آموزش ریست کردن بایوس

0

بایوس و Cmos باهم متفاوت هستند . به اشتباه خیلی از کاربران هر دو را یکی میدانند در صورتیکه BIOS برنامه ای است که یک کامپیوتر را استارت می کند، CMOS جایی است که برنامه BIOS اطلاعات و جزئیات مورد نیازش از قبیل تاریخ، زمان و تنظیمات سیستم را ذخیره می کند.ممکن است هنگام بروز رسانی بایوس یا اورکلاک کردن یکی از قطعات سخت افزار سیستم عامل به درستی بوت نشود . در این موارد راه حلی جز ریست کردن بایوس برای رفع مشکل وجود ندارد .

روشهای مختلفی برای ریست کردن بایوس وجود دارد. در مادربرد و بعضی از کیس های جدید یک کلید برای ریست کردن چیپ بایوس گنجانده شده است که به سادگی و بدون هیچ تنظیماتی می توانید اینکار را از طریق یک کلید انجام بدهید . اما همیشه به این سادگی نیست و در بعضی از مواقع نیاز به تنظیمات بیشتری دارد .

پاکسازی سیماس همیشه باید دلیلی داشته باشد . مثلا عیب یابی سیستمی که احتمال می رود مشکل خاصی دارد و با تعویض سیستم عامل و مواردی از این دست حل نمی شود . یا اینکه برای پاکسازی کلمه عبوری که روی بایوس قرار داده شده است و حالا نمی توانید آن را به خاطر بیاورید . پس در صورتی که همه چیز به درستی کار می کند ، دلیلی وجود ندارد که سیماس سیستم را پاکسازی کنید

آموزش ریست کردن بایوس ( CMOS )

اگر کلید ریست بر روی برد یا کیس شما وجود دارد نیاز به باز کردن درب کیس ندارید و بهتر است CMOS را با فشردن کلید روی کیس همانند عکس زیر ریست کنید

1. ابتدا کامیپوتر را خاموش کنید .

2. حتما کلید صفر و یک پاور را بر روی صفر قرار داده و کابل برق را جدا کنید .

در تصویر زیر کلید ریست CMOS وجود دارد . کلید Clear” یا “Reset را برای مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید . سپس آن را رها کنید . در بعضی مواقع نیاز هست از انتهای یک قلم یا خودکار برای انجام اینکار کمک بگیرید . معمولا کلید ریست کمی پایین تر از سطح قرار می گیرد تا به راحتی هر فردی نتواند از آن استفاده کند .

hamirayane

برخی از مادربردها یک کلید با عنوان های CLR“، “CLEAR” یا “RESET” دارند که از طریق آن می توانید بایوس را ریست کنید . برای اینکه مطمئن شوید مادربرد شما دارای این قابلیت می باشد یا خیر بهتر است درب کیس را باز کرده و روی برد به دنبال کلیدی شبیه تصویر زیر بگردید – یا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید .

hamirayane

5 تا 10 ثانیه انگشت دستتان را روی کلید نگه دارید تا بایوس ریست شود . دقت داشته باشید در تمام مراحل باید کلید پاور روی صفر باشد .

متداولترین روش در بین کاربران برای ریست بایوس خارج کردن باتری Cmos  می باشد . اگر روی برد را مشاهده کنید یک باتری سکه ای همانند باتری های قدیمی روی ساعت وجود دارد که به صورت ثابت روی تمام مادربرد ها هست .در واقع باتری CMOS انرژی الکتریکی به منظور ذخیره اطلاعات بایوس را تامین می کند . بنابراین خارج کردن باتری  از جای خودش باعث می شود که جریان الکتریکی که برای ذخیره اطلاعات بایوس لازم است قطع شود و در نتیجه اطلاعات نیز پاکسازی شوند .

نکته مهم : در همه مادربوردها نمی توان باتری سیماس را از جای خودش بردارید . در صورتی که در مادربورد شما هم باتری از جای خود خارج نمی شود به زور متوسل نشوید .

برای خارج کردن باتری معمولا باید از یک اهرم مثل پیچ گوشتی استفاده کنید .در بعضی از مواقع هم نیاز به هیچ ابزار اضافی نیست فقط کافیست باتری را خیلی آرام از جای خود 5 دقیقه خارج کنید .

hamirayane

بعد از خارج کردن باتری باید جامپرهای CLR را هم جابجا کنید . این جامپرها معمولا روی برد با سه حرف CLR نامگذاری شده است که نمونه آن را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید . جامپرها روی برد ممکن است با نام های CLEAR“، “RESET” یا حتی “CLRPWD” نیز مشخص شده باشد .

جامپر همان پلاستیک ارتباط دهنده دو خار بهم می باشد . اگر جامپر روی 1و 2 قرار گرفته آن را خارج کنید و روی 2 و 3 قرار بدهید . به همین سادگی
می توانید از یک پیچ گوشتی هم برای اتصال بین دو خار استفاده کنید .محل دقیق جامپر را می توان از طریق دفترچه راهنمای مادربورد پیدا کنید . البته لازم به ذکر است که برای استفاده از جامپر باید دستورالعمل موجود در دفترچه مادربورد را به دقت مطالعه کنید . چون ممکن است که موارد جانبی دیگر نیز وجود داشته باشد . با این حال ، اکثر مراحل استفاده از جامپر در اکثر کامپیوترها یکسان است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .

hamirayane

با انجام اینکار بایوس ریست می شود .در صورتی که سیماس را پاکسازی کنید ، تنظیمات بایوس به حالت اولیه تنظیمات کارخانه ای باز می گردد . در اکثر مواقع شما می توانید تنظیمات سیماس را از طریق منوی بایوس پاکسازی کنید . در برخی دیگر از موارد نیز لازم است که کیس کامپیوتر خود را باز کنید .

 

 

 

 

منبع:asarayan

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.