آموزش ریکاوری اطلاعات هارد و فلش

0

ریکاوری اطلاعات حذف شده، برای ریکاوری باید اول قبل از هر اقدام و تلف کردن وقتی باید در نظر بگیرید که آیا فایلهای پاک شده اولا ارزش ریکاوری را دارند یا خیر؟ ثانیا شرایط ریکاوری را دارند یا خیر؟

از شرایط ریکاوری این است که فایلها پس از حذف جای آنها فایل دیگری جایگزین نشده باشد و یا فایلها به عمد به صورت وایپ با نرم افزار های مخصوص طوری پاک نشده باشند که نشود آنها را ریکاور کرد. چون نرم افزارهای مخصوص پاک کردن هارد تمام اطلاعات را به گونه ای غیرقابل برگشت پاک می کنند.

اما اگر شرایط مناسب بود و فایلها ارزشمند بودند ، شما برای ریکاوری می توانید از نرم افزارهای مختلف این کار استفاده کنید که البته اکثرا رایگان نیستند و باید خریداری و یا به هر طریقی رجیستر شوند مثلا ریکاور مای فایل و برای استفاده در ایران متاسفانه اغلب آنها را کرک می کنند. ولی از معدود نرم افزارهای رایگان ریکاوری رکووا هست که می توانید از لینک زیر دانلود و استفاده کنید

دانلود رکووا

باید دقت کنید کل نرم افزارهای ریکاوری به دو بخش تقسیم می شوند:

یک) جستجوی هارد یا یکی از درایوهای آن و یا فلش مموری

دو) انتخاب فایلها و انتخاب محل ذخیره سازی فایلهای یافت شده

جستجو خود شامل چند حالت می شود تفاوت آنها در سرعت جستجو است هرچه ما جستجوی سریعتری داشته باشیم دقت بازیابی کاهش می یابد recovery - ریکاوریمثلا در مورد برنامه ریکاور مای فایل حالت fast file search سریعترین حالت است که برای فایلهایی که به تازگی پاک شده اند و هنوز ویندوز را خاموش نکرده ایم مناسب هستند و در مورد رکووا حالت پیش فرض همین فست سرچ است اما حالت compelete format recover در مورد نرم افزار ریکاور مای فایل دقیق ترین و طولانی ترین جستجو را انجام می دهد که بسته به میزان حجم هارد حتی ممکن است یک روز به طول بیانجامد. و در مورد نرم افزار رکووا برای چنین جستجویی باید گزینه deep scan را انتخاب کنید.

recovery - ریکاوری

در واقع همینجا یکی از تفاوتهای نرم افزارهای ریکاوری مشخص می شود و آن نوع جستجو و الگوریتم جستجوی آنهاست

برای مثال در مقایسه همین دو نرم افزار ، ریکاور مای فایل 4 حالت جستجو دارد که هر یک زمان و عمق جستجو را تغییر می دهند ولی رکووا فقط 2 حالت جستجو دارد و باید اشاره کرد که ممکن است به علت همین تفاوت در جستجوی برنامه های مختلف یک نرم افزار موفق به ریکاوری شود و نرم افزار دیگر نتواند.

recovery - ریکاوری

نکته دیگر که برای جستجو باید ذکر شود، این است که نرم افزارها معمولا از شما می پرسند که کدام درایو را می خواهید بگردید و چه نوع فایلهایی را مد نظر دارید که با انتخاب مثال فقط عکس و یا عکس و فیلم زمان جستجو کمتر می شود تا جستجوی تمامی فایلهای حذف شده. همچنین در مورد انتخاب درایو، شما باید در نظر داشته باشید که اگر کل یک هارد را می خواهید ریکاور کنید حتما احتیاج به یک هارد دیگر دارید تا اطلاعات فایل ریکاور شده را روی آن برگردانید چراکه امکان این نیست که اطلاعات یک هارد یا درایو را روی خود آن بازیابی کرد.

ولی اگر اطلاعات کل هارد مد نظر شما نیست و فقط مثلا عکسهای درایو D برای شما مهم است می توانید پس از جستجو درایو مورد نظر آنرا در درایو دیگری از همان هارد ریکاور کنید

اگر فایلهای مورد نظر شما در لیست بازیابی قرار داشت، شما با انتخاب آنها می توانید اقدام به ذخیره سازی آنها در جای مطمئنی نمایید.

اینجا یک نکته است که باید تذکر داده شود. اگر شما اطلاعات یک درایو را در یک درایو دیگر بازیابی کنید، دیگر آن درایو مقصد قابل بازیابی نخواهد بود چراکه فایلهای ریکاور شده جایگزین فایلهای قبل آن درایو شده اند.

پس برای بازیابی در انتخاب مقصد دقت کنید اگر در تمام درایوهای یک هارد اطلاعات مهمی داشته اید باید حتما از یک هارد اکسترنال دیگر به عنوان مقصد ریکاوری استفاده کنید

با این همه باید این را هم در نظر بگیرید که گاه اطلاعات پاک شده به علتهای مختلف از جمله آسیبهای هنگام فرمت و … ممکن است دیگر بازیابی نشوند. برای همین چون اینجا هم پیشگیری بهتر از درمان است بهتر آن است که برای پیشگیری، اگر اطلاعات خیلی مهمی دارید یا از آنها در هارد یا فلش و دی وی دی بکاپ (پشتیبان) تهیه کنید و یا با استفاده از نرم افزارهای مثل دراپ باکس DropBox آنها را در فضاهای اینترنت ذخیره کنید

موفق باشید

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.