آموزش تعمیر و رفع بد سکتور هارد دیسک

6

آموزش تعمیر و رفع بد سکتور هارد دیسک

بدسکتور روی هارد دیسک به قسمت کوچکی از فضای هارد گفته می شود که به درستی کار نمی کند، یعنی قادر به پاسخ به درخواست های خواندن و نوشتن نیست. وجود بد سکتورهای متعدد بر روی هارد ممکن است باعث آسیب جدی به هارد شود. در صورتی که از وجود بد سکتور در هارد دیسک خود اطلاع دارید، در اولین فرصت حتماً از اطلاعات هارد دیسک خود بک آپ بگیرید زیرا هر لحظه امکان آن که هارد دیسک شما قادر به خواندن نباشد وجود دارد. بد سکتور دو نوع است: سخت افزاری و نرم افزاری. در ادامه در مورد این دو نوع و همچنین آموزش رفع آن ها خواهیم گفت.

دو نوع بد سکتور

گفته شد که دو نوع بد سکتور وجود دارد: یکی سخت افزاری و دیگری نرم افزاری. بد سکتور سخت افزاری از آسیب های فیزیکی به وجود می آید و البته گاه از همان زمان که سیستم از کارخانه بیرون می آید ممکن است با بد سکتور همراه باشد. این نوع بد سکتور، یعنی بد سکتور سخت افزاری، قابلیت ترمیم و تعمیر ندارد. اما بد سکتور نرم افزاری قابل تعمیر است. این نوع بد سکتور معمولاً ناشی از مشکلات نرم افزاری است. مثلاً گاهی هنگام خاموشی ناگهانی سیستم در اثر قطع برق ممکن است هارد در حال نوشتن اطلاعات باشد که در این صورت هارد دچار مشکل خواهد شد. گاهی ویروس ها و بدافزارها نیز در ایجاد بد سکتور نرم افزاری نقش دارند.

پس از ذکر این مقدمات، اینک به آموزش روش های تعمیر و رفع بد سکتورها می پردازیم.

۱- روش اول: استفاده از برنامه ویندوز

یک ابزار به نام chkdsk در ویندوز وجود دارد که قادر است با اسکن محتویات هارد دیسک، بد سکتورهای موجود را بشناسد. نکته ی جالب این است که این ابزار قادر به شناسایی و جدا کردن بد سکتورهای سخت افزاری و بد سکتورهای نرم افزاری است. این ابزار همواره به صورت اتوماتیک توسط ویندوز به کار گرفته می شود. اما شما می توانید با باز کردن منوی Run و وارد کردن عبارت chkdsk این ابزار را به کار گیرید. راه دیگر برای به کار گیری این ابزار این است که روی درایو C راست کلیک کنید و در قسمت Tools بر روی گزینه ی Check کلیک کنید.

۲- روش دوم: استفاده از نرم افزار Western Digital Data Lifeguard Diagnostics

با استفاده از این نرم افزار می توانید هارد دیسک را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، آن را تعمیر کنید. با استفاده از این نرم افزار علاوه بر تعمیر هارد دیسک، می توانید از وضعیت پارتیشن ها، مدل هارد دیسک، شماره سریال و همچنین ظرفیت آن مطلع شوید.

۳- روش سوم: استفاده از نرم افزار Seagate SaeTools

این نرم افزار نیز یکی از بهترین نرم افزارهای تست و تعمیر هارد دیسک است. کمپانی Seagate یکی از مشهورترین کمپانی های تولید کننده ی هارد دیسک است و نرم افزار تولیدی این کمپانی علاوه بر هارد دیسک خودِ Saegate قابلیت استفاده بر روی دیگر هارد دیسک ها را نیز دارد. استفاده از این نرم افزار ساده بوده و به وسیله ی آن می توان برخی از مشخصات هارد دیسک را مشاهده کرد.

۴- روش چهارم: استفاده از نرم افزار Macrorit Disk Scanner

با استفاده از این نرم افزار می توانید به راحتی هارد دیسک خود را، چه داخلی و چه خارجی، اسکن کرده و بد سکتورهای آن را تعمیر کنید.

۵- روش پنجم: استفاده از نرم افزار EASEUS Partition Master

این نرم افزار از جمله بهترین و قدرتمندترین نرم افزارها در حیطه ی مدیریت هارد دیسک است. با استفاده از این نرم افزار می توانید بد سکتورها را اسکن کرده و نسبت به تعمیر آن ها اقدام کنید. افزون بر این، می توانید با استفاده از این نرم افزار پارتیشن بندی هارد دیسک را نیز انجام دهید.

۶- روش ششم:استفاده از نرم افزار HDD Regenerator

افزون بر نرم افزارهایی که معرفی شد، نرم افزار HDD Regenerator نیز قادر به شناسایی و تعمیر بد سکتورهای موجود بر هارد دیسک است. برای استفاده از این نرم افزار بایستی حتماً پیش از استفاده از اطلاعات مهم هارد دیسک خود بک آپ بگیرید.

۷- روش هفتم: استفاده از نرم افزار HDD Scan

این نرم افزار نیز برای شناسایی و تعمیر بد سکتورها مفید است. بهتر است پیش از استفاده از این نرم افزار نیز از اطلاعات مهم هارد دیسک خود بک آپ بگیرید، زیرا امکان پاک شدن اطلاعات هارد دیسک وجود دارد. (البته در صو ت استفاده ی نادرست از نرم افزار HDD Scan.)

۸- روش هشتم:استفاده از نرم افزار Abelssoft CheckDrive

این نرم افزار نیز همچون دیگر نرم افزارهای معرفی شده قادر به شناسایی و تعمیر بد سکتورهای هارد دیسک است.

 

 

 

منبع:gooyait

گفتگو6 دیدگاه

  1. اگه با این برنامه ها تعمیر یا از پارتیشن خارجش کنم امکان داره بازم با برنامه نشون بده که بد سکتور داره یا نه چون خیلی ضربه خوردم 50 گیگ رو بد سکتور نوشته شده بود که نتونست اطلاعات اونارو بخونه نمی خوام دیگه پیش بیاد

    • admin

      سلام. اگر هارد به این شدت صدمه دیده. اولا 50گیگ بدسکتور خیلی زیاده یا این هارد از ابتدا مشکل داشته یا چیزی باعث خرابی شده که باید پیدا کنین مشکل کجاست که دوباره پیش نیاد شاید ویروس خیلی خطرناکی بوده یا پاور سیستم فرسوده شده و ولتاژ مناسب نمیده یا مادربورد و کابلها مشکل دارن که باید بررسی بشن وگرنه باز مشکل رخ میده.
      ثانیا اگر قسمت خراب رو خارج کنین هارد قابل استفاده است ولی توصیه ما اینه اگر هارد گارانتی داره ببرید برای تعویض اگر گارانتی نداره و چاره ای جز استفاده از این هارد ندارید حتما از اطلاعات مهم پشتیبان داشته باشید
      (اگر امکان تهیه هارد جدید دارید بعد از اینکه از سایر عوامل مطمئن شدید اقدام به تهیه کنید وگرنه ممکن هست هارد جدید هم خراب بشه)
      موفق باشید

      موفق باشید

  2. با تشکر از راهنمایی تان منظور من این بود که با برنامه Macrorit Disk Scanner اسکن کردم و 55 بد سکتور شناسایی شد اونم بعد از 3 ساعت اسکن اما هیچ قابلیت تعمیر نداشت عملا وقت تلف کردن بود برنامه ی HDD Regenerato هم بعد از کلی اسکن ارور داد هییچکدوم کمکی نمی کنه یا اسکن میکنن یا هارد رو الکی فرمت بازم ممنون میشم روش بهتر و کاربردی تری معرفی کنین بهم

    • سلام.
      توجه کنین که وجود بدسکتور در حالت کلی یک اشکال سخت افزاری است و متاسفانه بعضی از انواع بدسکتور به صورت نرم افزاری قابل تعمیر نیستند ولی برای اینکه هارد شما مجدد قابل استفاده بشود کمکی که بیشتر این نرم افزارها می کنند حتی اگر بدسکتورها را تعمیر نکنند که طبق تجربه ما 60 تا 70 درصد موارد تعمیر موفق وجود داشته ولی حداقل مکان بدسکتورها را نشان می دهد که اغلب در 10 گیگ ابتدای هارد هستند که درایو C در آن قرار دارد. (ولی اگر میانه یا در انتهای هارد هم باشد فرقی نمی کند) شما می توانید با شناسایی محدوده بدسکتورها هنگام فرمت با نرم افزارهای فرمت هارد مثل اکرونیس آن محدوده را داخل پارتیشن ها نیاورید و از مابقی هارد به شکل نرمال استفاده کنین. این کار هم ما بر روی بعضی هاردهای غیرقابل تعمیر انجام دادیم و بعد از آن هارد حتی سالها مورد استفاده قرار گرفته
      موفق باشید

    • سلام. کاربر گرامی برخی از این نرم افزارها روی هاردهای خراب تست کردیم و جواب داده مخصوصا HDD Regenerator.
      اگر هیچیک از این برنامه ها نتوانند بدسکتور هارد شما را درست کنن. متاسفانه هارد شما شدیدتر از حالات متداول صدمه دیده که شاید احتیاج به تعمیر توسط متخصص و به صورت فیزیکی باشد
      موفق باشید

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.