Quick Format یا Full Format ؟کدام گزینه برای فرمت کردن مناسب می باشد

0

یکی از سوالهایی که در قالب تیکت مطرح شده بود و من قصد دارم جدا از پاسخی که داده ام یک مقاله آموزشی برای این سوال آماده کنم این عنوان می باشد که ؛ Quick Format یا Full Format ؟کدام گزینه برای فرمت کردن مناسب می باشد . به صورت پیش فرض در هنگام فرمت فلش Full Format لحاظ می شود مگر اینکه تیک گزینه Quick Format را به صوت دستی انتخاب کنید .
اگر در هنگان فرمت فلش مموری دقت کرده باشید 1 گزینه برای Format وجود دارد یا در هنگام نصب ویندوز XP که 4 گزینه به شما نمایش داده می شد . 2گزینه اول فرمت Quick و دو گزینه بعدی فرمت Full . تفاوت این دو در چیست و کدام را باید در هنگام پاک کردن یک هارد دیسک یا فلش مموری انتخاب کنیم . اگر بخواهم فرآیند فرمت کردن را کاملا توضیح بدهم ، این پروسه به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم می شود . یکی فرمت کردن به صورت low-level که این حالت با گرفتن هارد دیسک و تقسیم کردن آن به بخش های کوچکتر عمل فرمت را انجام می دهد . دیگری فرمت کردن high-level است که در این حالت برای فرمت کردن به بوت سکتورهای اولیه ی هارد هم رفته و تمام قسمت ها را به طور جداگانه فرمت می کند. این حالت همچنین هارد را برای وجود هر گونه بد سکتور هم اسکن می کند در واقع چک می کند که تمام سکتور ها قابلیت خواندن داشته باشند . در ادامه این مبحث را کمی عامیانه تر توضیح میدهم تا بهتر متوجه شوید .

hamirayane

در حالت Full Format ویندوز تمام سکتور ها را برای بررسی وجود بد سکتور اسکن می کند .برای اینکه ویندوز به تک تک سکتور ها دسترسی یافته و تمام آنها را اسکن کند مدت زمان زیادی طول می کشد و همین باعث می شود تا فول فرمت بیشتر از فرمت سریع طول بکشد و اطلاعات و فایل ها به صورت دقیق ترین حذف شود . این نوع فرمت امکان بازیابی یا همان ریکاوری را تا 50 درصد کاهش میدهد و به کاربرانیکه می خواهند هارد دیسکشان را بفروشند این نوع فرمت پیشنهاد می شود .
در حالت Quick Format یا فرمت سریع فقط اطلاعات از روی حافظه حذف می شود و حافظه اسکن نمی شود . در صورتیکه اگر به توضیحات Full Format دقت کرده باشید نوشته ام “در حالت Full Format ویندوز تمام سکتور ها را برای بررسی وجود بد سکتور اسکن می کند ” .اگر هارد شما کمی صدا میدهد و فکر می کنید که ممکن است هارد مشکل داشته باشد بهترین گزینه فول فرمت است . به کمک این کار تمام سکتور ها به طور مجزا بررسی می شوند واگر مشکلی وجود داشته باشد برطرف خواهد شد.  فرمت سریع هنگام نصب ویندوز بسیار مناسب است چون در مدت زمان کوتاهی تمام کارهایی که باید انجام شود را انجام می دهد .

hamirayane

 

 

 

 

 

منبع:asarayan

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.