آشنایی با ویژگی های جذاب اندروید O

0

آشنایی با ویژگی های جذاب اندروید O

سیستم‌عامل اندروید از اولین نسخه‌اش که با نام اندروید آلفا عرضه شد تا امروز مسیر پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است. حالا چندین سال پس از نسخه‌ی اول، به هشتمین نسخه‌ی این سیستم‌عامل و مطابق رسم نام‌گذاری به ترتیب حروف الفبا، به حرف O رسیدیم. خیلی از کاربران انتظار داشتند لقب کامل نسخه‌ی جدید اندروید، یک بیسکویت معروف به نام «اوریو» (Oreo) باشد. ولی گویا قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. بر اساس اخبار غیررسمی، اسم این نسخه از سیستم‌عامل به‌احتمال‌زیاد Oatmeal Cookie خواهد بود. نسخه‌ی بتای اندروید O مطابق رسم معمول گوگل هم‌اکنون در دسترس دارندگان گوشی‌های هوشمند نکسوس و پیکسل قرار دارد. این دسته از کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در سایت مربوط به بخش بتای اندروید، از نسخه‌ی بتای این سیستم‌عامل استفاده کنند. بر اساس اخبار پراکنده، می‌توانیم در ماه شهریور سال جاری انتظار ارایه‌ی نسخه‌ی نهایی اندروید O را داشته باشیم. در اندروید O شاهد تغییرات انقلابی نیستیم، بلکه بیشتر سعی شده این سیستم‌عامل از لحاظ ساختاری بهبود پیدا کند. بااین‌وجود، در این مطلب تلاش کردیم  با ویژگی های جذاب اندروید O آشنایی داشته باشید.

 

نقاط نوتیفیکیشن

آشنایی با ویژگی های جذاب اندروید O

قابلیت جدیدی به نام «نقاط نوتیفیکیشن» (Notification Dots) در اندروید جدید تعبیه شده است که به‌صورت نقاط حبابی شکل در کنار آیکون برنامه‌ها به نمایش درمی‌آید. با این قابلیت در صورت دریافت نوتیفیکیشن برای هر اپ، نقطه‌ای در گوشه‌ی بالای آیکون آن ظاهر می‌شود. در این حالت اگر انگشت خود را چند لحظه روی آیکون اپلیکیشن نگه دارید، می‌توانید اطلاعات مربوط به نوتیفیکیشن مختص آن اپ را مشاهده کنید. البته در صورت عدم تمایل، می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.

انتخاب هوشمند متن

hamirayane

با این قابلیت جدید در اندروید O انتخاب قسمتی از متن به کار ساده‌تری تبدیل می‌شود. این قابلیت که طبق گفته‌های گوگل از یادگیری ماشینی بهره می‌برد، می‌تواند به طور هوشمند شماره تلفن، آدرس، اسامی و دیگر موارد را تشخیص دهد و خیلی سریع آن‌ها را برای شما انتخاب کند. علاوه بر این، به طور مثال اگر شماره تلفنی را انتخاب کنید، گزینه‌ای برای تماس در بالای متن ظاهر می‌شود؛ یا مثلا اگر آدرسی را انتخاب کنید، گزینه‌ای برای مسیریابی در گوگل‌مپ در بالای آن به شما نشان داده می‌شود. همچنین به دلیل هوشمند بودن، این ویژگی قابلیت تشخیص جملات را هم دارد و دیگر به‌صورت کلمه کلمه کار انتخاب را انجام نمی‌دهد.

بهبود مصرف انرژی

عمر باتری چیزی است که کاربران گوشی‌های هوشمند برای افزایش آن، همه کاری می‌کنند. حالا در اندروید O در این زمینه اقدامات موثری صورت گرفته است. ازجمله‌ی آن می‌توان به محدودیت‌هایی اشاره کرد که در این نسخه از اندروید بر اپ‌های پس‌زمینه اعمال می‌شود تا فقط به‌صورت محدود از اینترنت، موقعیت مکانی، انرژی و دیگر موارد استفاده کنند.

تکمیل خودکار

این قابلیت برای افرادی مناسب است که از واردکردن نام کاربری و رمزهای عبور طولانی در برنامه‌های مختلف خسته شده‌اند. این قابلیت که پیش‌ازاین در کروم مشاهده شده، به شما این امکان را می‌دهد که نام کاربری، رمز عبور یا دیگر موارد را در حساب گوگل ذخیره کنید تا در اپ‌ها و محیط‌های مختلف بدون صرف وقت زیاد و به‌صورت ایمن آن‌ها را وارد کنید.

میان‌بر در لاک‌اسکرین

در اندروید O و با استفاده از System UI Tuner، علاوه بر میان‌برهای اصلی یعنی دوربین و تماس، می‌توانید انواع و اقسام میان‌برها را در لاک‌اسکرین اضافه کنید. به‌طور مثال می‌توانید میان‌برهایی برای کارهایی همچون باز کردن کروم، گرفتن عکس سلفی، فرستادن ایمیل و خیلی کارهای دیگر را در این صفحه قرار دهید تا لاک‌اسکرین کارکردی بیش از نمایش ساعت داشته باشد.

تصویر در تصویر

hamirayane

در اندروید O مانند اندروید TV شاهد قابلیت تصویر در تصویر هستیم. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند در کنار تماس تصویری یا تماشای ویدیو که به صورت یک پنجره‌ی شناور در محیط گوشی باز می‌ماند، به انواع و اقسام کارها با اپ‌های دیگر بپردازند. این قابلیت فعلا فقط روی اپ یوتیوب جواب می‌دهد که با توجه به بتا بودن این نسخه از اندروید چندان جای تعجب ندارد.

امنیت بیشتر

hamirayane

با هر به‌روزرسانی، اندروید سعی می‌کند که ایمن‌تر از قبل شود. در اندروید O دیگر نمی‌توان به‌سادگی قبل، اپ‌هایی را از منابع ناشناخته نصب کرد. فرض کنید که یک اپ را از طریق کروم دانلود کرده‌اید و حالا می‌خواهید آن را نصب کنید. در این نسخه از اندروید شما باید اجازه‌ای را برای کروم صادر کنید. با صدرو این اجازه فقط اپ‌های دانلود شده از کروم اجازه‌ی نصب شدن دارند. یعنی در اندروید O به‌جای صدور مجوز کلی، باید برای هر مسیر ورودی جداگانه مجوز بدهید تا احتمال نصب بدافزارها بسیار کم شود.

طراحی جدید بخش تنظیمات اندروید O

hamirayane

واضح‌ترین تغییر ظاهری در اندروید O در بخش تنظیمات انجام شده است. در این رابط کاربری جدید تلاش شده که گزینه‌های مختلف راحت‌تر از قبل در دسترس کاربران قرار بگیرند و پیدا کردن موارد مختلف در آن راحت‌تر باشد. از جمله دیگر تغییرات این بخش می‌توان به ادغام گزینه‌های مختلف از حوزه‌ی یکسان اشاره کرد؛ به‌طور مثال بخش دیتا، وای‌فای و هات اسپات هم‌اکنون در زیرمجموعه‌ی شبکه و اینترنت قرارگرفته‌اند.

 

 

 

 

منبع:دیجیمگ

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.