چگونه اطلاعات هارد دیسک را برای همیشه پاک کنیم

0

زمانی که با استفاده از گزینه ی Delete اطلاعات موجود در هارد دیسک را حذف می کنیم، این اطلاعات به صورتی کدگذاری می شوند که با استفاده از برخی نرم افزارها و ترفندهای خاص قابل بازیابی مجدد هستند. عدم آگاهی از چنین ویژگی ای ممکن است حریم شخصی بسیاری از افراد را مورد تهدید قرار دهد. در صورتی که شما فلش مموری، هارد دیسک، هارد درایو و … خود را، که روی آن اطلاعات شخصی دارید در اختیار شخص دیگری قرار می دهید، باید توجه داشته باشید که دیلیت کردن اطلاعات نمی تواند آن ها را برای همیشه از حافظه پاک کند.

فرد آشنا با ریکاوری اطلاعات می تواند به راحتی بسیاری از اطلاعات حذف شده از حافظه ی شما را بازیابی کرده و مشاهده نماید. به همین سبب آشنایی با روش های حذف دائمی اطلاعات از هارد دیسک در زمانی که شما قصد فروش حافظه و یا قرض دادن آن به شخص دیگری را دارید بسیار مهم است. در ادامه با چگونگی حذف دائمی اطلاعات از هارد دیسک آشنا خواهید شد.

حذف دائمی همه ی اطلاعات از هارد دیسک
شاید امن ترین روش حذف اطلاعات موجود در هارد دیسک، پاک کردن کل هارد دیسک باشد. این روش زمانی مفید است که شما دیگر با رایانه ی خود کاری ندارید و قصد فروش، یا قرض دادن طولانی مدت آن را دارید.
باید توجه داشته باشید که پاک کردن کامل هارد دیسک باعث می شود تا رایانه دیگر قادر به بوت کردن سیستم عامل خود نباشد و در نتیجه عملاً رایانه ی شما تا زمان ورود اطلاعات سیستم عامل جدید، غیر قابل استفاده خواهد شد.
در صورتی که قصد دارید تمام اطلاعات هارد دیسک را حذف نمایید از روش زیر استفاده کنید:
۱- نرم افزار رایگان DBAN را از اینجا دانلود نمایید.
۲- یک سی دی یا دی وی دی خالی را در درایو قرار دهید.
۳- با توجه به سیستم عامل خود یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید:
سیستم عامل ویندوز ۷ و ۸ : Burn disk image
سیستم عامل ویندوز XP یا Vista : CD BurnerXP
سیستم عامل Mac OS X : دیسک Utility
پس از کلیک روی یکی از گزینه های فوق DBAN روی سی دی یا دی وی دی رایت خواهد شد.
۴- کامپیوتر را راه اندازی مجدد یا ریست نمایید.
۵- در این مرحله به جای بوت شدن ویندوز بایستی نرم افزار DBAN بوت شود. اگر چنین نشد و سیستم عامل همیشگی شما بوت شد، باید در تنظیمات بایوس کامپیوتر خود سی دی یا دی وی دی رام را به عنوان درایوبوت کامپیوتر انتخاب نمایید.
۶- پس از بوت شدن نرم افزار DBAN با فشردن دکمه ی Enter صفحه کلید، هارد درایو خود را از لیست انتخاب نمایید. در صورتی که می خواهید اطمینان حاصل نمایید که هیچ شخصی پس از شما به اطلاعات موجود در هارد دیسک تان دسترسی پیدا نمی کند، گزینه ی pass PRNG Stream-8 را انتخاب نمایید.
نکته ی مهم: دقت کنید که بسته به حجم اطلاعات موجود در حافظه، پاک کردن دائمی آن ها با این روش ممکن است چند ساعت و یا حتی چند روز طول بکشد. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که دستگاه شما حتماً به برق متصل است و تلاش کنید که تا پیش از پایان حذف اطلاعات، دستگاه شما خاموش نشود.

حذف دائمی برخی اطلاعات از هارد دیسک
در روش پیشین تمام اطلاعات هارد دیسک پاک می شود. این روش برای افرادی که قصد دارند برخی از اطلاعات خود را حفظ کنند مناسب نیست. این افراد بهتر است به جای پاک کردن کل هارد دیسک از نرم افزار Eraserاستفاده نمایند. این نرم افزار رایگان بوده و به راحتی قابل نصب و اجرا می باشد برای دانلود نرم افزار   کلیک Eraser کنید. یکی از قابلیت های بسیار مفید این نرم افزار این است که می توان با تنظیم زمان بندی برای آن، اطلاعات موجود در یک پوشه را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به صورت خودکار و برای همیشه پاک کرد.
کامپیوترهایی که دارای سیستم عامل مک هستند، می توانند با استفاده از Trash basket اطلاعات خود را برای همیشه پاک کنند. برای این کار کافی است تا با باز کردن Finder روی گزینه ی Secure Empty Trash کلیک کنید. با استفاده از مسیر زیر نیز می توانید نسبت به خالی کردن سطل زباله به صورت حذف دائمی اطلاعات در سیستم عامل مک اقدام نمایید:
Preferences-> Advanced-> Empty Trash Security

شکستن هارد دیسک
در صورتی که زمان کافی برای پاک کردن اطلاعات هارد دیسک خود ندارید، می توانید با استفاده از یک چکش آن را بشکنید. بهتر است ضربه ها بیش تر به نواحی دیسک های فلزی هارد دیسک وارد شوند. پس از شکستن هارد دیسک در صورت امکان تکه های آن را در مناطق بی ارتباط با هم پراکنده کنید.

رمزگذاری روی اطلاعات هارد دیسک
یک گزینه ی کاربردی برای حفظ اطلاعات شخصی در زمانی که شما قصد پاک کردن آن ها ندارید، رمزگذاری روی اطلاعات هارد دیسک است. رمز گذاری روی اطلاعات هارد دیسک با استفاده از نرم افزار رایگان TrueCrypt امکان پذیر است. برای دانلود نرم افزار TrueCrypt  کلیک کنید. پس از رمزگذاری اطلاعات هارد دیسک با این نرم افزار، بازخوانی آن ها تقریباً برای هیچ فردی میسر نخواهد بود.

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.