آشنایی با پورت های USB-C

0

همه ما می دانیم که نسل جدیدی از کابل های USB-C به بازار روانه شده اند که اکثر فروشندگان معتقدند سرعت انتقال داده ها از طریق این کابل ها بسیار بیشتر از کابل های USB نسل قبل است. اما این کابل ها چه هستند و به چه هدفی ساخته شده اند؟  از طرفی مزیت استفاده از این نوع کابل های نسل جدید چیست؟

اگر به لپ تاپ خود کمی با دقت نگاه کنید متوجه می شوید که در لبه های کناری آن ورودی های مختلفی وجود دارند. این ورودی ها برای اهداف مختلفی تعبیه شده اند. مثلاً یک ورودی برای اتصال منبع تغذیه ، یکی برای اتصال کابل HDMI و معمولاً ۳ ورودی نیز برای کابل USB که در کنار تمام این ورودی ها ورودی های دیگری نیز وجود دارند که برای لپ تاپ های مختلف تعداد و نوع آن ها مختلف است. اما برندهای معتبر سازنده لپ تاپ مثل Dell و Asus در نسل جدید لپ تاپ های خود از ورودی های USB استفاده کرده اند که نه تنها سرعت انتقال داده ها از طریق آن ها بسیار بالا است بلکه عملکرد آن ها بسیار مطمئن است.این ورودی های جدید USB همان USB-C هستند.

اما سؤال اینجا است که USB-C چیست؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید در خصوص ایده ای که در پشت شکل گیری این نوع کابل های USB قرار دارد را بدانیم. در واقع کاربر روی دستگاه خود یک ورودی و یک کابل دارد که با استفاده از آن می تواند هر چیزی را به دستگاه خود متصل نماید. یعنی مثلاً از این ورودی و کابل می توان برای اتصال هارد، صفحه نمایش، لوازم جانبی صوتی، گوشی های هوشمند و حتی شارژر لپ تاپ استفاده کرد.

hamirayane

پس چیزی که مشخص است این است که کاربر با استفاده از این کابل ها و ورودی های در دستگاه خود می تواند هرچیزی را به آن متصل نماید.

اما در حال حاضر بیشتر دستگاه ها توسط کابل های USB-A به سایر دستگاه ها متصل می شوند. این کابل ها دارای یک سر مستطیل شکل هستند که برای اتصال به مثلاً درایو لش، صفحه کلید ، ماوس، هارد و سایر لوازم جانبی بکار می روند.

اما در انتهای دیگر کابل USB-A اتصال دهنده های متفاوتی می تواند وجود داشته باشد. مثلاً Micro USB که برای اتصال به بیشتر گوشی های هوشمند استفاده می شود یا Mini USB که برای اتصال گجت های مختلف استفاده می شود. علاوه بر انواع ذکر شده USBهای دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از Micro USB-B که برای برخی از دستگاه ها که برای ذخیره اطلاعات استفاده می شوند و یا USB-B که برای اتصال چاپگر ها کاربرد دارند.

این تنوع گاهی مشکل آفرین خواهد بود. یعنی کاربر برای اتصال لوازم جانبی مختلف باید انواع کابل ها را در اختیار داشته باشد. مشکل دیگر این است که اگر هر کدام از این کابل ها گم شود پیدا کردن یدکی آن کاهی غیر ممکن است.

در زیر تصویر انواع مختلف سری های کابل های USB-A را مشاهده می کنید.

hamirayane

همان طور که گفته شد برای راحتی کار، سرعت و جلوگیری از بکار بردن انواع مختلف کابل های USB با انواع سری های، کابل های USB-C  به بازار ارائه شدند. معمولاً در هر دو سر این کابل ها اتصال دهنده های یکسانی قرار دارند که برای اتصال انواع دستگاه ها به یکدیگر کاربرد دارند.

شکل سری این کابل ها به صورت بیضی شکل و بسیار نازک است. از طرفی اندازه آن نسبت به اندازه سری های کابل های USB قدیمی بسیار کوچک تر است.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی اکثر سازندگان دستگاه های مختلف سعی می کنند تا به جای تعبیه انواع مختلف ورودی های USB از Micro گرفته تا نوع A یا B، روی دستگاه های خود  ورودی های USB-C را تعبیه نمایند.

هر چند در بسیاری از دستگاه ها برای اتصال از همان کابل های USB قدیمی استفاده می شود اما می توان امیدوار بود که کابل های USB قدیمی کم کم جای خود را به کابل های USB-C خواهند داد و استفاده از آن ها در تمام دستگاه های مختلف فراگیر خواهد شد.

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.