راهنمای رفع مشکلات مربوط به هدفون بلوتوث

0

هدفون‌های بی‌سیم مبتنی‌ بر فناوری بلوتوث مدت زیادی است که پا به عرصه‌ گذاشته‌اند؛ اما در چند سال اخیر به خاطر بهبود کیفیت صدا و کاهش قیمت، به‌واقع برای مصرف کنندگان جذاب شده‌اند. از زمانی که شرکت اپل اِیرپاد (AirPod) خود را عرضه کرده، تقاضای مصرف‌کننده‌ها برای هدفون‌ بی‌سیم بالا رفته است. با وجود پیشرفت‌های فناورانه، هدفون‌های بلوتوث هنوز از مشکلات آزار دهنده‌ای رنج می‌برند. در این مقاله نگاهی به مشکلات رایج مربوط به هدفون‌ بلوتوث می‌اندازیم و راهکارهایی برای مرتفع کردن آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

– یافت نشدن هدفون بلوتوث به وسیله‌ی گوشی هوشمند

اگر قصد دارید هدفون بی‌سیم خود را به گوشی متصل کنید؛ اما بنا به دلایلی هدفون خود را در فهرست دستگاه‌های موجود در لیست گوشی هوشمند خود مشاهده نمی‌کنید، در ادامه می‌توانید از فهرست راهکارهای حل این مشکل بالقوه کمک بگیرید:

– ابتدا از روشن بودن بلوتوث در گوشی هوشمند خود اطمینان حاصل کنید. این مورد  به‌ظاهر ساده، به‌طور شگفت‌آوری می‌تواند دلیل اصلی چنین مشکلی باشد.

– در این مرحله باید اقدام به بررسی سازگاری هدفون بی‌سیم خود با دستگاه و سیستم عامل کنید. اگر در حال استفاده از آیفون هستید، حداقل باید سیستم عامل iOS 7 که به‌طور ذاتی از حالت آماده به کار هوشمند بلوتوث (Bluetooth Smart Ready) پشتیبانی می‌کند، روی آن نصب باشد. اگر کاربر اندروید هستید، باید از نصب بودن اندروید 4.3 یا نسخه‌های بالاتر آن مطمئن شوید.

hamirayane

– هنگام برقراری ارتباط، از نزدیک بودن کافی گوشی هوشمند و هدفون به یکدیگر کسب اطمینان کنید. اگرچه دستگاه‌های مبتنی‌ بر بلوتوث، به‌ویژه هدفون‌ها، از محدوده‌ی ارتباطی کافی برخوردار هستند؛ اما بهتر است برای اطمینان، دست کم در محدوده‌ی کمتر از ۹۰ سانتی‌متری از هم قرار داشته باشند.

– برای این‌که اتصال با موفقیت صورت گیرد، باید فرآیند جفت شدن پیشنهادی کارخانه‌ی سازنده‌ی دستگاه را بررسی کنید. همه‌ی هدفون‌های بلوتوث از روش یکسانی برای اتصال به گوشی هوشمند بهره نمی‌برند؛ گاهی اوقات این فرآیند به سادگی روشن کردن هدفون است. اما گاهی این فرآیند پیچیده می‌شود. برای پیش‌گیری از هرگونه مشکلی با جفت شدن دستگاه، تمامی جزئیاتی را که باید برای جفت شدن هدفون با گوشی هوشمند انجام دهید، در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه به‌دقت مطالعه کنید.

– در صورت موفق نشدن، سعی کنید بلوتوث دستگاه‌ها را خاموش و دوباره روشن کنید. اگرچه این روش قدیمی است اما واقعا در برخی موارد کارساز است.

– هرگونه دستگاه اضافه را خاموش یا آن را از فهرست دستگاه‌های بلوتوث گوشی هوشمند حذف کنید. وجود هرگونه دستگاه بلوتوث دیگر، می‌تواند دلیل جفت نشدن هدفون با گوشی باشد. زیرا ممکن است در این حالت هدفون سعی در جفت شدن با دستگاه دیگری داشته باشد و به گوشی هوشمند واکنشی نشان ندهد.

– حتما از روتر وای‌فای دوری کنید. اگر روتر وای‌فای (WiFi) شما از طیف ارتباطی مشابه هدفون بلوتوث استفاده کند؛ می‌تواند سبب بروز تداخل در ارتباط گوشی هوشمند با هدفون شود.

hamirayane

۲- قطع اتصال ناگهانی هدفون بلوتوث

هیچ چیز آزار دهنده‌تر از قطع شدن ناگهانی اتصال هدفون بلوتوث با گوشی هوشمند هنگام گوش دادن به موسیقی نیست. گاهی اوقات اتصال بلوتوث به‌طور کامل قطع می‌شود و کاربر را مجبور به اتصال دوباره‌ی دستگاه می‌کند. همچنین گاهی اوقات قبل از اتصال دوباره‌ی دستگاه، بلوتوث به مدت چند ثانیه ناپدید می‌شود و انگار به خواب می‌رود. هر دو مشکل، تجربه‌ی خسته‌کننده‌ای هستند؛ اما با آگاهی از راه حل آن‌ها، می‌توان مشکل را مرتفع کرد.

– گوشی هوشمند و هدفون خود را در محدوده‌ی ارتباطی مناسب یادشده نگه دارید. به‌ دلیل آزادی عمل در زمان استفاده نکردن از جک صوتی گوشی هوشمند،خارج شدن از محدوده‌ی ارتباطی به راحتی رخ می‌دهد.

– هرگونه اتصال غیرضروری مبتنی‌ بر بلوتوث را حذف کنید. در غیر این صورت، ممکن است گوشی هوشمند مغلوب دستگاه‌های دیگری شود که سعی در ایجاد اتصال با آن دارند.

hamirayane

– از کافی بودن میزان باتری هدست بلوتوث خود اطمینان حاصل کنید. هدست‌های مبتنی‌ بر بلوتوث هنگام کم بودن میزان شارژ باتری، به‌صورت دوره‌ای تمایل به قطع اتصال دارند.

– در نهایت اگر این مشکل باز هم ادامه داشت، می‌توانید هدفون خود را از حالت جفت شده خارج کنید (unpair) و سپس دوباره آن را با گوشی هوشمند خود جفت (pair) کنید.

۳- ناموفق بودن عمل جفت شدن هدفون و گوشی هوشمند

همچنین اغلب اتفاق می‌افتد که هنگام تلاش برای جفت کردن هدفون با گوشی هوشمند، با یک پیغام خطا یا ادامه‌دار بودن دائمی فرآیند جفت شدن مواجه شوید و شاهد عدم اتصال آن‌ها به یکدیگر باشید. در ادامه می‌توانید شرح ساده‌ترین راه حل این مشکل را مطالعه کنید.

– هرگونه اتصال مبتنی‌ بر بلوتوث غیرضروری و بلااستفاده را حذف کنید. برخی از گوشی‌های هوشمند در صورت وجود چندین دستگاه در فهرست اتصال بلوتوث، خودسرانه عمل می‌کنند و سعی در اتصال به دستگاه‌های دیگر دارند.

در صورت ناموفق بودن، می‌توانید از دیگر راهکارهای یادشده در بخش‌های قبلی بهره ببرید.

hamirayane

۴- وجود الکتریسیته ساکن در هدفون بلوتوث هنگام گوش دادن به موسیقی

با وجود این‌که فناوری بلوتوث راهی طولانی طی کرده و به میزان زیادی تکامل یافته است؛ اما هنوز مستعد تداخل‌های آزاردهنده‌ای مانند نویز الکتریسیته ساکن یا پارازیت صوتی هنگام گوش دادن به موسیقی است.

– ابتدا باید همه‌ی دستگاه‌های بلوتوث موجود در محیط پیرامون را خاموش یا غیرفعال کنید.

– اگر الکتریسیته ساکن برطرف نمی‌شود، باید اقدام به بازنشانی تنظیمات هدفون بلوتوث به حالت اولیه کنید. برای آگاهی از روش انجام این کار می‌توانید به وب‌سایت کارخانه‌ی سازنده‌ی هدفون مراجعه کنید.

– دستگاه پخش‌کننده‌ی رسانه‌ی خود را روشن کنید و پس از قطع اتصال هدفون به مدت ۳۰ ثانیه، دوباره آن را با پخش‌کننده‌ی رسانه جفت کنید.

– فاصله‌ی بین گوشی هوشمند و هدفون را کاهش دهید تا نویز الکتریسیته ساکن کاهش یابد یا حتی به‌کلی برطرف شود.

همه‌ی راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله برای رفع مشکلات مربوط به بلوتوث، آزمایش‌شده هستند؛ اما قطعا نمی‌توان همه‌ی راهکارهای ممکن را در یک مقاله جای داد. اگر هیچ کدام از راهکارهای عیب‌یابی یادشده عمل نکرد؛ بهترین راه، برقراری تماس مستقیم با کارخانه سازنده‌ی دستگاه مبتنی‌ بر بلوتوث است.

 

 

 

منبع:zoomit

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.