پسوند یا دامنه سایت چیست؟

0

آدرس یک سایت اینترنتی دارای بخش های مختلفی است. به بخشی از این آدرس دامنه می گویند. همانطور که در مطلب قبل توضیح داده شد دامنه از دو بخش تشکیل شده که عبارتند از نام دامنه و پسوند دامنه.

نام دامنه یک اسم منحصربفرد است که توسط فرد برای سایت انتخاب می شود و پسوند مخفف کلماتی هستند در انتهای آدرس سایت می آیند. به عنوان مثال سایت حامی رایانه دارای آدرس www.HamiRayane.com است که HamiRayane.com دامنه سایت است ، کلمه HamiRayane نام منحصربفرد دامنه و com پسوند دامنه می باشد.

در ادامه برخی از پسوند ها را با هم بررسی می کنیم:

ir : این پسوند مخفف کلمه iran است که مخصوص سایت های ایرانی می باشد. مرجع رسمی ثبت دامنه های دارای پسوند ir سایت nic.ir  است. کلیه قوانین مربوط به ثبت دامنه با این پسوند در سایت مذکور بیان شده.

پسوندهای تحت پوشش پسوند ir :

id.ir : حروف id مخفف عبارت identification به معنی شناسایی می باشد . دامنه های دارای این پسوند فقط برای افراد ایرانی که ملیت ایران دارند و دارای شماره ملی می باشند ، قابل ثبت است.

org.ir : دامنه های دارای این پسوند تنها برای موسسات بین المللی ، انجمن های علمی و شرکت های غیر انتفاعی و … قابل ثبت می باشند.

gov.ir : حروف gov مخفف عبارت government به معنی دولت است. بنابراین ثبت دامنه با این پسوند تنها برای سازمانهای دولتی و وابسته مجاز می باشد.

ac.ir : این پسوند مخصوص دانشگاه های ایران می باشد و قابل ثبت برای عموم نمی باشد. برای ثبت این دامنه باید مدارک ارائه شده توسط دانشگاه یا موسسه آموزشی توسط موسسه آموزش عالی کشور مورد تایید قرار بگیرد. ثبت دامنه با این پسوند برای عموم مقدور نمی باشد.

sch.ir : حروف sch مخفف عبارت school به معنی مدرسه می باشد. این پسوند مخصوص دامنه های مربوط به مدارس و موسسات آموزشی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش است.

co.ir : حروف co مخفف عبارت company هستند. دامنه های دارای این پسوند فقط می توانند توسط شرکتهای دارای مجوز و مدارک مورد تایید سازمان ثبت شرکتها  ثبت شده و مورد استفاده قرار گیرند.

net.ir : حروف net مخفف عبارت Network به معنی شبکه می باشد. این پسوند فقط توسط سرویس دهندگان اینترنت در ایران می تواند مورد استفاده قرار گیرد و مجوز های لازم برای ثبت دامنه با این پسوند باید توسط متقاضی ارائه شوند.

پسوند های قابل ثبت توسط عموم :

com : معروفترین و پر کاربردترین پسوند در میان تمامی کشورهای دنیا پسوند com می باشد که مخفف عبارت commercial به معنی تجاری است. این پسوند از سوی شرکت ها برای دامنه سایت مورد استفاده قرار می گیرد ، اما این بدین معنی نیست که پسوند com  برای استفاده شخصی نیست ، بلکه بیشترین کاربرد در بین تمامی پسوندهای ممکن را دارا می باشد .

 

net : مخفف عبارت Network به معنی شبکه می باشد. استفاده از این پسوند برای عموم آزاد است.

info : مخفف عبارت information است.  استفاده از این پسوند برای عموم آزاد است.

org : مخفف عبارت organization  به معنی سازمان است. این دامنه توسط عموم قابل ثبت می باشد.

biz : برای عبارت business در نظر گرفته شده که به معنی تجارت و کسب و کار است و همانطور که پیداست برای سایتهایی که هدفشان کسب و کار و تجارت است مورد استفاده قرا می گیرد. ثبت دامنه با این پسوند برای عموم آزاد است.

name : به معنی نام می باشد . این پسوند برای دامنه سایت های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.