گوگل امکان domain fronting را از بین برد

0

گوگل امکان domain fronting را از بین برد

کمپانی گوگل به تازگی سرویس «App Engine» خود را به روز رسانی کرده و طی آن امکان استفاده اپلیکیشن ها از قابلیت «domain fronting» جهت دور زدن محدودیت های فیلترینگ را از بین برده است.

پیش از این برخی اپلیکیشن ها همچون پیام رسان Signal برای آن که بتوانند محدودیت های اعمال شده جهت دسترسی به سرویس های خود در برخی کشورها را دور بزنند اقدام به استفاده از شبکه گسترده گوگل با استفاده از روش domain fronting می کردند، اما با آپدیت جدید دیگر هدایت ترافیک اپلیکیشن ها از این طریق ممکن نخواهد بود.

گوگل در پاسخ به رسانه ها با رد تلویحی فشارهای خارجی اعلام کرده است که حذف قابلیت مذکور جزو برنامه های بلند مدت این شرکت برای به روز رسانی سرویس های ابری این شرکت بوده و اصولاً domain fronting هیچ گاه جزوی از قابلیت های سرویس های گوگل نبوده اند.

 گوگل امکان domain fronting را از بین برد

به عبارت دیگر، امکان domain fronting به نحوی از خواص جانبی سیستم نرم افزاری خدمات ابری شبکه گوگل بوده و این شرکت هیچ گاه قصد ارائه چنین سرویسی را برای هدایت غیر مستقیم ترافیک اپلیکیشن ها نداشته است و در آینده نیز برنامه ای برای در دسترس قرار دادن آن ندارد.

تا به امروز ترفند domain fronting به سرویس های اینترنتی اجازه می داد تا از سرورهای گوگل به عنوان یک پراکسی (proxy) استفاده کنند و بدین ترتیب ترافیک آنها جزوی از شبکه گوگل و تحت دامنه Google.com محسوب می شده است. گفته شده تا به امروز اپلیکیشن های مختلفی برای خلاصی از محدودیت های فیلترینگ در کشورهای مختلف از ابزار مذکور استفاده کرده اند.

علاوه بر پیام رسان Signal، سرویس های دیگری چون GreatFire.org، تلگرام و Psiphon از ابزار مورد اشاره استفاده می کرده اند. علاوه بر این گفته شده برخی حملات هکری در دو سال گذشته نیز از domain fronting برای پنهان سازی رد پاها استفاده نموده اند.

لازم به ذکر است که این قابلیت بیش از دو سال است که در دسترس قرار دارد، اما به نظر می رسد اقدامات اخیر برخی دولت ها از جمله روسیه برای مسدود سازی آی پی های گوگل و سایر سرویس دهندگان بزرگ خدمات ابری که به منظور مسدودسازی دسترسی به برخی اپلیکیشن ها مثل تلگرام انجام گرفته سبب شده تا غول دنیای جستجو دست به چنین اقدامی بزند.

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.