رزولوشن یا همان وضوح صفحه نمایش چیست و چرا مهم است ؟

0

اولین چیزی که هنگام خرید یک صفحه نمایش یا مانیتور به ذهن شما میرسد وضوع صفحه نمایش (resolution)می باشد . رزولوشن یک اصطلاح کلیدی و مطمئن در هنگام خرید مانیتور می باشد البته این ویژگی در لپ تاپ و گوشی های هوشمند نیز وجود دارد ولی اهمیت آن به اندازه مانیتور نیست و جزو فاکتورهای خرید به حساب نمی آید .

رزولوشن / Resolution چیست ؟

تعریف رزولوشن چیست ؟ خیلی از کاربران با این اصطلاح آشنا هستند و مفهوم دقیق آن را میدانند ولی با تعریف آنچه وضوح صفحه نمایش خوانده می شود شاید آشنا نباشید .
صفحه نمایش کامپیوتر از میلیون ها پیکسل تشکیل شده است . این پیکسل ها در یک شبکه مرتب به صورت افقی و عمودی قرار گرفته اند . تعداد پیکسل ها و نحوه چیدمان آنها به صورت عمودی و افقی به عنوان وضوح صفحه نمایش تعریف می شود .
به طور مثال رزولوشن 1024×768 بدین معناست که صفحه نمایش دارای 1024 پیکسل به صورت افقی و 768 پیکسل به صورت عمودی می باشد .

اگر می خواهید رزولوشن صفحه نمایشتان را همین الان به صورت آنلاین مشاهده کنید می توانید بر روی این لینک کلیک کرده و از این وب سایت به صورت رایگان استفاده کنید .

hamirayane

اندازه صفحه نمایش در مقابل وضوح صفحه نمایش (رزولوشن)

علاوه بر رزولوشن ، اندازه صفحه نمایش هم یکی از معیارهای مهم در انتخاب مانیتور می باشد . اندازه صفحه نمایش بر مبنای اینچ (2.5 سانتیمتر) می باشد . به عنوان مثال، 5 “، 10″، 13 “، 17″، و غیره

اندازه صفحه نمایش و وضوح صفحه نمایش به طور مستقیم با هم در ارتباط نیستند . به عنوان مثال شما می توانید یک تبلت 10 اینچی با رزولوشن 1920×1080 و یک مانیتور 24اینچ دسکتاپ با همان وضوح تصویر داشته باشید . با این حال تصویر بزرگتر بدلیل فاصله بین نقاط وقتی از دور به آن نگاه کنید تار به نظر میرسد و این موضوع بر می گردد به تراکم پیکسل ها در هر اینچ که واحد اندازه گیری آن ppi می باشد .
PPI مخفف عبارت Pixel Per Inch است. البته در مفهوم PPI از Pixel Density به معنای “تراکم پیکسلی” استفاده می‌شود. PPI در اصل تراکم پیکسل‌ها در یک واحد سطح از اینج بوده و واضح است که هر چه این عدد افزایش یابد به این معناست که تعداد پیکسل‌ها در این سطح افزایش یافته و نتیجه این می‌شود که زمانی که دقیق به صفحه نمایش بنگرید، تشخیص دادن پیسکل‌ها توسط چشم انسان بسیار سخت و حتی در مواردی غیر ممکن می‌شود و در نتیجه کیفیت برای چشم بهتر به نظر رسیده و تصاویر یا فیلم‌ها را یکپارچه‌تر می‌بینیم.

با توجه به توضیحات بالا نتیجه می گیریم دو مانیتور با اندازه فیزیکی یکسان می توانند رزولوشن های متفاوتی داشته باشند . دو مانیتوری که از نظر فیزیکی هم اندازه هم هستند ، صفحه نمایشی که دارای رزولوشن بالاتری هست قادر خواهد بود تصویر با کیفیت بالاتری را با توجه به اینکه پیکسل های بیشتری را در خود جای داده است ، نمایش بدهد .

hamirayane

اگر شما تا به این بخش مقاله را خوانده باشید ، به احتمال زیاد به این نتیجه رسیده اید که هر چه مانیتور بزرگتر باشد دارای وضوح بیشتری نخواهد بود و در بخش بالا مثال زدیم که دو صفحه نمایش یکسان از نظر ابعادی و فیزیکی ، مانیتوری بهتر خواهد بود که دارای رزولوشن بالاتری باشد و هر چه صفحه نمایش از تعداد پیکسل های بیشتری تشکیل شده باشد تصویر واضح تر خواهد بود .

با توجه به این توضیحات شاید دوست داشته باشید مانیتوری خریداری کنید که دارای رزولوشن خیلی بالاتری نسبت به مدل های موجود باشد . اما قبل از اقدام باید به دو دلیل کمی تامل کنید . اول هزینه و دوم موارد فنی .
صفحه نمایش های فوق العاده با وضوح بالا (high-resolution) گران تر و هزینه های بیشتری را برای خریدار در بر دارد .
وضوح تصویر بالاتر نیاز به منابع سخت افزاری بیشتری نیز دارد . البته این موضوع فقط در کامپیوتر صدق می کند. مانیتورهای پیش فرض 60 هرتزی هستند . یکی از پیشرفت‌ها در زمینه‌ی نرخ نوسازی یا Refresh Rate است. در گذشته مانیتورهای متداول از سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه استفاده می‌کردند یا به عبارت دیگر پنل ۶۰ هرتزی داشتند و لذا یک LCD معمولی ۶۰ تصویر را در یک ثانیه نمایش می‌داد. حالا مانیتورهایی با رِفرِش رِیت ۱۲۰ و حتی ۱۴۴ هرتز تولید و عرضه می‌شود.

hamirayane

در ادامه می توانید آمار و ارقامی که از سخت افزار برای نشان دادن تعداد پیکسل در هر ثانیه در رزولوشن های مختلف نمایش داده می شود را بررسی کنید .

1920×1080 x 60FPS = 124,416,000 pixels per second
3840×2160 x 60FPS = 497,664.000 pixels per second
3840×2160 x 120FPS = 995,328,000 pixels per second
3840×2160 x 144FPS = 1,194,393,600 pixels per second

نتیجه می گیریم رزولوشن یکی از فاکتورهای مهم در خرید مانیتور می باشد که بهتر است قبل از خرید به این مهم دقت شود .

 

 

منبع:asarayan

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.