فریم ور یا میکروکد چیست

0

فریم ور یا میکروکد چیست

فریم ور یک نوع نرم افزار هست که بر روی یک سخت افزار اجرا می شود و اعمال رده پایین را انجام می دهد. به عنوان مثال، هر چیزی از ریموت کنترل تلویزیون تا یک هارد درایو تا یک پهباد همه فریم ور دارند و میکروکد یک فریم ور برای CPU شماست.

فریم ور چیست؟

نرم افزار به برنامه ها، اپلیکیشن ها و دیگر کد های کامپیوتری که بر روی یک دستگاه جریان دارند اشاره دارد. از طرف دیگر سخت افزار به دستگاه های فیزیکی اشاره دارد. از این رو اگر کامپیوتر شخصی ویندوزی دارید، سیستم عامل ویندوز و تمام برنامه هایی که بر روی آن نصب است نرم افزار هستند و خود PC و دیگر اجزای آن نظیر هارد دیسک، CPU، مادربورد، ماوس و صفحه نمایش سخت افزار هستند.

فریم ور یا میکروکد چیست

“فریم ور” همانطور که از نامش پیداست، چیزی میان سخت افزار و نرم افزار است. فریم ور در واقع نوعی نرم افزار است اما در واقع درون مموری درون سخت افزار برنامه ریزی شده است و در سطح بسیار پایین تری کار می کند. در خصوص کامپیوتر شخصی، مادربورد، CPU، گرافیک، هارد درایو، موس و دیگر دستگاه ها همگی فریم ور خودشان را دارند.

به عنوان مثال وقتی که کامپیوتر را بوت می کنید، فریم ور مادربورد شما حال چه UEFI یا BIOS شروع به راه اندازی سیستم شما می کند تا استارت آپ را به هارد درایو و سپس به عهده سیستم عامل بگذارد. حافظه SSD خود فریم ور دارد که به طور خودکار مشخص می کند که داده ها باید در کجای حافظه فلش قرار بگیرد تا بهترین عملکرد را از هود نشان دهد. BIOS ویدیو یک نوع فریم ور است که فرمان های مربوط به ویدیو را پیش از ارسال به پردازنده گرافیکی ترجمه می کند. حتی موس USB شما یز فریم خودش را دارد که ورودی موس فیزیکی را رسیدگی می کند و با کامپیوتر شما در ارتباط است و هرگونه چراغی که بر روی موس شما وجود دارد را روشن نگه می دارد.

فریم ور می تواند کل سیستم عامل یک وسیله ساده باشد

فریم ور یا میکروکد چیست

برای دستگاه های ساده، فریم ور می تواند کل سیستم عامل آن باشد. به عنوان مثال اگر شما یک دوربین دیجیتال دارید، فریم ور دوربین به کل نرم افزاری که آن دوربین را اجرا می کند اشاره دارد. این فریم ور همه چیز از تصویر برداری ساده تا سیستم پردازش گرافیکی سیستم را شامل می شود. حتی پهباد های هوایی نیز فریم ور دارند که همان نرم افزار درون خود پهباد می باشد.

از این رو برای ارتقای کل سیستم عامل یک دستگاه نظیر یک دوربین دیجیتال، روتر، پرینتر، موزیک پلیر و یا دستگاه GPS باید “firmware update” انجام دهید و یا اینکه فایل فریم ور را از سایت سازنده دانلود و نصب کنید.

به نظر می رسد که یک سیستم عامل تنها فقط نرم افزار است اما این موضوع کمی با حقیقت مغایرت دارد و دلیل آن هم این است که فریم ور یک اصطلاح دقیق نیست. در حالی نرم افزار و سخت افزار نسبتا معنی واضحی دارند فریم ویر به معنی یک نرم افزار سطح پایین است.

میکروکد چیست؟

میکروکد با آسیب پذیری اسپکتر بیش از پیش مهم شده است. CPU های اینتل به میکروکد های جدید از اینتل نیاز دارند تا در برابر حمله های اسپکتر مقاوم شوند.

میکروکد را یک فریم ور برای CPU در نظر بگیرید. میکروکد دستور های دریافتی CPU را به عملیات های فیزیکی و مداری ترجمه می کند. به عبارتی دیگر، یک میکروکد ارتقا یافته می تواند دستورات متفاوتی را به مدار های درون CPU ارسال کند. این کار می تواند با تغییر دادن عملکرد CPU از حمله های اسپکتر جلوگیری کند. آپدیت های میکروکد می تواند باگ ها و دیگر خطا ها را نیز برطرف کند بدون اینکه نیازی به جایگزینی سخت افزار CPU باشد.

آپدیت های میکروکرد عموما همراه با فریم ور های UEFI و BIOS ارائه می شوند. وقتی که کامپیوتر بوت می شود، فریم ور UEFI و BIOS میکروکد را به درون CPU ارسال می کنند. همچنین برای سیستم عامل هایی نظیر ویندوز و لینوکس این امکان وجود دارد که یک میکروکد جدید را حین بوت بارگذاری کنند.

به عنوان مثال اگر شما می خواهید جدید ترین میکروکد اینتل را برای CPU تان داشته باشید و سازنده کامپیوتر شما آپدیت UEFI را برای سیستم شما عرضه نمی کند، مایکروسافت یک آپدیت ویندوز جایگزین برایتان دارد که می توانید نصب کنید.

آیا می بایست فریم ور دستگاهتان را آپدیت کنید؟

hamirayane

این که باید فریم ور دستگاه را آپدیت کنید یا خیر به نوع دستگاه و پیشنهاد سازنده آن بستگی دارد.

در بسیاری موارد شما هرگز نیازی به آپدیت فریم ور یک دستگاه نیاز نخواهید داشت. به عنوان مثال، فریم ور ریموت کنترل تلویزیون نیازی به آپدیت ندارد و قطعا راهی هم برای آپدیت آن وجود ندارد! حتی دلیلی هم برای آپدیت کردن آن وجود ندارد. ریموت کنترل شما سالم است و نیازی نیست نگران آن باشید.

برای بسیاری از سخت افزار های دیگر، آپدیت کردن فریم ور بیشتر اوقات مفید است و باگ ها و مشکلات متعددی را برطرف می کند. به عنوان مثال سازنده حافظه SSD شما ممکن است نسخه جدیدی از فریم ور عرضه کند که عملکرد و اطمینان کار وسیله را بالا خواهد برد. سازنده کارت گرافیک هم ممکن است یک BIOS ویدیو جدید برای رفع باگ ها ارائه کند سازنده روتر مودم هم می تواند برای افزودن قابلیت های اجرایی جدید آپدیت فریم ور عرضه کند.

بسیاری از سازندگان پیشنهاد می کنند که فقط در صورت داشتن مشکلی خاص که نیاز به رفع دارد (و یا وقتی که به قابلیت جدید نیاز دارد) آپدیت فریم ور را نصب کنید. گاهی نیز سازنده تاکید می کند که شما آن را حتما نصب کنید.

برای دستگاه های دیگر آپدیت فریم ور همیشه ایده خوبی به نظر می رسد. به عنوان مثال شما همیشه می خواهید آخرین و جدید ترین نسخه فریم ور را برای دوربین دیجیتال تان داشته باشید تا جدید ترین قابلیت ها و بهترین عملکرد را داشته باشید. مایکروسافت نیز همیشه پیشنهاد می کند که آخرین فریم ور را برای دسته ایکس باکس وان دانلود کنید تا با بازی های جدید بهترین سازگاری را داشته باشد.

شما باید همیشه به پیشنهاد سازنده دستگاه توجه داشته باشید. بسیاری از سازندگان تنها در صورتی که مشکلی دارید نصب فریم ور جدید را پیشنهاد می کنند. اگر حین آپدیت کردن فریم ور دستگاه خاموش شود و یا خطایی رخ دهد راه درستی برای بازیابی دستگاه وجود ندارد و همیشه خسارتی به همراه خواهد داشت. به عبارتی دیگر فریم ور ناقص دستگاه را “بریک” می کند و آن را بلااستفاده بر دست شما می گذارد.

نحوه آپدیت فریم ور دستگاه

اگر حتما لازم است که فریم ور دستگاه را آپدیت کنید، این آموزش های عمومی می تواند برایتان مفید باشد. مرحله دقیق برای آپدیت فریم ور دستگاه بستگی به خود دستگاه دارد و معمولا سازنده در وبسایت شان دستورالعمل خاص آپدیت فریم ورهر دستگاه را قرار می دهد.

اول به وبسایت سازنده بروید و صفحه پشتیبانی یا دانلود را برای محصولی که دارید پیدا کتید. به عنوان مثال اگر شما از دیسک SSD سامسونگ استفاده می کنید به وبسایت سامسونگ و صفحه پشتیبانی مدل هارد دیسک تان بروید. اگر می خواهید BIOS یا فریم ور مادربورد را آپدیت کنید به سازنده کامپیوترتان بروید و به دنبال مدل دقیق آن بگردید و اگر کامپیوتر را خودتان سرهم کرده اید به سایت سازنده مادربورد بروید و به دنبال مدلی که در اختیار دارید بگردید.

به دنبال کلمه “firmware” و آپدیت آن در بخش پشتیبانی وبسایت بگردید. اگر موفق به یافتن آن نشدید احتمالا برای فریم ویر دستگاه شما آپدیتی ارائه نشده است. آخرین نسخه ای که می بینید را دانلود کنید و هرگونه دستور العملی که برای آن ارائه شده است را بخوانید.

hamirayane

پس از اینکه فریم ور جدید را دانلود کردید فایل را باز کرده و به دنبال فقایل README بگردید. اگر این فایل را پیدا نکردید به دنبال دستور العمل های نصب فریم ویر دیگری در بخش دانلود سایت بگردید. توضیحات سازنده دقیقا مراحلی که باید طی کنید را ذکر می کند.

برای برخی آپدیت ها شما تنها باید یک فایل .exe را در ویندوز اجرا کنید و بقیه کار برای شما انجام می شود. بری برخی دیگر شما باید یک درایو قابل بوت شدن با فایل فریم ور درون آن ایجاد کنید و به درون محیط DOS آن را بوت کنید. و دستور آپدیت را از آن جا اجرایی کنید. یا اگر می خواهید یک دستگاه دیگری را آپدیت کنید می بایست فایل فریم ور را درون یک درایو USB یا کارت حافظه SD قرار داده و آن را به دستگاه دیگری منتقل کنید.

اگر فایل فریم وری که دانلود کردید تنها یک فایل .exe بود و دستور خاصی برای آن پیدا نکردید تنها می بایست بر روی دابل کلیک کرده و آن را اجرا کنید.

hamirayane

این دستورالعمل ها عمومی هستند و این احتمال وجود دارد که برای دستگاه های مختلف مراحل جداگانه ای وجود داشته باشد. به عنوان مثال برای آپدیت کردن دسته ایکس باکس وان شما می بایست یک دستگاه ایکس باکس یا برنامه Xbox Accessories را در ویندوز ۱۰ داشته باشید. برخی برنامه ها ممکن است به طور خودکار به شما پیغام نصب آپدیت فریم ور بدهند، البته در صورتی که آپدیت کردن آن واقعا لازم باشد.

 

برای دریافت آخرین تحولات در حوزه علم و فناوری رایانه در کانال تلگرامی ما به آدرس HamiRayane_com@ همراه ما باشید.

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.