کاهش صدای فن کامپیوتر

0

در بعضی از مواقع صدای زیادی از کیس به گوش میرسد . صدایی که مشخص نیست دقیقا از کدام یک از قطعات می باشد .وقتی درب کیس را باز می کنیم فن پردازنده ، فن روی درب کیس و فن خنک کننده گرافیک هر سه در حال چرخش هستند و صدای زیادی تولید می کنند . به صورت پیش فرض نباید به این صورت باشد و همیشه کاربران به این نکته اشاره می کنند که در ابتدا ، صدای کیس به این حد نبوده است .اگر میخواهید سر و صدای فن کامپیوتر خود را کاهش دهید، از توصیه های سخت افزاری تخصصی و نرم افزاری که در ادامه توضیح داده می شود استفاده کنید.

از فن های کم صدا استفاده کنید

بله شما نمی توانید با وجود فن هایی که نویز بالایی دارند صدای کیس را کاهش بدهید . بعضی از فن ها بدلیل کیفیت پایین صدای زیادی دارند . یک محصول 10 هزار تومانی با یک محصول صد هزار تومانی از نظر مشخصات فنی با هم تفاوت دارند . جدا از هر عنوان و برندی . یکی از بهترین فن هایی که نویز پایینی دارد VORTEX PWM-coagar می باشد . نویز این مدل 17.9 دسی بل است که نسبت به محصولات مشابه یک و نیم برابر صدای کمتری تولید می کند . پس اولین کار خرید فن استاندارد می باشد به شرطی که فن کیس شما خراب و نویز زیادی داشته باشد .

hamirayane

ارتقاء خنک کننده پردازنده

اگر دقت کرده باشید فن های معمولی که روی پردازنده بسته می شود ، فن از هیت سینک بزرگ تر است و همین موضوع باعث می شود صدای فن کمی زیاد باشد و نویز بالایی در طولانی مدت داشته باشد . اما فن های حرفه ای هیت سینک حرارتی (صفحات فلزی ) همراه با لوله های خنک کننده بزرگتری نسبت به فن دارند که همین موضوع باعث کاهش صدا می شود . البته در تمام خنک کننده ها این ادعا درست نمی باشد ولی کلیت به همین شکل است .
فن های نصب شده روی خنک کننده های حرفه ای نویز کمتری دارند و این قابلیت در مشخصات فنی این محصولات نیز درج شده است . در نظر گرفتن این مهم که گرما توسط فن های خنک کننده به هیت سینک انتقال داده شود ، باعث کاهش سر و صدای اضافی می شود که فقط از طریق خنک کننده CPU استاندارد امکان پذیر است . خوشبختانه قیمت Cooler های پردازنده زیاد نمی باشد و شما با حداقل هزینه 40 هزار تومان هم می توانید خنک کننده پردازنده را ارتقا بدهید .

hamirayane

مسیر گردش هوا را تمیز کنید

اگر جریان هوای خوبی داخل کیس وجود نداشته باشد، فن ها مجبور هستند با قدرت بیشتری کار کنند . دقت نکردن به همین نکته 2 عیب برای کامپیوتر شما به همراه دارد . اول تولید صدای بیش از حد بدلیل افزایش چرخش فن ها دوم گرم شدن پردازنده و قطعاتی که باید بوسیله فن ها خنک شوند . در نتیجه صدای بیشتری تولید می شود .

راه حل چیست ؟ بهتر است از یک دستگاه باد (بلوئر) برای تمیز کردن گرد و خاک کیس استفاده کنید . برای تمیز کردن فن ها می توانید از جاروبرقی کمک بگیرید البته از دور پایین مکش استفاده کنید . جاروبرقی گزینه خوبی برای تمیز کردن فن پردازنده هم می باشد و باعث می شود گردو خاک چسبیده شده بین هیت سینک و فن از طریق مکش جدا شود . البته از قلم مو هم برای تمیز کردن می توانید کمک بگیرید .

hamirayaneسعی کنید هنگام غبار روبی کیس از فشار باد زیاد کمک نگیرید . اینکار نیاز به وقت و حوصله زیادی دارد زیرا گردو و خاکی که در طولانی مدت مثلا یک سال بر روی قطعات نشسته است با 10 دقیقه زمان تمیز نخواهد شد . پس بهتر است با حوصله و ابزاری که مناسب اینکار است استفاده کنید .
از دستگاه باد برای تمیز کردن فن ها ، از پرچه یا قلمو برای تمیز کردن روی برد و حفره های روی درب کیس کمک بگیرید . اسپره های فشار هوا هم گزینه خوبی برای غبار روبی کیس محسوب می شوند ولی قیمت بالایی دارد که به صرفه نیست

hamirayane

از نرم افزار SpeedFan کمک بگیرید

SpeedFan برنامه‌ای برای نظارت بر ولتاژ، درجه حرارت و کنترل سرعت فن تمامی تراشه‌های سخت‌افزار رایانه شما است. به کمک نرم‌افزار SpeedFan حتی می‌توانید به دمای هارددیسک خودتان نیز نظارت داشته باشید. همچنین شما قادر هستید در برخی از مادربردها فرکانس بخش FSB را نیز تغییر دهید. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم نرم‌افزار SpeedFan می تواند تقریباً هر تراشه یا چیپی که به‌وسیله SMBus متصل شده است را به‌صورت هوشمند کنترل کند. این نرم‌افزار به‌خوبی با نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز 9x, ME, NT, 2000, 2003, XP سازگاری داشته و حتی بر روی سیستم‌عامل‌های 64 بیتی نیز به‌خوبی کار می‌کند.

دانلود برنامه SpeedFan

hamirayaneپیشنهاد میکنم در یک بازه زمانی مشخص مثلا هر 40 تا 50 روز درب کیس را باز کرده و قبل از اینکه گردو خاک زیادی روی فن ها نشسته باشد آن را تمیز کنید . اگر اینکار در طولانی مدت انجام شود ممکن است قطعات سخت افزاری مثل کارت گرافیک که دارای فن می باشد خراب شده یا باعث گرم شدن قطعات دیگر شود .

 

 

 

منبع:asarayan

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.