راهنمای انتخاب و خرید کارت حافظه برای گوشی و تبلت

0

شاید به نظر شما خرید یک کارت حافظه یا SD Card که مخفف کلمه Secure Digital Card است کار چندان دشواری نباشد اما برخی از کاربران در زمان خرید همین وسیله ساده به سبب وجود اعداد و ارقام زیاد دچار سردرگمی شده و نمی توانندانتخاب درستی داشته باشند از این رو قصد داریم اموز با بررسی دقیق تر این اعداد و ارقام به این دسته از کاربران در خرید یک کارت حافظه مناسب کمک نماییم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید کارت حافظه

اس دی کارت ها قیمت بسیار کم و جثه کوچکی دارند و یکی از مناسب ترین دیوایس ها برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی هر ابزار دیجیتالس هستند که قابلیت خواندن و نوشت اطلاعات بر روی آنها را دارا هستند. ابزار هایی مانند دوربین های دیجیتالی که فاقد حافظه داخلی هستند، موزیک پلیرها، ریکوردرها، قاب عکس های دیجیتال و صد البته گوشی های هوشمند.هرچند در این مقاله بیش از هر چیزی به انتخاب یک اس دی کارت مطلوب برای گوشی های اندرویدی پرداخته شده است اما به هر دلیلی قصد خرید یک کارت حافظه را دارید این مطلب به عنوان یک مرجع سودمند خواهد توانست راهگشای شما باشد.

اسمارت فون های فعلی موجود در بازار به خصوص در بخش پایین رده و میان رده در خوشبینانه ترین حالت ۸ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار کاربر قرار می دهند. اما این پایان ماجرا نیست زیرا بخش اعظمی از این حافظه توسط سیستم عامل و فایل های سیستمی اشغال شده اند و شاید تنها نیمی از فضای مورد نظر برای کاربر قابل دسترسی باشد از این رو کاربر با نصب چند برنامه و تولید دیتا توسط این برنامه ها به زودی با مشکل کمبود حافظه مواجه خواهد شد و دقیقا اینجا همان جایی است که نیاز به این راهنما به طور کامل احساس می شود. البته به شرط آنکه اسمارت فون مورد نظر بتواند از کارت حافظه خارجی ساپورت نماید!

سایز بندی فیزیکی

hamirayane

ر خرید اس دی کارت ها به موارد بسیاری باید توجه نمود. به عنوان مثل کارت های حافظه از نظر اندازه، سرعت خواندن و نوشتن دیتا، ظرفیت و بسیاری ویژگی های دیگر با هم تفاوت دارند.
از نظر اندازه کارت های اس دی را به سه دسته مختلف تقسیم می نماییم که شامل :

اس دی کارت (SD card): این نوع کارت که بزرگترین سایز کارت های اس دی محسوب می شود دارای اندازه ای کمی بزرگتر از یک تمبر بوده و اغلب در دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.

مینی اس دی کارت (Mini SD Card): این نوع کمی کوچک تر از نوع قبلی است (تقریبا نصف) و محبوبیت چندانی نیز در میان تولید کنندگان وسایل دیجیتالی ندارد.

میکرو اس دی کارت (Micro SD card) : کوچک ترین سایز کارت های اس دی است که اغلب در اسمارت فون ها مورد استفاده قرار می گیردو بیش از دو مورد دیگر قصد داریم به آن بپردازیم.

یکی از مواردی که در همین ابتدا اشاره به آن الزامی به نظر می رسد این است که برخلاف SD Card که قابلیت تغییر سایز را ندارد دو مدل دیگر به سادگی قادر به تبدیل سایز هستند. در بسته بندی دو مدل Mini SD Card و Micro SD Card اغلب یک خشاب با اندازه SD Card وجود دارد که به شما این امکان را می دهد با قرار دادن کارت حافظه در آن، سایز آن را افزایش داده و برای ابزار هایی که قابلیت خواندن کارت حافظه با سایز SD Card را دارند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال اغلب لپ تاپ های موجود در بازار حاوی یک کارت ریدر (Card Reader) داخلی هستند که به کاربر این امکان را می دهند تا با قرار دادن اس دی کارت گوشی درون خشاب از آن استفاده نموده و با سریعترین روش ممکن اطلاعات وجود در لپتاپ و یا گوشی را به یکدیگر انتقال دهید.

ورژن حافظه

hamirayane

از دیگر مواردی که بایستی در خرید یک اس دی کارت مورد توجه قرار گیرد ورژن کارت مورد نظر است. به طور کلی کارت های میکرو اس دی موجود در بازار با ۳ ورژن تولید و عرضه شده اند. اولین و قدیمی ترین نسخه از این ورژن ها که همان (microSD card) می باشد برای کارت های حافظه تا ۲ گیگابایت مورد استفاده قرار می گرفت البته ورژن هایی از این مذل با ظرفیت ۴ گیگابایت نیز مشاهده شده است.

ورژن بعدی میکرو اس دی کارت ها که رایج ترین نسخه موجود در بازار است با نام microSDHC –>Secure Digital High Capacity روانه بازار گردیده اند. این دسته از کارت ها قادر هستند ظرفیتی بین ۲ تا ۳۲ گیگابایت را عرضه نمایند. جدید ترین تکتولوژی کارت های حافظه نیز microSDXC –> Secure Digital eXtra Capacity نام دارد که به تازگی تقدیم علاقه مندان به دنیای تکتولوژی شده است.

در زمان خرید میکرو اس دی کارت لازم است به این نکته توجه نمایید که آیا اسمارت فون شما قادر است از نسخه مورد نظر شما پشتیبانی نماید یا خیر؟ در حال حاضر تنها برخی از پرچمداران جدید قادر به ساپورت نوع microSDXC هستند از این رو برای فهم این موضوع که گوشی شما قادر به ساپورت چه نوعی از کارت حافظه است بایستی با مراجعه به مشخصات سخت افزاری آن از این موضوع آگاهی یابید.

کلاس‌های سرعت

hamirayane

مهمترین و اصلی ترین بخشی که در خرید کارت حافظه می تواند باعث سردرگمی شما شود اعداد مربوط به کلاس سرعت حافظه است. که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. به طور کلی ۵ کلاس سرعتی حافظه وجود دارد که در لیست پایین از آهسته ترین به سریعترین مدل معرفی شده اند:

DS  ——–> نهایت سرعت ۱۲٫۵ مگابایت بر ثانیه

HS  ——–> نهایت سرعت ۲۵ مگابایت بر ثانیه

UHS-I  —-> نهایت سرعت ۱۰۴ مگابایت بر ثانیه

UHS-II  —> نهایت سرعت ۳۱۲ مگابایت بر ثانیه

UHS-3  —> سرعت بالای ۳۱۲ مگابایت بر ثانیه

البته این نکته قابل توجه است که در برخی از این کلاس ها زیر کلاس های دیگری نیز وجود دارد که معرفی آنها در این بحث نمی گنجد.

کدام یک را بخرم؟

hamirayane

با در نظر گرفتن دستگاهی که قصد دارید حافظه آن را افزایش دهید اقدام به انتخاب یکی از دسته های سایزی موجود نمایید. اگر هدف ارتقاء حافظه اسمارت فون است باید سایز  Micro SD Card را برگزینید.

حتما پیش از خرید کارت حافظه با تحقیق از فروشنده خود و یا گشت و گذار در اینترنت از نسخه های ساپورت شده توسط اسمارت فون خود آگاهی یابید تا از اتلاف هزینه و زمان خودداری نمایید.

سرعت مورد نظر خود را با توجه به  نوع مصرفتان انتخاب نمایید. به عنوان مثال برای گوش دادن به موزیک و یا انجام کارهای روزمره خود نیازی به خرید یک کارت حافظه با سرعت UHS ندارید اما خرید چنین کارت حافظه ای نیز برای شما مشکلی ایچاد نخواهد کرد. به طور کلی باید گفت استفاده از کارت های حافظه با سرعت بالا برای اموری چون ضبط فیلم های ۴K مورد استفاده قرار می گیرد که نیازمند سرعت بسیار بالایی است.

با توجه به این که دست شما را در انتخاب کلاس کارت حافظه باز گذاشته ایم اما لازم می دانیم به این موضوع اشاره نماییم که حافظه ای خریداری نمایید که دارای کلاس بالاتر از ۱۰ باشد زیرا از این نسل به بعد تعادل بسیار خوبی بین هزینه پرداختی شما و سرعتی که در اختیارتان قرار می گیرد برقرار شده است. همچنین سرعت ۲۵ مگابایت بر ثانیه برای استفاده‌ های متداول کاربران می ‌تواند کافی و مناسب باشد.

اگر از علاقه مندان به ثبت ویدئو هستید بایستی اشاره نماییم که بهترین گزینه برای شما استفاده از حافظه داخلی گوشی است اما اگر به هر دلیل میزان فضای در اختیارتان از حافظه داخلی پاسخگوی نیاز شما نیست باید برای ثبت فیلم های HD و FUll HD  از کلاس UHS استفاده نموده  و برای ۴K نیز بالاترین و بهترین کلاس موجود در بازار را انتخاب نمایید.

 

خرید این محصول در فروشگاه حامی رایانه

منبع:gooyait

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.