آموزش عیب یابی سخت افزاری پرینترها

0

آموزش عیب یابی سخت افزاری پرینترها

امروزه پرینترها بخشی از زندگی روزمره ما شده اند و همچنین با پیشرفت دیوایس ها و پرینترها در این باره نیز ممکن است مشکلاتی رخ دهد، و امکان مشکلات سخت افزاری برای پرینتر ها، نیز بسیار رخ می دهد و رفع آن ها عموما هزینه بر است.در این مقاله با ما باشیم تا به شما عیب یابی سخت افزاری پرینترها آموزش دهیم تا شاید بتوانیم در هزینه ها صرفه جویی کنیم.

آموزش عیب یابی سخت افزاری پرینترها

اختلال در هد پرینتر

اگر به ندرت از پرینتر استفاده می کنید ممکن است جوهر موجود در سری پرینتر خشک شود و باعث اختلال در عملکرد آن شود. این مشکل ماه پیش برای پرینتر من رخ داد و هزینه ای ۲۰۰ هزار تومانی برای من به بار اورد که راه حل آن و حتی راه جلوگیری از بروز این مشکل این بود که باید هفته ای دو پرینت از پرینتر می گرفتم! به همین سادگی!

ممکن است این موضوع چراغ کاتریج را بر روی پرینتر روشن کند و یا اینکه تنها از اعمال جوهر بر روی کاغذ جلوگیری کند. رفع اختلال پرینتر ممکن است کاری پر از کثیف کاری و مشقت بار باشد اما مراقبت از پرینتر برای جلوگیری از اختلال کاری آسان است. یکی از راه های معمول برای رسیدگی به پرینتری که دچار اختلال جوهر در سری شده است روش استفاده از دستمال حوله ای است:

hamirayane

برای شروع کار  باید یک دستمال حوله خشک و یک دستمال حوله مرطوب داشته باشید. دستمال حوله خشک و گرم را برداشته و سری کاتریج را با آن بپوشانید. سری پرینتر معمولا در انتهای کاتریج جایی که جوهر به بیرون می آید قرار دارد که نواری طلایی یا مسی کناره های آن را پوشانده است. پس از چند بار تکرار این کار بایست جوهر را روی دستمال ببینید. حواستان باشد که سری پرینت را با نوار های طلایی یا مسی که بر روی آن نقطه های سیاه وجود دارد اشتباه نگیرید. آن ها به شدت شبیه به هم هستند و ممکن است جای اشتباه را با دستمال کاغذی بپوشانید. این کار هرگونه جوهر خشک شده را که از پرینت گرفتن با کیفیت جلوگیری می کند را پاک می کند. پس از پایان کار با دستمال خشک، کاتریج را بر روی دستمال مرطوب بگذارید و ۳۰ تا ۶۰ ثانیه به همان حالت نگه دارید. این کار نیز جوهر های خشک شده را از روی سری پرینتر پاک می کند. پس از پایان کار کاتریج را درون پرینتر قرار داده و دوباره پرینت بگیرید. معمولا این کار به خوبی مشکل را برطرف می کند. اگر هم خیر دوباره همین کار را انجام دهید. اگر بار دوم هم جوهر روی سری کاتریج را پاک نکرد نیز وارد مرحله بعدی یعنی پاک سازی سری پرینتر شوید. تنها پرینتر هایی که سری پرینت یکپارچه دارند امکان استفاده از روش دستمال حوله را دارند. اگر پرینتری دارید که از کاتریج های رنگی مجزا استفاده می کند، نظیر Epson 220 سری پرینتر معمولا درون خود پرینتر قرار دارد. معمولا چیز هایی نظیر ذرات گرد و غبار، حباب های هوا و جوهر خشک شده روی سری پرینت را می پوشانند و باعث اختلال می شوند. انجام دادن پاک سازی سری پرینت خروجی جوهر را از مواد زائد می زداید. از آن جایی که این فرآیند برای هر پرینتر متفاوت است، این فرآیند به صورت پیش فرض در نرم افزار پرینتر قرار گرفته است.برای فهمیدن اینکه چگونه این فرآیند برای پرینتر شما انجام می شود به دفترچه راهنمای آن رجوع کنید. یک صفحه آزمایشی پرینت بگیرید تا مطمئن شوید که اختلال برطرف شده است و بار دیگر هم پرینت آزمایشی بگیرید تا کاملا خیالتان جمع شود. اگر این هم مشکل را حل نکرد از انجام اعمال پاک سازی بیشتر بپرهیزید زیرا باعث مصرف بیهوده جوهر خواهد شد و وقتی در بار اول و دوم سودی نداشت دفعات بعدی نیز فایده ای نخواهد داشت.

پیغام کارتریج”Non-Genuine”

برخی اوقات، پرینتر شما مستقیما از شما می خواهد که از کاتریج متفرقه استفاده کنید. مخصوصا این موضوع در پرینتر های HP شایع است که این پیغام در صفحه بالا می آید و به شما می گوید که از کاتریجی استفاده شده، دوباره پر شده و یا تقلبی* استفاده می کنید اما معمولا کاری بیشتر از این پیغام نمی کند. کاتریج های متفرقه  معمولا از چیپستی استفاده می کنند که این پیغام را دور می زنند اما وقتی که این پیغام نمایان می شود می توانید به راحتی با کلیک کردن بر روی “Okay” کلیک کنید و پیغام از بین می رود. اگر نه بهتر است کاتریج را خارج کنید و مطمئن شوید که چیپ تمیز است و سپس دوباره آن را سر جای خود بگذارید.

hamirayane

کاتریج های تقلبی آن دسته کاتریج هایی هستند شبیه به کاتریج های اورجینال ساخت خود سازنده هستند. کاتریج های سازگار که بسته بندی مختص خود را دارند تقلبی نیستند اما سازندگان اصلی به مردم می گویند که این کاتریج ها جعلی هستند که اینطور نیست.

پرینتر هیچ پرینتی نمی گیرد

در این مورد کافیست نوع اتصال سیستم کامپیوتری و پرینتر را مشخص و چک کنید. USB و یا کابل های اتصل و همچنین اتصالات از طریق امواج WIFI ابتدایی ترین مواردیست که باید در نظر بگیرید. قطع شدن ارتباط هریک از موارد یاد شده امکان چاپ را غیر ممکن می کند.

گاهی ممکن است درایور دستگاه نیاز به نصب مجدد داشته باشد. چرا که در بسیاری از موارد با گذشت زمان سیستم با اختلال مواجه می شود. پس در این مورد نیز اطمینان کامل کسب کنید. در صورت مرور تمامی موارد همچنان دستگاه پرینتر شما قادر به چاپ نبود گزینه عیب یابی سیستم (troubleshooting) را انتخاب کنید و اگر بازهم جوابی از سیستم دریافت نکردید از کارشناس تعمیرات کمک بخواهید

با اخطار کارتریج خالی مواجه می شوید

گاهی پیش می آید در هنگام کار با دستگاه های پرینتر، سیستم با وجود تعویض کارتریج جوهر و ارائه چاپ های با کیفیت باز هم اخطار کارتریج خالی را نمایش می دهد. مشکل از کجاست ؟

hamirayane

در بسیاری از موارد لازم نیست با دیدن این اخطار کارتریج را تعویض کنید و یا به فکر شارژ آن باشید. سیستم های پرینت به گونه ای تعریف شده اند که وقتی میزان جوهر در دستگاه به حدی خاص می رسد هشدار را بر روی نمایشگر ظاهر می کنند. این بدان معنا نیست که سیستم شما خالی از جوهر است چرا که با وجود این خطا همچنان شما قادر به چاپ با کیفیت عالی هستید.

فارغ از نوع دستگاه پرینت، این هشدار تا جایی که سیستم شما به طور کلی خاموش شود و یا پرینت هایی با کیفیت بسیار پایین را ارائه دهد قابل اعتنا نخواهد بود. تا میزان دلخواه به چاپ و استفاده بپردازید و توجه داشته باشید تنها اعلام جدی در خالی شدن کارتریج پرینت های بی کیفیت و بی رنگ است.

چنانچه این اخطارها باعث مزاحمت می شوند کافیست از یک کارشناس بخواهید امکان این اخطار را بر روی سیستم شما غیر فعال کند.

پرینت هایی با هزینه گزاف

شاید باورش غیر ممکن باشد که گاهی محاسبه میزان کارتریج جوهر استفاده شده و تونر در هر چاپ هزینه های گزافی را گریبان گیر کاربران می کند. با توجه به نوع و مدل دستگاه شما و یا حتی نوع پرینت درخواستی هزینه ها متغیر خواهد بود.

پیش از انجام پرینت ابتدا به این موضوع که آیا واقعا این مطالب ضرورتی برای چاپ دارد خوب فکر کنید. آیا تمام صفحات و مطالب را می خواهید و یا اینکه یکی دو صفحه کفایت می کند؟ استفاده از حالت چاپ دو رویه (duplex) میزان بیشتری از جوهر را به خود اختصاص می دهد پس در صورت عدم ضرورت از حالت ساده در پرینت استفاده کنید.

در بیشتر دستگاه های پرینت حالت (high-capacity) و یا (lower-capacity) به چشم می خورد که نشان دهنده میزان استفاده از کارتریج و جوهر در هنگام پرینت دهیست. این گزینه را از حالت high-capacity به lower-capacity تغییر دهید تا در بسیاری از هزینه های چاپ صرفه جویی کرده باشید.

حتی الامکان برای تکثیر یک مطلب از دستگاه کپی استفاده کنید و از اجرای چندین بار دستور پرینت خودداری کنید.

کارتریج جدید کار نمی کند

کارتریج شما مشکل داشته است و آن را با یک کارترج جدید جایگزین کرده اید، ولی هنگام نصب و کار با آن با خطای ” کارترجی شناسایی نشد” و یا ” کارتریج را وارد کنید ” مواجه شدید، می توانید مراحل زیر را برای  حل مشکل خود طی کنید:

برای اطمینان از اینکه پرینر شما سالم است، اگر کارتریج قدیمی در دسترستان است آن را متصل کنید و اگر شناسایی شد بلافاصله کارتریج جدید را جایگزین کنید. اما اگر مشکل حل نشد قطعا مشکل یا از کارتریج شما است و اگر هم هر دو شناسایی نشد باید پرینتر خود را تعمیر و یا به فکر پرینتر جدید باشید.

ممکن است محلی که باید جوهر از کارتریج به پرینتر برود بسته باشد و یا مشکلی داشته باشید، سعی کنید با یک دستمال پنبه ای آن را باز کنید تا مشکلتان حل شود.

ممکن است زبانه پرینتر شما نیز برای ورود جوهر مسدود شده باشد پس حتما آن را نیز چک کنید،  در پرینتر های HP این محل در قسمت پشتی کارتریج  به صورت یک زبانه کشویی موجود است.

امکان دارد جوهر موجود خشک شده باشد و به دستگاه نرسد پس حتما در اخر آن را نیز چک کنید.

مشکل های سخت افزاری پرینتر

کابل اتصال خود را چک کنید: شاید مشکل از رایانه یا پرینتر شما نباشد! کابل های USB به مرور زمان پوسیده شده و یا میسوزن که باعث میشود عملا پرینتر شما کار نکند. پس اگر به مشکلی خوردی که حل نشد حتما کابل خود را چک کنید و در صورت نیاز آن را به یک کابل مرغوب تعویض کنید.

مشکل حافظه ی RAM : پرینتر های امروزی بسیار پیچیده تر از نسل های قبلشان هستند، داخل آنها حافظه هایی همچون RAM کامپیوتر قرار دارد که ممکن از پر شود و از علائم آن میتوان به کندی چاپ اشاره کرد.

 

اگر مشکلات پرینتر شما حل نشد قطعا چاره ای جز تعویض و یا تعمیر اساسی آن ندارید. اینجور دستگاه ها پس مدتی کار با آنها فرسوده شده و توان کاری روز اول را ندارند.

این را هم به یاد داشته باشید هرگر پرینتر خود را روشن رها نکنید! شاید این یک راه حل مسخره باشد ولی کلید تمامی این مشکلات نیز می تواند باشد.

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.