ساختار و عملکرد اسکنرهای اثر انگشت چگونه است؟

0

اسکنر اثر انگشت این روز ها به استاندارد گوشی های هوشمند تبدیل شده است. و امنیت بیشتری نسبت به پترن, پسورد و پین کد دارد از این رو احتمالا اسمارت فون‌های میان‌رده بیشتری به این سخت‌افزار مجهز شوند.

اسکنر اثر انگشت دستگاهی است که تصویر انگشت انسان را به دو بعدی یا سه بعدی می خواند. و این تصویر به  عنوان نمونه اولیه ثبت شده و مطابقت داده می شود. این دستگاه کوچک و تکنولوژی ساده ای دارد اما در عین حال کوچک و امن به صرفه و کار امد است. اسکنرهای اثرانگشت شامل سه نوع مختلف می‌باشند. باگذشت زمان و توسعه این متد امنیتی، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای آن نیز بهینه‌تر و مناسب‌تر از گذشته عمل می‌کنند. شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که یک «اسکنر اثرانگشت» چگونه کار می‌کند؟در این مطلب شما را با این سه نوع اسکنر اشنا خواهیم کرد

اسکنر اثر انگشت اپتیکال:

hamirayane

اسکنرهای اثرانگشت اپتیکال، قدیمی‌ترین نوع و متد در ذخیره و ضبط اثرانگشت کاربر هستند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این تکنیک از طریق ذخیره یک تصویر بصری از اثرانگشت فرد کار می‌کند. درواقع اگر بخواهیم کار آن را شرح بدهیم، باید گفت عکس تهیه‌شده از انگشت کاربر، در کنار استفاده از الگوریتم‌های موجود، می‌تواند الگوها و خطوط منحصر به فرد انگشت را تشخیص بدهد. این کار از طریق مشخص کردن نقاط تاریک و روشن تصویر انجام می‌شود.امنیت بالایی ندارد و توسط عکس یا یک اثر انگشت قالب گیری شده قابل باز کردن است، چون اساسا تکنولوژی ساده‌ای شبیه به دستگاه‌های فتوکپی دارد.

اسکنر اثر انگشت خازنی:

hamirayane

اسکنرهای خازنی اثرانگشت، به جای ثبت تصویر معمول از اثر انگشت، از تعدادی مدارهای خازنی کوچک برای جمع آوری اطلاعات در مورد اثرانگشت استفاده می کنند. از آنجایی که خازن ها می توانند شارژ الکتریکی را در خود ذخیره کنند، اتصال آنها با صفحات رسانای موجود بر سطح اسکنر به آنها اجازه می دهد جزییات اثرانگشت را شناسایی کنند. شارژ ذخیره شده در خازن با قرارگیری انگشت بر روی صفحات رسانا کمی تغییر می کند. برای تشخیص این تغییرات از یک مدار تقویت کننده استفاده می شود. تغییرات همچنین با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال ضبط می شود. اسکنر خازنی بیشتر از سایر انواع درساختار تلفن های هوشمند به کار می رود. طرز کار اسکنر اثر انگشتی خازنی انتقال جریان الکتریکی بین پوست و خازن است. فاصله بین خازن و انگشت بسیار کم است به همین خاطر انتقال جریان الکتریسته به اسانی امکان پذیر است.

اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

hamirayane

آخرین تکنولوژی اسکن اثرانگشت برای ورود به فضای اسمارت فون از یک سنسور اولتراسونیک بهره می برد که نخستین بار در گوشی LE Max Pro معرفی شد. کوالکوم و تکنولوژی Sense ID آن نیز بخش مهمی از طراحی این گوشی هستند.
برای دریافت جزییات اثرانگشت، این سخت افزار شامل یک فرستنده و یک دریافت کننده اولتراسونیک است. با قرار گرفتن انگشت بر روی اسکنر، یک پالس اولتراسونیک ارسال می شود. بخشی از این پالس جذب می شود و بخشی از آن بسته به شیارها و برجستگی ها و ویژگی های خاص اثر انگشت به سنسور بازگردانده می شود ..

اسکنرهای استاتیک در مقابل انواع سوایپ کردنی:

همه ی اسکنر هایی که در بالا توضیح دادیم از نوع اسایتک هستند. و انگشت خود را رو چهار گوش اسکنر قرار بدهید نیازی به حرکت دادن انگشت نیست. این سنسور ها دقیق تر بوده و کار با انها بسیار اسان است اما هزینه ی ساخت بالایی دارد.

سنسور های اثرانگشت یک خط از پیکسل ها را دارند .هزینه ی ساخت این نوع سنسور بسیار پایین است اما برای اینکه تصویر دو بعدی ایجاد شود باید انگشت خود را به سرعت ثابت روی ان بکشد. احتمال خطا بیشتر می شود. برای همین این نوع سنسور ها از دقت کمتری برخوردارند.

سایر انواع سنسورها که در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند:

اسکنر اثر انگشت حرارتی:

این نوع اسکنر مانند اسکنر خازنی است . اما به جای جریان الکتریکی از اختلاف دمای برجستگی ها و فرورفتگی های اثر انگشت برای تصویر دو بعدی استفاده می کند برای استفاده از این نوع اسکنر بدن باید به اندازه کافی گرم باشد.

اسکنر اثر انگشت فشاری:

این نوع اسکنر ها تفاوت فشار های وارد شده از برجستگی ها و فررفتگی های اثر انگشت ثبت می کند. این اختلاف فشار بسیار ناچیز است بنابراین سنسور باید بسیار حساس باشد. بنابراین نباید از شیشه و فلز و.. پوشیده شود، تا حساسیت ان را تحت تاثیر قرار ندهد. درصورت انجام ندادن این کار پوشش، سنسور در برابر ضربه و خش بسیار اسیب پذیر است.

اسکنر اثر انگشت فرکانس رادیویی

برای هرکدام از پیکسل ها تصویر دو بعدی نهایی. و یک انت کوچک دارد و می تواند با نفوذ جزئی به لایه ی زیر پوست rf اسکنر را اسکن کند همانند سنوگرافی به همین دلیل برای پوست های اسیب دیده نیز قابل استفاده است. محصولات اپل از اسکنر های خازنی و انگشتی استفاده می کنند.

بعد از اسکن اثر انگشت چه کاری انجام می‌شود؟

hamirayane

پس از اسکن اثر انگشت یک تصویر دو بعدی سیاه و سفید اماده تجزیه می شود. این تصویر به صورت رمز گذاری شده و در یک مکان امن نگه داری می شود. بعضی از تولید کنندگان از تکنولوژی Trustzone کمپانی ARM استفاده می‌کنند که فایل اسکن اثر انگشت را حتی از دور از دسترس سیستم عامل نگه می‌دارد، تا توسط بعضی از نرم افزار ها خوانده نشود.

تصویر هیچ وقت از منطقه امن دستگاه خارج نمی شود و به هیچ سروری انتقال نمی یابد. اما تجزیه شده و به یک هیستوگرام خاص برای هر اثر انگشت تبدیل می شود. در نتیجه یک سیستم انطباق اثر انگشت به وجود می اید. حتی الگوی اثر انگشت توسط هکر ها محاسبه شود. مهندسی مکوس برای به دست اوردن اثر انگشت اصلی وجود نخواهد داشت.

نگرانی‌های امنیتی مرتبط با اسکنر اثر انگشت

استفاده از اسکنر اثر انگشت باعث امن تر و راحت بودن می شود اما اگر به هر دلیلی اسکنر اثر انگشت کار نکند باید از پسورد جایگزین استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که اسکنر اثر انگشت هک شدنی بوده و این اتفاق بار ها افتاده است پس از رمز های سخت و هویت دو مرحله ای استفاده نمایید. حتی با استفاده از عکس پر کیفیت منتشر شده در فضای مجازی. می توانید پسورد خود را تغیر دهید اما عوض کردن اثر انگشت امکان پذیر نمی باشد. هریک از روش های تامین امنیت نقض هایی دارند . با استفاده از اسکنر اثر انگشت یک لایه ی امنیتی اضافه می شود. نه راه حل کلی!

 

منبع:gooyait

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.