چگونه کارایی باتری لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟

0

شاید تنها مزیت یک لپ تاپ در مقایسه با یک سیستم کامپیوتری مناسب، وجود باطری آن باشد؛ باطری که باید استفاده از لپ تاپ و.. را تا چند ساعت بدون نیاز به برق تضمین کند. اما گاهی اوقات شاهد هستیم در مواقع ضروری که روی شارژ لپ‌تاپ حساب کرده ایم، وسیله‌مان با تمام شدن دور از انتظار باطری، خاموش می شود. شاید این اتفاق برای درصد زیادی از کاربران بخاطر انجام کارهای حیاتی مثل انجام پروژه، کار و..مشکلات زیادی را به وجود آورد؛ اما از قبل می‌توان روی باطری تدابیری را اتخاد کرد که با خاموش شدن ناگهانی و بی موقع آن رو به رو نشویم، تا هم کارایی باطری افزایش خوبی داشته باشد و هم از خراب شدن و کاهش طول آن جلوگیری کنیم.

در ادامه مقاله به شما ۱۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان باطری در وسایلی مثل لپ تاپ و مینی لپ تاپ را معرفی می کنیم تا با مشکلاتی از قبیل خاموش شدن ناگهانی سیستم‌تان و باطبع از دست رفتن اطلاعات مواجه نشوید؛ با ما همراه باشید.

hamirayane

وقتی لپ تاپی را خریداری می کنید، درصدی شارژ در باطری آن هست، بدون اینکه لپ‌تاپ را به برق وصل کنید، ابتدا تما شارژ باطری را با استفاده کردن از آن خالی کنید؛ اجازه دهید لپ تاپ با صفر شدن باطری خاموش شود، و سپس لپ تاپ را به بر وصل کنید؛ بدون اینکه آن را روشن کنید و یا در حین شارژ از آن استفاده کنید، به مدت ۱۲ ساعت اجازه دهید باطری استراحت کند و شارژ شود.

در بازه‌های زمانی مشخص هاردتان را یکپارچه سازی کنید؛ وقتی که به طور منظم هارد خود را Defragment می‌کنید، باعث می‌شود که اطلاعات وابسته به هم، به صورت یکپارچه‌تری در هارد کنار هم قرار بگیرند، و بالطبع وقتی به آن‌ها نیاز باشد، می‌دانید که داده مربوط به آن هم در کنارش هست، پس زمان فراخوانی آن‌ها به خاطراین‌که هد هارد دیسک هم کمتر جابجا می شود کمتر می‌شود و سرعت دسترسی به اطلاعات برای هارد خیلی بیشتر می شود، و این یعنی درصد انرژی کمتری هم از باطری شما گرفته می شود؛ برای اینکار حتما لپ تاپ خود را به آداپتور برق متصل کنید.

اگر با لپ تاپتان مشغول گوش دادن به صدایی هستید و یا به هر دلیلی نور صفحه نمایش خیلی به کارتان نمی آید، می توانید آن را از نور معمول کمتر کنید. برای اینکار در اکثر سیستم ها روی کیبورد دکمه تنظیم نور موجود هست. بعلاوه بعضی لپتاپ‌ها امکاناتی دارند که با آن‌ها می‌توانید کارایی CPU خود را بهبود دهید و حتی سیستم خنک کاری آن را دستکاری کنید؛ چون این اجزا درصد قابل توجهی از باطری شما را مصرف می کنند پس درص استفاده از انرژی را برای آن ها کمتر کنید.

سعی کنید تا حد ممکن از ابزارهای اصلی لپ تاپ استفاده کنید، مثلا از ماوس خود لپ‌تاپ به جای یک ماوس خارجی استفاده کنید، چرا که ابزارهایی که بوسیله USB به لپ تاپ وصل می شوند، مثل ماوس، گوشی هوشمند، Ram Reader و.. باطری را خیلی زوتر از حد معمول خالی می کنند. بیاد داشته باشید که برای شارژ وسایل هوشمندتان مثل دوربین، کوشی، تبلت و.. از شارژ باطری لپ‌تاپتان استفاده نکنید، در غیر این صورت کاهش عمر باطری‌تان اجتناب ناپذیر است. در کنار این موارد، اگر ارتباطات بی سیم خود مثل بلوتوث، وای‌فای و شبکه خود را نیاز ندارید، پس هر چه زودتر آن‌ها را خاموش کنید، در غیر این صورت لپ تاپتان مدام دنبال وسایل ارتباطی و آنتن‌های شبکه می‌گردد و همین جستجو درصد فوق العادی را از باطری تان کم می‌کند.

سعی کنید به طور متوسط هر دو ماه یکمرتبه، باطری خود را از محل نصبش خارج و پارچه تمیزی را با مقداری الکل خیس کنید، و سپس هر چه اتصال فلزی روی لپ تاپ می بینید که به باطری می خورد را تمیز کنید. اتصالات فلزی باطری را هم الکل کاری کنید؛ این کار باعث می شود که انرژی به صورت بهتری بین لپ تاپ و باطری‌تان جابجا شود.

شاید از قطع برق ناگهانی خانه و محل کارتان نگران باشید، و به‌همین خاطر باطری خود را به صورت شارژ شده به مدت طولانی بلا استفاده نگه داری می کنید؛ اما بهتر است بدانید که بلا استفاده بودن باطری پر باعث می‌شود که با کاهش راندمان و طول عمر باطری تان مواجه شوید؛ پس از باطریتان با استفاده از مستمر از آن مراقبت کنید. سعی کنید باطری پرتان را در مدت یک الی نهایتا دو هفته استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بر خلاف عرف موجود، هیچ‌گاه اجازه ندهید که باطری های لیتیوم یونی تان و حتی باطری های NiMH، با هشدار تمام شدن شارژ رو به رو شود، این مسئله دشارژ شدن برای باطری های نیکل صدق می کرد اما این کار در مورد باطری های جدید، باعث می شود که با دشارژ شدن، عمر باطری کم شود و آسیب های جدی هم به باطری وارد شود. در عوض باطری های نیکل کادمیومی خود را اجازه دهید کاملا دشارژ شود و سپس به شارژ کردن آن اقدام کنید. در این بین باطری های لیتیوم یونی از همه عملکرد بهتری دارد.

سعی کنید که باطری و لپ تاپتان خیلی گرم نشود، به محض گرم شدن آن، بهتر است از تعداد برنامه‌های باز کم کنید و یا حتی آن را خاموش کنید. لپ تاپ ها بهترین کارایی را در دمای کم دارند، پس برای اینکه لپ‌تاپ‌تان داغ نشود هر مدت یکبار لپ تاپ را با تمام سوراخ های هوایش با تمیز کننده کیبورد و یا یک پارچه تمیز، گردگیری کنید تا راه عبوری جریان هوا باز باشد؛ در غیر این صورت مجبور می‌شوید که سالی یک مرتبه آن‌را به تعمیرگاه کامپیوتر ببرید.

تنطیمات ذخیره انرژی خود را بررسی کنید و برای بهبود آن، همیشه آن را در بالاترین مقدار قرار دهید؛ برای اینکار به Control Panel بروید و در بخش Power Option آن، گزینه Max battery را برای بهترین عملکرد آن، انتخاب کنید.

سعی کنید تا حد امکان از حجم بازی و دیدن فیلم از روی DVD بر روی لپ تاپتان کم کنید، و با آن کارهای سبک‌تر و ضروری‌تری مثل چک کردن ایمیل، و استفاده از واژه پردازها و..  را انجام دهید؛ چرا که مثلا نصب و اجرای بازی، اجزای زیادی را مثل کارت گرافیک، پردازنده، هارد، رم و.. درگیر می‌کند و درصد زیادی از انرژی باطریتان هم تلف می شود. در این بین اگر بخواهید به یک مسافرت بروید و به انرژی باطریتان برای کارهای مهم هم نیاز دارید عاقلانه است که انرژی آن را برای کارهای سنگین و غیرلازم هدر ندهید، و مدیریت بهتری را برای صرف باطری در نظر بگیرید.

لازم است بدانید کارت گرافیک انرژی قابل توجهی را از درصد باطری‌تان صرف می کند، و این در مورد کارت‌های گرافیکی جدیدتر که روی خود یک پردازنده اختصاصی هم دارند بیشتر نمود می کند؛ هم اکنون انرژی که یک کارت گرافیک مصرف می کند در بیشتر اوقات هم اندازه و یا بیشتر است از تمام انرژی که یک هارد مصرف می کند، پس تا حد توان، از حجم کارهای گرافیکی‌تان کم کنید. مثلا برای امتحان می توانید و وضوح یا رزولوشن صفحه را کم یا زیاد کنید، و درصد تغییر باطری خود را هم مشاهده کنید.

نتیجه گیری:

یکی از دلایلی که کاربران را به جای خرید کامپیوتر به خرید لپ تاپ ترغیب می کند، وجود باطری آن است که با آن، به راحتی می توانند سیستم خود را به هر جایی حمل کنند و یا در صورت نبود برق، وقفه ای در انجام کارهای کامپیوتریشان پیش نیاید.

حال در بیشتر مواقع این باطری گاهی بر خلاف انتظار، خیلی زود خالی به تمام کردن شارژ می‌کند، و گاهی خیلی زود سستم را خاموش می کند.

برای اینکه بتوانید هنوز هم از لپ تاپ و قابلیت باطری آن به خوبی استفاده کنید باید یک مدیریت همه جانبه را بر روی باطری خود اعمال کنید، تا علاوه بر دادن زمان کافی به شما برای انجام کارهایتان، بتوانید از خرابی آن هم جلوگیری کنید.

 

 

 

 

منبع:gooyait

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.