خالقین «سیری» از دستیار دیجیتالی جدید خود با نام «Viv»‌ پرده برداشتند؛ رابط کاربری هوشمندی برای تمام گجت ه

0

سیری بدون شک محصولی بود که دنیا را از اهمیت و کارایی دستیارهای شخصی مجازی آگاه ساخت، اما اکنون و چندین سال پس از عرضه اش پیشرفت چندانی را نداشته و به انجام برخی از امور ابتدایی محدود شده است. دستیار آیفون های اپل تنها این امکان را دارد تا برخی از وظایف خاص و معین را به سرانجام برساند و ضمناً با سرویس های شخص ثالث نیز رابطه ی جالبی برقرار نکرده و در بهره گیری از آنها ناتوان به حساب می آید.

اما در این بین خالقین سیری تصمیم گرفته اند یک دستیار صوتی-دیجیتالی به مراتب توانمند تر را پدید آورند و در برهه ی فعلی می توانیم بگوییم آنها تا حدی موفق شده اند به این هدف خود نزدیک گشته و آن را دست یافتنی جلوه دهند؛ یا حداقل دموی اولیه ای که از محصول در شهر نیویورک ارائه دادند چنین تصوری را در اذهان به وجود آورده است.

«Dag Kittlaus»، مدیر عامل شرکتی که در روزگاری نه چندان دور سیری را خلق کرده بود، در رابطه با دستاورد جدید کمپانی متبوع اش می گوید: «ما قصد داریم از این تکنولوژی برای جان بخشیدن به دیوایس ها و گجت هایی بی جانی بهره بگیریم که به شکل روزمره نقشی پر رنگ را در زندگی افراد ایفا می کنند.».

«Viv» (که در زبان لاتین به معنای «زندگی» است)، تجربه ای از هوش مصنوعی را به کاربران ارائه می دهد که برخی در نگاه اول آن را مشابه چیزی می دانند که در فیلم «Her» مشاهده کرده اند. در قسمتی از دمویی که دیروز به نمایش درآمد، آقای Kittlaus از دستیار دیجیتالی مورد بحث پرسید: «آیا پس فردا، بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر، دمای هوا در حوالی پل “گلدن گیت” به بیش از ۷۰ درجه فارنهایت می رسد؟» و Viv بلافاصله با رجوع به اطلاعات یکی از اپ های معتبر هواشناسی، پاسخی دقیق را نشان داد و البته در این پاسخ آمده بود «خیر، هوا تا این حد گرم نخواهد شد.»

در یک قیاس مشابه اگر همین سوال نسبتاً پیچیده را از سیری بپرسید به شما پیش بینی هوای روزانه ی سان فرانسیسکو -طی یک هفته ی آینده- را نشان می دهد و قادر نیست پاسخی دقیق را به کاربر ارائه دهد. نمی توان این نکته را نادیده گرفت که Viv هنوز دارای صدای مجازی نیست و لذا پاسخ ها را به صورت صوتی بیان نمی کند، اما Kittlaus می گوید در حال برطرف کردن این کمبود هستند.

یک مسئله حائز اهمیت دیگر هم اینکه Viv هنوز در بحث تشخیص گفتار به فناوری «Nuance» اتکا دارد، تکنولوژی که در سیری و بسیاری از دستیارهای دیجیتالی دیگر نیز هم اکنون به کار بسته شده. این درک دستیار مذکور از ترکیبات زبان طبیعی است که آن را به شدت جذاب می سازد، عاملی که در نهایت به پیدایش فهم صحیح از مقصود کاربر و خواسته هایش منجر می گردد. Kittlaus به پتنتی در دست توسعه اشاره دارد و می گوید Viv این قابلیت را دارا است تا خودش را تکمیل کرده و برنامه های جدیدی را پدید آورد.

او می افزاید وقتی دستیار یاد شده به فهمی منطقی از یک پرسش می رسد، یک برنامه مرتبط برای آن را ایجاد می کند. وی این مسئله را در مقابل یک نمودار کالبد شکافی می کند و نشان می دهد Viv چطور به سئوالی که در رابطه با وضعیت آب و هوا از آن پرسیده شده پاسخ داده است.

«این نرم افزار است که خودش را کامل کرده و بخشی تازه را ایجاد می کند. در هر دستیار دیجیتالی دیگری برنامه نویسی وجود داشته که تعریف کرده چنین پرسش هایی مرتبط به دیدن فیلم های سینمایی هستند، پس باید حالا با یکی از این روش ها به آنها پاسخ بدهیم. اما Viv اینگونه نیست، به شکل پویایی در حال تکامل یافتن و تطابق پیدا کردن با کاربران است.»

قضیه وقتی هیجان انگیزتر می شود که Viv، یک برنامه شامل ۴۴ گام را در ۱۰ میلی ثانیه در کنار هم میچیند و به پاسخی مناسب یک پرسش می رسد. Kittlaus سپس نشان می هد که دستیار آنها تا چه حد می تواند در تراکنش های مالی دقیق عمل کند و به آن می گوید:‌ «۲۰ دلار بابت نوشیدنی های دیشب به حساب “آدام” واریز کن»، لحظه ای بعد کادری باز می شود که منتظر تائید انجام تراکنش و واریز شدن پول به حساب آدام است.

Kittlaus در گام های بعدی سادگی سفارش گل برای روز مادر، رزور کردن تاکسی از طریق “اوبر” و… را نشان می دهد تا همگان متوجه شوند دستیار آنها تا چه حد با سرویس های شخص ثالث به خوبی تعامل می کند و در این زمینه نسبت به سیری برتری دارد.

این شیوه از تعامل کامپیوتر با کاربر، دقیقاً همان چیزی است که مایکروسافت و فیس بوک در چَت بات های خود در پی آن هستند، ولی تفاوت در اینجاست که Viv به عنوان یک دستیار شخصی و با قابلیت سفارشی سازی بالا به میدان آمده است. دستیاری که با سایر سرویس ها و اپ های درون دیوایس شخص تعامل نزدیکی داشته و به خوبی امور را مدیریت می کند؛ کاری که تا به امروز، اجرایی کردنش برای بسیاری از شرکت های خوش آوزه ی دنیای تکنولوژی دشوار و نشدنی بوده.

حال باید منتظر ماند و دید در ماه های آینده چه اطلاعات و جزئیات بیشتری از Viv رسانه ای می شوند و عاقبت چه زمان شاهد حضور رسمی نمونه ی تکمیل شده ی آن در یک محصول تجاری خواهیم بود و آیا همه ی وعده هایی که راجع به آن داده می شوند صحت خواهند یافت یا خیر.

منبع:digiato

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.