مهم‌ترین ویژگی های گوشی خوب چیست

0

مهم‌ترین ویژگی های گوشی خوب چیست

یک گوشی موبایل هرقدر هم گران‌قیمت باشد، باز هم بی عیب‌ونقص نیست. به همین دلیل شاید یک گوشی هوشمند برای شما فوق‌العاده باشد، ولی به درد نفر کناری نخورد و حتی کاملا بی‌ارزش به نظر او برسد. در این مطلب، می‌خواهیم به ویژگی‌هایی بپردازیم که فقدان آن‌ها می‌تواند یک گوشی موبایل بسیار عالی را از چشم شما بیندازد. البته این موضوع تا حد زیادی سلیقه‌ای است. مثلا مشخصه‌ای که از دیدگاه یک کاربر بسیار مهم است، شاید از دید یک کاربر دیگر اصلا اهمیت نداشته باشد. در ادامه به تعدادی از این مشخصه‌های پرحاشیه می‌پردازیم.

جک هدفون

حذف جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری از آن دسته تصمیم‌های پرحاشیه‌ای بود که پس‌لرزه‌هایش همچنان ادامه دارد. از یک طرف این مشخصه صد سال عمر دارد و در طی این سال‌ها بهبود پیدا نکرده، و از طرف دیگر جایگزینی برای آن وجود ندارد. همچنین این جک از جمله مشخصه‌هایی بود که در انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند، فارغ از مدل و برند، تعبیه می‌شد. به همین خاطر کار برای سازندگان گوشی‌ها، سازندگان هدفون‌ها و مصرف‌کنندگان ساده‌تر بود.

مهم‌ترین ویژگی های گوشی خوب چیست

حالا، حذف جک هدفون موجب ارائه‌ی راه حل‌های نصفه‌نیمه‌ای شده است که هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به‌خوبی این خلأ را پر کنند. ازجمله راه حل‌های جایگزین، می‌توانیم به هدفون‌های بلوتوث، هدفون‌های USB-C، هدفون‌های لایتنینگ و دانگل‌ها اشاره کنیم. البته استفاده از این هدفون‌ها هم بدون دردسر نیست. برای مثال هدفون‌هایی که با گوشی شما سازگار هستند، دیگر به لپ‌تاپ شما وصل نمی‌شوند یا مناسب تبلت شما نیستند.

فناوری بلوتوث می‌تواند حلال این مشکلات باشد، اما آن‌هم مسائل و مشکلات خودش را دارد. برخی از این هدفون‌ها فقط به یک گجت وصل می‌شوند. علاوه بر این هدفون‌های بلوتوث به شارژ کردن نیاز دارند. در کل این هدفون‌ها گران‌تر از هدفون‌های معمولی هستند. ازآنجایی‌که ما سال‌ها از جک هدفون استفاده می‌کردیم، برای چنین مشکلاتی آمادگی نداشتیم ولی حالا مجبوریم با آن کنار بیاییم. هر چند در آخر باید بگوییم برخی از کاربران از این حذف استقبال کرده‌اند و به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی از راه حل‌های جایگزین بهره می‌برند.

ضد آب بودن

در بین گوشی‌های هوشمند، قابلیت ضد آب بودن مشخصه‌ی چندان جدیدی محسوب نمی‌شود. با این وجود، برخی از سازندگان هنوز هم چنین مشخصه‌ای را در گوشی‌هایشان تعبیه نمی‌کنند. خریدار، مبلغ زیادی را برای خرید گوشی خرج می‌کند و فقط با مقداری آب، گجت گران‌قیمت او به‌کلی نابود می‌شود؛ این موضوع چندان منصفانه نیست.

hamirayane

ضد آب کردن گوشی کار چندان ساده و ارزانی نیست. ما هم این را می‌دانیم. به‌صرفه بودن این افزایش قیمت را باید در بلندمدت ببینیم که کاربر دیگر نگرانی خاصی برای خیس شدن گوشی خود ندارد و با خیال راحت می‌تواند از گوشی موبایل استفاده کند. این مشخصه باید در تمام گوشی‌ها، به‌خصوص گوشی‌های گران‌قیمت، به یک استاندارد تبدیل شود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش را می‌توان مهم‌ترین بخش گوشی به‌حساب آورد؛ زیرا در هنگام استفاده از گوشی، بیش از هر چیزی با نمایشگر آن سروکار داریم. یک نمایشگر عالی باید ویژگی‌های متعددی داشته باشد که فقدان هرکدام از آن‌ها می‌تواند نمایشگر مذکور را از چشم بیندازد. میزان اهمیت نمایشگرها را می‌توانید در تبلیغات شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌ها ببینید. به‌طور مثال اپل در تبلیغات آیفون ۱۰ به رنگ‌های نمایشگر این گوشی اشاره می‌کند و سامسونگ هم پیوسته در مورد «نمایشگر بی‌نهایت» (Infinity Display) سری گوشی‌های گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ صحبت می‌کند.

hamirayane

۲۰۱۷ همچنین سال نسبت تصویر ۱۸:۹ بود. ال‌جی G6، سری جدید گوشی‌های گلکسی سامسونگ، وان‌پلاس ۵T و بسیاری از گوشی‌های دیگر از این نسبت تصویر استفاده کرده‌اند. این نسبت تصویر هم مخالفان و موافقانی دارد ولی می‌توان گفت وزنه‌ی موافقان سنگین‌تر است.

از دیگر موضوعات مربوط به نمایشگر، می‌توانیم به حاشیه‌ها اشاره کنیم که روزبه‌روز کمتر می‌شوند. هرکدام از سازندگان از رویکردهای مختلفی برای کم کردن حاشیه‌ها بهره می‌برند و همچنان مشغول آزمون‌وخطا هستند. در همین حین، سازندگانی هم هستند که همچنان حاشیه‌های بزرگی را در بالا و پایین نمایشگر تعبیه می‌کنند.

برخی از کاربران به رزولوشن پایین‌تر از Quad HD راضی نمی‌شوند و برخی دیگر به رزولوشن ۱۰۸۰p راضی هستند. رزولوشن هم عمدتا موضوعی سلیقه‌ای محسوب می‌شود و هرکدام از کاربران ترجیحات و نظرات خودشان را دارند.

نرم‌افزار

بعد از نمایشگر، بیشترین قسمتی که کاربر گوشی با آن سر و کار دارد، نرم‌افزار است. نرم‌افزار بد می‌تواند تجربه‌ی کاربری را خراب کند. عوامل زیادی می‌توانند تجربه‌ی کاربری بدی را رقم بزنند که از بین آن‌ها می‌توان به عدم نوآوری، فقدان مشخصه‌های جذاب و سنگین بودن نرم‌افزار اشاره کرد. به عنوان مثال، برای سال‌های متمادی در نقد و بررسی‌های گوشی‌های سامسونگ به نرم‌افزار سنگین این گوشی‌ها اشاره می‌شد که سرشار از مشخصه‌های بی‌مصرف بود.

hamirayane

ه همین خاطر است که اندروید خالص طرفدار زیادی دارد. موتورولا شرکتی است که توجه زیادی را به نرم‌افزار گوشی‌هایش نشان می‌دهد. موتورولا معمولا اندروید خالص را تا حد کمی تغییر می‌دهد و با افزودن مشخصه‌های کوچک و جذاب، آن‌ها را در گوشی‌هایش قرار می‌دهد. به همین خاطر گوشی‌های موتورولا از لحاظ نرم‌افزاری همیشه از شهرت خوبی برخوردار بوده‌اند. تجربه‌ی نرم‌افزاری خوب می‌تواند ویژگی‌های منفی گوشی را کمرنگ کند و عکس این موضوع هم صدق می‌کند.

همچنین باید به موضوع به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هم اشاره کنیم. یکی از دلایل محبوبیت گوشی‌های نکسوس و پیکسل، همین سرعت بالای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است. بیشتر گوشی‌های اندرویدی، به‌روزرسانی‌های چندانی را دریافت نمی‌کنند و اگر هم دریافت کنند، خیلی دیربه‌دیر این اتفاق رخ می‌دهد. گوگل که از محبوبیت این موضوع اطلاع دارد، اندروید وان را معرفی کرده که قرار است گوشی‌های دارای این سیستم‌عامل، انواع به‌روزرسانی‌ها را به‌موقع دریافت کنند. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اهمیت زیادی دارند و عدم دریافت آن‌ها می‌تواند مأیوس‌کننده و گاهی خطرناک باشد.

عمر باتری

عمر باتری موضوعی بحث‌برانگیز محسوب می‌شود. خیلی از شرکت‌ها بدون ارائه‌ی اعداد و ارقام، ادعا می‌کنند که باتری گوشی آن‌ها یک روز کامل را دوام می‌آورد. حتی باتری‌هایی هم که یک روز کامل دوام می‌آورند، معمولا بعد از گذشت یک سال دیگر این‌گونه نیستند. از آنجا که روزبه‌روز وابستگی ما به گوشی‌ها بیشتر می‌شود، به همان اندازه اهمیت عمر باتری هم افزایش پیدا می‌کند.

hamirayane

حتی در این زمینه هم اختلاف نظرهایی وجود دارد. زیرا هر کاربری به طور خاصی از گوشی‌اش استفاده می‌کند. برخی مثلا کارمند هستند و گوشی آن‌ها همیشه به شارژر وصل است، برخی دیگر همیشه پاوربانک به همراه دارند و برخی دیگر مرتبا از اینترنت گوشی استفاده می‌کنند. برای همین ادعای عمر یک‌روزه‌ی باتری چیزی نیست که برای همه صدق کند.

دوربین گوشی موبایل

دوربین گوشی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا بسیاری از کاربران برای عکاسی و فیلم‌برداری فقط از گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند. دوربین گوشی‌ها همیشه همراه شما هستند. وقتی که افراد می‌خواهند خاطره‌هایشان را ثبت کنند، به احتمال زیاد چنین کاری را با دوربین گوشی‌هایشان انجام می‌دهند.

hamirayane

دوربین گوشی باید عالی و همه‌فن‌حریف باشد. کمپانی‌ها برای بهبود دوربین گوشی موبایل رویکردهای مختلفی را اتخاذ کرده‌اند. به‌طور مثال بسیاری از شرکت‌ها از دوربین دوگانه استفاده می‌کنند. دوربین دوم در بعضی از گوشی‌ها برای زوم اپتیکال است و در برخی دیگر برای ثبت عکس‌های واضح‌تر یا عریض‌تر. شرکت‌های سازنده از اهمیت دوربین گوشی به‌خوبی آگاه هستند و می‌دانند که اگر دوربین گوشی به‌اندازه‌ی کافی خوب نباشد، می‌تواند تمام ویژگی‌های مثبت آن را زیر سایه‌ی خود ببرد.

 

برای دریافت آخرین تحولات در حوزه علم و فناوری رایانه در کانال تلگرامی ما به آدرس HamiRayane_com@ همراه ما باشید.

 

 

منبع:digimag

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.