هوش مصنوعی چیست

0

هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی چیست: (Artificial Intelligence)، به معنی خلق ماشین هایی است که برای فکر کردن نیاز به انسان ندارند. یک ماشین تنها در صورتی به عنوان یک AI شناخته می شود که از یکسری قابلیت های خاص برخوردار باشد. یکی از این قابلیت ها، داشتن شناخت از وجود خود است.(sentient)

که یک ماشین هوش مصنوعی از وجود خود آگاه باشد. هر انسان به طور طبیعی از وجود و حضور خود آگاه است اما هنوز سندی دال بر sentient بودن حیوانات در دست نیست. تا کنون ماشینی که قابلیت آگاه بودن از وجود خودش را داشته باشد، خلق نشده اما گروهی از دانشمندان که در حال تحقیق بر روی نوعی از ربات های زنده  (live robots) بودند، ادعا کردند که یکی از ربات ها به اسم گک (Gaak) قصد داشته است از محل آزمایش فرار کند.

این ربات در آزمایش “زنده ماندن قوی تر ها” (survival of the fittest)، سعی کرده تا از یکی از مبارزات روزانه اش بگریزد. ابتدا در کنار یک دیوار حرکت کرده و سپس پس از یافتن یک حفره از آن به بیرون خزیده اما در اتوبان توسط یک خودرو از بین رفته. اگرچه این مورد می تواند دلیلی بر هوشمند بودن این ربات باشد اما دلیل قاطعی بر این موضوع نیست.

آزمایش تورنینگ (Turning Test)،  آزمایشی برای تشخیص هوشمند بودن ربات ها:

این تست برای تشخیص هوشمند بودن ربات ها انجام می گیرد و این آزمایش به افتخار آلن تورنینگ (Alan Turning) که اولین بار این ایده را مطرح کرد، نامگذاری شده است. در این تست دو نفر (A,B) در یک اتاق نشسته اند و یک نفر (C) در بیرون از اتاق نشسته. A سعی می کند نفر C را که در بیرون از اتاق نشسته را در مورد جنسیت خود ( ربات یا انسان بودن)، فریب دهد، در حالی که نفر B سعی میکند به A در شناخت هویت C  کمک کند. تورنینگ پیشنهاد کرد که جای نفر A  با یک ربات عوض شود. در صورتی که آن ماشین بتواند، نفر C  را فریب دهد، هوشمند محسوب می شود.

هوش مصنوعی چیست

AI های متخصص

این ربات ها برای انجام فعالیت هایی در برخی زمینه های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماشین ها به یک بانک اطلاعاتی بسیار وسیع مجهز هستند و در بعضی زمینه ها مانند پزشکی، مهندسی و… که انسان ها قادر به ذخیره سازی اطلاعات بسیار زیاد نمی باشند، مورد استفاده قرار می گیرند. ایرادی که این گونه ربات ها دارند این است که تنها تا زمانی می توانند به مخاطبین خود پاسخ بدهند، که پرسش مطرح شده در حیطه اطلاعات آن ها باشد. به محض اینکه پرسش ها خارج از محدوده اطلاعات آن ها باشند، این ماشین ها از پاسخ دادن باز می مانند. دلیل این امر این است که این ماشین ها توانایی عمومیت دادن (generalization) را ندارند.

عمومیت دادن چیست؟

منظور از عمومیت دادن، توانایی خلق اطلاعات جدید بر اساس اطلاعات قدیمی است. تمام انسان ها چنین توانایی دارند. در حالی که تمام ربات ها چنین توانایی ندارند.

Neutral Nets چیست؟

مدل ریاضی مغز می باشد که در حقیقت مانند مغز موجودات زنده عمل می کند اما بر خلا ف مغز AI ها بر اساس منطق، خلق نشده است. این گونه سیستم ها قادر به یادگیری از تجربیات خود می باشند و این باعث می شود تا آن ها از توانایی خلق کردن برخوردار باشند و این یکی از قابلیت های این سیتم ها می باشد.  قبل از استفاده از این گونه سیستم ها باید به آن ها آموزش داد و از این جهات شبیه کودکان می باشند و باید هر مطلب را چند بار به آن ها توضیح داد.

AI ها در بازی های کامپیوتری

در بازی های کامپیوتری از هوش مصنوعی به عنوان دشمن یا متحد استفاده می شود. گاهی اوقات این AI ها بسیار کم هوش هستند و فردی که بازی می کند به راحتی می تواند آن ها را شکست دهد. اما گاهی اوقات چون به کد های اصلی بازی دسترسی دارند با تقلب بازی را می برند که موجب عصبانیت فرد می شود.

انیشتین در احضار نظری نسبت به خطر در دست گرفتن کنترل دنیای ما توسط ماشین های هوش مصنوعی، هشدار داده بود. و اگر چنین روزی فرا برسد اوضا ع برای ما خطرناک می شود. در سال 2015 فیلمی با عنوان “فرا ماشین” (Ex Machina) ساخته شد که به همین  موضوع  می پرداخت، پیشنهاد می کنیم نسخه کامل این فیلم علمی جذاب را بینید.

 

 

 

منبع:chegane

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.