنک شدن لنت ها و در نتیجه بالا رفتن عمر آن شد.

۲. در خیلی از موارد ناکارایی ترمز به علت عوض نشدن روغن ترمز است. به طور نمونه روغنی با دمای جوش ۴۰۰ درجه سانتیگراد ، بعد از یک سال استفاده، دمای جوش آن به ۳۰۰ درجه سانتیگراد می رسد که نتیجه آن، تبخیر در مانورها و ترمزگیری های شدید و کارایی نامناسب سامانه ترمز است. همچنین تبخیر روغن ترمز به ایجاد حالت قفلی خفیف به واسطه نیروی پسماند ناشی از فشار بخار روغن می انجامد که همانند این است که راننده پدال را فشار دهد و نگه دارد. این موضوع سبب استهلاک زود هنگام لنت می شود.

۳. در خیلی از موارد کلیپر از منظر بیرونی هیچ مشکلی ندارد و کاملاً خک است اما درون آن مملو از لجن و رسوب است که این مسئله موجب ایجاد نیروی پسماند ناشی از رسوبات پشت پیستون کلیپر و استهلاک سریع لنت می شود. برای حل این مشکل می بایست کلیپر باز و تمیز و به طور کامل سرویس گردد.

۴. هرگز لنت ها ی آزبستی یا غیر آزبستی را جایگزین لنت های نیمه فلزی نکنید؛ مگر این که فراهم کننده قطعات اجازه این تعویض را بدهد. لنت های آزبستی یا غیر آزبستی ساکت تر از لنت های نیمه فلزی هستند ولی همانند لنت های نیمه فلزی تحمل گرما را ندارند. به خاطر همین در صورت جایگزینی غیر مجاز لنت های آزبستی یا غیر آزبستی به جای لنت های نیمه فلزی، به علت حرارت بالا شاهد کم شدن عمر لنت و از بین رفتن سریع آن خواهیم بود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.