بعد از هک شدن اکانت یا حساب کاری خود چه کنیم

8

بعد از هک شدن اکانت یا حساب کاری خود چه کنیم

هک شدن به نوعی شبیه تجربه یک حمله شخصی است: سعی می کنید وارد حساب کاربری تان در وب سایت هایی مثل فیس بوک، جی میل یا آی کلاود شوید اما رمزعبورتان کار نمی کند و به این ترتیب هیچ کار برای محافظت از به نوعی مهم ترین جنبه های زندگی آنلاین تان نمی توانید انجام دهید.این سناریوی بسیار بد موجب ایجاد حس شدید درماندگی و نا امیدی در شما می شود. خوشبختانه می توان اقدامات مناسبی در برابر خرابکاری های دیجیتال انجام داد. اگر امکان دسترسی به حساب های کاربری تان را ندارید شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی روش های گوناگونی برای یاری رساندن به شما در نظر گرفته اند. این شرکت ها علاوه بر امکانات بازیابی حساب شما را در زمینه کم کردن صدماتی که هکرها می توانند وارد کنند کمک خواهند کرد.

Hacker

چگونه متوجه می شوید شخصی کنترل حساب های شما را به دست گرفته است؟ عدم امکان ورود به حساب کاربری نشانه خوبی است اما اگر رمزعبورتان عمل نمی کند، سریعا این طور قضاوت نکنید که حساب تان هک شده است. ابتدا اطمینان حاصل کنید مقصر واقعا یک عامل بد است: برای مثال اگر نمی توانید در کامپیوتر خودتان وارد حساب کاربری فیس بوک یا توئیتر شوید، سعی کنید از ابزاری دیگر برای ورود استفاده نمایید تا مساله از دست دادن دسترسی عملا ثابت شود. ضمنا قبل از مشکوک شدن به هر چیز دیگری مطمئن شوید رمزعبور را به درستی تایپ می کنید.
یکی دیگر از نشانه های هشدار می تواند به شکل ایمیل باشد. بسیاری از سرویس ها پیام هایی مبنی بر فعالیت های مشکوک برای شما می فرستند؛ برای مثال زمانی که کسی از یک کامپیوتر یا ابزار ناشناخته (یا کشوری دیگر) وارد حساب کاربری تان می شود، یا مثلا اقدام به تغییر نام کاربری یا رمزعبورتان می کند. اطمینان حاصل کنید صندوق ورودی حساب ایمیل تان را برای وجود چنین پیام هایی بررسی کنید. ضمنا پیام های دوستان را هم بررسی کنید: اگر حساب کاربری شما شروع به ارسال هرزنامه کرده است این نشانه ی خوبی مبنی بر به خطر افتادن حساب کاربری تان است.
زمانی که متوجه شدید حساب کاربری تان هک شده وقت آن رسیده که آستین ها را بالا زده و حساب کاربری تان را پس بگیرید.

اعلام خطر کنید

خبر خوب این که کمک های زیادی در اختیار دارید: گوگل، اپل، مایکروسافت و سایر شرکت های بزرگ حوزه تکنولوژی هم دوست ندارند خرابکاران اینترنتی هویت آنلاین شما را سرقت کنند و از این رو نهایت تلاش خود را برای بازیابی دسترسی به حساب تان انجام خواهند داد. برای مثال در پاره ای از موارد علت عدم امکان ورود به حساب، بسته شدن آن از سوی این شرکت ها به خاطر فعالیت های مشکوک است؛ این عمل به صورت خودکار انجام شده و امکان دسترسی به حساب برای همه غیرفعال می شود.
بنابراین اولین کاری که باید بعد از هک شدن انجام دهید مطلع کردن شرکت سرویس دهنده است. با جستجوی یک عبارت ساده مثل ”Report Gmail Hack“ سریعا آدرس لینکی که باید در آنجا گزارش دهید نمایش داده خواهد شد. قبل از وارد کردن اطلاعات اطمینان حاصل کنید وب سایتی که در حال بازدید از آن هستید، صفحه رسمی بازیابی شرکت خدمات دهنده است. برای این منظور آدرس URL را بررسی نمایید و مطمئن شوید که روی دامین وب صحیح قرار دارد مثلا google.com یا apple.com. برای راحتی شما لینک بازیابی سه سرویس دهنده اصلی را برایتان آماده کرده ایم: کاربران گوگل اینجا کلیک کنند؛ مشتریان اپل به این آدرس رفته و مایکروسافتی ها هم به این آدرس مراجعه نمایند.
بعد از گزارش مساله راهنمایی هایی که اپلیکیشن یا سرویس مورد نظر به شما می دهد را دنبال کنید؛ این دستورالعمل ها مطابق اطلاعات حساب کاربری تان و وضعیت پیش آمده برای شما شخصی سازی خواهند شد. شرکت های سرویس دهنده از روش های بازیابی مختلفی استفاده می کنند و از این رو شاید برای اثبات مالک واقعی بودن، قبلا مجبور به تائید شماره تلفن، تعریف ایمیل پشتیبان یا پاسخ به یک سری سوالات شخصی (مثل سوالاتی درباره دوستان تان در فیس بوک) شده باشید.
اگر خوش شانس باشید می توانید حساب کاربری را سریعا بازیابی کنید. البته این امکان به لطف جمع آوری داده های مختلف از اطلاعات و فعالیت هایمان توسط خدمات مختلف بسیار ساده شده و هم اکنون شرکت های ارائه دهنده خدمات با مواردی مثل تاریخ تولد، شماره تلفن، مکان جغرافیایی و … به راحتی می توانند اصالت مالک بودن ما را تائید کنند. هر چند پس گرفتن حساب کاربری آخرین کاری نیست که انجام می شود و بهتر است برای بالاتر بردن امنیت خودتان یک سری کارهای اضافه اما ضروری دیگر را هم انجام دهید.

رمزعبورها را تغییر دهید

بعد از ورود موفقیت آمیز به حساب کاربری-یا داشتن دسترسی به حساب و مشکوک بودن به فعالیت های مشکوک- رمزعبورتان را تغییر دهید تا نشست هر کس دیگری غیر از شما منقضی شده و همه از حساب کاربری خارج شوند. رمز عبور جدید باید با رمز قبلی کاملا متفاوت باشد؛ صرفا رمز قبلی را بازیابی نکنید و از رشته کاراکترهای (اعداد و حروف) که یک حساب کاربری دیگر را باز می کنند استفاده نکنید. اگر عادت به استفاده از یک رمزعبور قدیمی برای دسترسی به چندین حساب کاربری داشته اید (که کار بسیار خطرناکی است)، رمزعبور سایر حساب های کاربری را هم تغییر دهید.
اکثر سرویس های آنلاین به شما اجازه می دهند سایر ابزارهایی که حساب های کاربری تان در آنها فعال هستند را مشاهده کنید. برای دسترسی به این صفحه، بخش تنظیمات امنیتی حساب کاربری را چک کنید. حال از تمام سایر نشست ها به جز نشستی که هم اکنون در حال استفاده از آن هستید، خارج شوید. برای مثال برای خروج از نشست های ناشناس فیس بوک از این آدرس و نشست های ناشناس گوگل از این صفحه استفاده کنید.
زمانی که در حال بررسی حساب کاربری تان هستید سایر تنظیمات را هم چک کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیز دیگری تغییر نکرده است. تمام جزئیات شخصی تان را چک کنید، همه اپلیکیشن های شخص ثالث متصل به حساب را بررسی نمایید؛ سوال و جواب های امنیتی، ایمیل های پشتیبان و شماره تلفن ها را هم از قلم نندازید. اگر فکر می کنید هکر شما فرصت بررسی سوالات امنیتی و حساب های پشتیبان را دارد، سعی کنید این موارد را در حساب هک شده و همچنین سایر حساب هایی که به این اطلاعات مشابه تکیه دارند هم تغییر دهید. این امر باعث می شود در آینده دست فرد خرابکار برای سو استفاده از اطلاعات شخصی تان برای نفوذ به سایر حساب ها بسته شود.
حال که صحبت از سایر حساب ها شد بهتر است دقیقا بررسی کنید که آیا اطلاعات حساب های بانکی، کارت های اعتباری یا سایر خدمات مالی به حساب هک شده تان ارتباط دارند یا خیر. اگر جواب مثبت بوده و هکر مورد نظر موفق به سرقت پول شده باید در اولین فرصت مستقیما بانک را در جریان بگذارید.

بررسی های امنیتی انجام دهید

اگر از حمله هکرها جان سالم به در برده اید تمام تلاش های لازم برای دفع حملات آنها در آینده را انجام دهید. بهتر است ویژگی‌ های امنیتی که برای جلوگیری از حملات طراحی شده اند را فعال کنید. یکی از کاربردی ترین این ویژگی ها، تائید دو مرحله ای است که بعد از فعال شدن، برای ورود به سرویس مورد نظر علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمزعبور باید کدی که به شماره تلفن تان ارسال می شود را هم تایپ کنید. البته بعضی از سرویس ها دارای ویژگی های امنیتی خاص خود هستند: برای مثال فیس بوک به شما اجازه می دهد لیستی از دوستان مورد اعتماد که در صورت هک شدن تان، قادر به تائید هویت شما هستند را انتخاب کنید. با مراجعه به قسمت تنظیمات امنیتی فیس بوک این ویژگی را فعال کنید.
بعد از این سعی کنید متوجه شوید که هکر چگونه موفق به دسترسی به حساب کاربری تان شده تا در آینده از شر حملات او در امان باشید. بهتر است با استفاده از نرم افزار امنیتی نصب شده، سیستم را برای وجود بدافزارها یک اسکن کامل کنید؛ بعید نیست فرد خرابکار با یاری گرفتن از فایل های مخرب راه ورودی به سیستم شما پیدا کرده باشد. قبل از شروع سیستم عامل و نرم افزار امنیتی را به روز رسانی کنید. بعد از اسکن سیستم برای اطمینان هم که شده بهتر است با استفاده از ابزاری مثل ضدویروس کسپرسکی برای سیستم عامل مک او اس یا Safety Scanner مایکروسافت برای ویندوز، سیستم را مجددا برای وجود انواع بدافزار چک نمایید.
اگر حمله فرد مهاجم باعث شده حساب کاربری ایمیل تان مثلا سرویس جی میل به خطر بیفتد، قسمت نامه های ارسال شده یا فیلترهای احتمالی ایجاد شده را بررسی کنید. برای مثال هکرهای باهوش می توانند فیلترهایی ایجاد کنند که تمام ایمیل های ورودی به حساب شما را به آدرسی ناشناخته فوروارد کنند. برای جلوگیری از دسترسی مجدد هکرها در آینده در صورت مشاهده چنین فیلترهایی آنها را حذف نمایید. این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که شما می توانید رمزعبور بسیاری دیگر از حساب های کاربری را ریست کنید و از طریق ایمیل، اعلان های مربوط به فعالیت های مشکوک را دریافت کنید. قطعا دوست ندارید فرد یا افراد مهاجم به این پیام های بازیابی سرک بکشند.

 

 

 

منبع:gooyait

گفتگو8 دیدگاه

  1. سوال دیگه ای هم داشتم تائید دو مرحله ای گوگل خطرناک نیست؟چون گفته برای فردی که قصد دزدیدن حسابو داره پیامی ارسال میکنه.ممنونم از پاسخ هاتون

    • سلام. وقتی شما جیمیل جدید ساختید که دیگه دست کسی نیست که بخواهد هک کند.
      منظور ارسال پیام برای خودتون هست اگر کسی قصد هک داشته باشه.
      کلا تایید دو مرحله ای برای افزایش امنیت هست و کاهش خطر.
      موفق باشید

  2. سلام ببخشید حساب جدیدی ساختم ولی هرکار میکنم حساب اولی ک ساخته بودم ولی الان حذفش کردم از هوواییcloud+.حذف نمیشه چطور حذفش کنم که دیگه فعال نباشه ؟و اگه میشه بهم بگید از چه جاهایی ایمیل قبلیم کلا باید ازبین بره؟

    • سلام
      باید برید تو قسمت تنظیمات اندروید تو قسمت اکانت یا حسابها، آنجا اکانتی که میخواهید حذف بشه رو انتخاب کنید بعد حذف کنید.
      برای حذف کلی ایمیل باید از طریق کامپیوتر به ترتیب زیر عمل کنید
      رفتن به Google Account Settings.
      انتخاب Delete your account یا تحت زیرمنو Account preferences.
      کلیک Delete Products. …
      انتخاب Gmail account که می خواهید حذف کنید.
      وارد کردن password.
      انتخاب Next.

  3. سلام ممنون ک پاسخ دادید.. منظورم حساب ایمیلمه ن تلگرام . الان من فقط یک حساب دارم و تازه امروز صبح جیمیل نصب کردم و بلافاصله چند دقیقه بعد نصب ,پیامی اومد ک فلان شخص از فلان شهر قصد هک شمارو داشته رمزمو عوض کردم اما سوالی ک داشتم مربوط ب چندتا حساب قبلیمه ..چون اون موقع جیمیل نداشتم ک برام هشدار بده ی همچین موضوعی رو.. میخواستم ببینم اگر زمانی ک از اون حساب استفاده میکردم و هک شده بوده امکان داره بازم برای من ک الان اونو ندارم مشکلی پیش بیاره؟ …میترسم اتفاق مشابه افتاده باشه ولی چون برنامه جیمیلو نداشتم که هشدار بده

    • سلام. اولا حتما رمزی متفاوت با قبل برای خودتون انتخاب کنید و استاندارد رمزگذاری را رعایت کنید یعنی حتما بیشتر از 10 کاراکتر باشد ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و عدد و کاراکترهای خاص. همه با هم.
      حسابهای قبلی اگر استفاده نمیکنید و در گوشی یا سیستمتون تعریف نکردیدشون مهم نیستن ولی بهتر هست که اگر امکانش هست آنها را غیرفعال کنید که خیالتون راحت باشه.
      حساب کاربری جیمیل یک برنامه نیست همچنین فقط یک سرویس ایمیل نیست شما با استفاده از اکانت جیمیل یک سری خدمات میگیرید که از جمله استفاده از ایمیل رایگان ، استفاده در گوشی اندرویدی برای دانلود از اپ استور گوگل یا همان گوگل پلی و ذخیره آنها برای ریست کردن گوشی در آینده که نخواهید مجدد همه برنامه ها رو نصب کنید همینطور موقعیت گوشی و حتی امکان خاموش و روشن کردن گوشی از راه دور و پیدا کردن آن هم شامل می شود و بسیاری دیگر.
      بنابر این از آی دی و رمز جیمیلتون بسیار مراقبت کنید و حتی آی دی خودتون هم در اختیار همه قرار ندین چون برای هک کردن رمز اول باید آی دی درست رو داشته باشند.
      در نهایت جیمیل رو حتما با موبایلتون سینک کنید که برای تغییر رمز و … براتون اس ام اس بیاد. اینطوری حتی اگر کسی رمزتون رو فهمید نمیتونه خیلی کار خاصی انجام بده چون با ارسال پیام شما متوجه میشین و رمز رو عوض میکنید
      موفق باشید

  4. سلام ببخشید اگر فقط ی حساب داشته باشیم اما رمزی ک داره با حسابهایی ک قبلا داشتیم ولی پاک کردیم مشکلی ایجاد میکنه؟ یا اصلا اگر حسابی پاک شده باشه ولی قبلا داشته باشیمش بازم میتونه باعث دردسر بشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • سلام. متوجه سوال نمیشم. اگر منظور حساب ایمیل یا تلگرام هست. اگر پاک کنید دیگه قابل برگشت نیست و میتونید رو حساب جدیدیتون هر رمزی حتی رمز قبلی رو بگذارید البته ما توصیه نمیکنیم بهتره رمز عوض بشه. موفق باشید

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.