آموزش روش های صحیح روتوش عکس

0

آموزش روش های صحیح روتوش عکس

ویرایش تصویر فرایندی است که تقریبا اهمیتی برابر با عکاسی دارد،  Photo Editorویرایش تصویر یکی از مراحل مهم پس از عکاسی به‌شمار می‌رود. بسته به هر عکسی روش ویرایش و روتوش عکس هم متفاوت است. گاهی از ترکیبی از روش‌ها برای روتوش عکس استفاده می‌شود، اما در صورتی که در کاربرد هر روش اغراق کنید، خروجی نهایی، ظاهری تصنعی خواهد داشت.

همان‌طور که زندگی بایدها و نبایدها مختلفی دارد، روتوش هم از این قاعده مستثنی نیست.

۱.   پوست را Blur (محو) نکنید

آموزش روش های صحیح روتوش عکس

وقتی یک عکس را بلور می‌کنید، بخش زیادی از جزئیات آن را از دست می‌دهید. شاید روی صفحه‌ی تلفن همراه زیاد مشخص نباشد، اما وقتی عکس‌ها چاپ شوند یا روی مانیتور نمایش داده شوند، می‌توانید از بین رفتن جزئیات را حس کنید.

این روش یکی از روش‌های ضعیف روتوش است. وقتی تازه‌کار باشید قابل درک است. اما با رفتن به سطوح بالاتر و پیشرفت در فتوشاپ بهتر است یک متخصص روتوش برای تمام عکس‌های خود استخدام کنید یا تکنیک‌های صحیح روتوش را یاد بگیرید.

 

۲. روی یک لایه ویرایش را انجام ندهید

hamirayane

با ساخت چند لایه می‌توانید بدون آسیب رساندن به لایه‌های دیگر، به عقب برگردید

اگر روی یک لایه ویرایش را انجام دهید، وقتی مرتکب اشتباه شوید کار برایتان سخت‌تر می‌شود و باید به عقب برگردید. مثل حل کردن جدول با خودکار است – قابل انجام است اما به این معنی نیست که حتما باید این کار را انجام دهید.

ویرایش روی هر لایه‌ای، کار ویرایش را سخت‌تر می‌کند، اما جداسازی بخش‌های مختلف ویرایش کار را منظم می‌کند به‌طوری‌که بتوانید به راحتی به عقب برگردید و مشکلات را برطرف کنید. عادت به این کار کمی دشوار است. من گاهی تصادفا فراموش می‌کنم برای ویرایش یک لایه‌ی جدید باز کنم، اما این کار عمل ویرایش را آسان‌تر و منظم‌تر می‌کند.

 

۳.   قسمت‌های سفید چشم را درخشان نکنید

hamirayane

اگرچه می‌توانید در عکس سمت راست، رنگ را در چشم‌ها ببینید، اما درخشش رنگ سفید چشم‌ها را غیرطبیعی کرده است.

یک روش صحیح و یک روش غلط برای ویرایش چشم وجود دارد. روش صحیح: روی مردمک چشم‌ها متمرکز شوید و کمی رنگ به آن اضافه کنید. روش غلط: داخل پلک را روشن کنید.

 

۴. هر چند ماه یکبار مانیتور خود را کالیبره کنید

hamirayane

مانیتورها بی‌ثبات هستند. هرچقدر بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، رنگ آن‌ها بیشتر تغییر می‌کند.بسته به نوع مانیتور می‌توانید رنگ‌های مختلف را از آخرین کالیبره‌سازی مشاهده کنید. به همین دلیل است که سیستم‌های کالیبره‌سازی از شما می‌خواهند هرچند ماه یک بار مانیتور را کالیبره کنید. هما‌ن‌طورکه هر شش ماه یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنید برای مانیتور هم باید این کار را انجام دهید.

 

۵.   به فرم بدن سوژه احترام بگذارید

hamirayane

اگر سایز شخصی ۹ است، سایز آن را تا ۲ کاهش ندهید! این نکته هنگام عکاسی فشن و ویرایش لباس‌های تنگ هم باید رعایت شود. در ضمن سعی کنید اندام‌های مختلف را به شکلی غیرعادی حجیم نکنید!

 

۶.  گذار یا ترنسیشن محو از سایه به روشن را کنار بگذارید

hamirayane

نور به شیوه‌ای مشخص روی صورت قرار می‌گیرد. مطمئن باشید که بین نورپردازی در سطوح مختلف تفاوت وجود دارد، اما سایه‌روشن‌ها نباید زیاد شارپ باشند. باید طیفی از سایه به روشن باشند. هنگام انجام عمل dodge و burn در روتوش، باید تا آنجا که می‌توانید طیف پوست را در حالت طبیعی خود حفظ کنید.

واضح است که این قانون برای روتوش طبیعی صدق می‌کند نه خلق آثار هنری که شما به دنبالشان هستید.

 

۷.   عکس‌های یک مجموعه را یکپارچه ویرایش کنید

hamirayane

اگر به دو تصویر از یک مجموعه نگاه می‌کنید، از خود بپرسید روشنایی آن‌ها یکی است؟ لکه‌های آن‌ها پاک شده‌اند؟ پس‌زمینه رنگ/ظاهر یکسانی در آن‌ها دارد؟

حفظ یکپارچگی از یک عکس به عکس دیگر یک مهارت اکتسابی است، و شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. اگر دو صندلی از Ikea داشته باشید، لازم است شبیه هم باشند. قطعا هم نمی‌خواهید یکی از عکس‌ها تیره‌تر باشد یا پایه‌ی یکی از آن‌ها کوتاه‌تر از دیگری باشد.

 

۸.   از نرم‌افزاری ویرایشی مناسب استفاده کنید

hamirayane

در کشورهایی که قانون کپی‌رایت در آن‌ها رعایت می‌شود، افراد در ازای ماهی ۱۰ دلار می‌توانند از مجموعه‌ی شرکت ادوبی استفاده کنند.

 

۹. زیاد از ابزار Sharpen استفاده نکنید

hamirayane

ویرایش تصویر یکی از مراحل مهم پس از عکاسی به‌شمار می‌رود. بسته به هر عکسی روش ویرایش و روتوش عکس هم متفاوت است. گاهی از ترکیبی از روش‌ها برای روتوش عکس استفاده می‌شود اما در صورتی که در کاربرد هر روش اغراق کنید، خروجی نهایی ظاهری تصنعی خواهد داشت.

یک نکته‌ی بسیار مهم برای مواردی مثل مو؛ در عکس‌هایی که بیش از حد شارپ شده‌اند، پیچ و خم‌های زیادی در موها مشاهده می‌کنید.

مثل این است که در حال آشپزی باشید. اگر غذا را بچشید و فکر کنید غذا نیاز به نمک دارد، یک مشت نمک روی کل غذا نریزید … فقط کمی به آن اضافه کنید! کمی ویرایش تأثیر زیادی روی نتیجه می‌گذارد و اگر تصویر شما خیلی محور و بلور است، برای ترمیم آن کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید.

 

۱۰. منتظر ویرایش پس از عکس نباشید

مو روی شانه‌ی مدل است؟ منتظر نمانید که آن را در مرحله‌ی ویرایش رفع کنید. اگر می‌توانید مشکلی را به صورت فیزیکی رفع کنید این کار را انجام دهید. نه اینکه بعد از رفتن به خانه تازه متوجه شوید که عکس‌ها زیاد هم خوب نشده‌اند. روتوش هنر فرم است و باید مثل عکاسی به آن احترام گذاشت. می‌توانید در هر موقعیتی به عکاسی بپردازید و آن را کامل کنید. بعضی خرابی‌ها غیرقابل ترمیم هستند.

باید هنگام عکاسی بیشتر دقت کنید. همیشه سعی کنید در عکاسی به جزئیات بیشتر توجه کنید.

موی مدل کجا قرار گرفته است؟ چیزی سرجای خودش نیست؟ لباس مدل تمیز است؟ نکاتی هستند که باید هنگام عکاسی درنظر بگیرید.

 

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.