نقد و بررسی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی GS72 Stealth Pro

0

با عرضه‌ی نسل ششم پردازنده‌های Core به‌‌وسیله‌ی اینتل، تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی، مدل‌های به‌روز شده‌ی محصولات‌شان را با این پردازنده‌ها معرفی کردند. «ام‌اس‌آی» (MSI) هم در جریان نمایشگاه CES 2016، از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای جدیدش، رونمایی کرد. مدل GS72 Stealth Pro، نسل جدید لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باریک و سبک این شرکت و مدل ارتقا یافته‌ی GS70 است که برای رقابت با لپ‌تاپ‌هایی نظیر ASUS G501 و HP Omen تولید شده است. این لپ‌تاپ بدنه‌ای باریک و سبک با روکش فلزی دارد که در دل‌اش، نمایشگری ۱۷ اینچی و قطعاتی قدرتمند را جای داده است.

خرید محصول از حامی رایانه

طراحی و ساخت؛ باریک و شکننده

ام‌اس‌آی ادعا می‌کند که GS72، باریک‌ترین لپ‌تاپ ۱۷ اینچی مخصوص بازی است. این ادعا چندان هم با واقعیت فاصله ندارد. GS72 در مقایسه با GS70 تقریبا ۹ درصد باریک‌تر شده و ضخامت‌اش به ۱۹٫۹ میلی‌متر کاهش یافته است؛ این یعنی GS72 تنها کمی از یک درگاه USB ضخیم‌تر است! اگر به خاطر نمایشگر ۱۷ اینچی بزرگ‌اش نبود، می‌توانستید به‌راحتی GS72 را در کنار کتاب یا برگه‌ها و در هر کیف اداری‌ای جای دهید. اما حالا مجبورید که یک کیف مخصوص لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچی هم تهیه کنید. متاسفانه باریک شدن بیش‌ازحد بدنه، باعث شده تا استحکام‌اش کاهش یابد؛ قاب نمایشگر می‌تواند به‌راحتی خم شود و لولاها، توان کافی برای نگه داشتن نمایشگر را ندارند. کافی است تا لپ‌تاپ را بر روی پاهای‌تان قرار داده و کمی آن را تکان دهید تا ناتوانی لولاها در نگه داشتن نمایشگر را ببینید.

MSI_GS72_Review_06

اما به‌جز ضخامت، تغییر خاص دیگری در ظاهر GS72 در مقایسه با GS70 ایجاد نشده است. اسکلت دستگاه همچنان از پلاستیک ساخته شده ولی فضای اطراف کیبورد و قاب پشت نمایشگر، دارای روکشی آلومینیومی هستند که متاسفانه اثرانگشت را به‌شدت جذب می‌کند. GS72 از آن دسته لپ‌تاپ‌هایی است که مجبورتان می‌کند تا همیشه یک دستمال و اسپری تمیزکننده همراه‌تان داشته باشید.

‌سرعت و عملکرد؛ سریع، خشن و داغ!

جالب‌ترین قسمت GS72، سخت‌افزار قدرتمندی است که درون بدنه‌ی باریک‌اش جای داده شده؛ همانند دیگر رقبای‌اش مثل ایسوس G501 و اچ‌پی Omen، مدل مورد بررسی ما هم از پردازنده‌ی Core i7 در کنار ۱۶ گیگابایت رم استفاده می‌کند. اما چیزی که باعث شده تا GS72 بتواند بازی‌ها را چند پله روان‌تر از رقبای‌اش اجرا کند، کارت گرافیک‌اش است. برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باریک و سبک که از کارت گرافیک GTX 960M استفاده می‌کنند، ام‌اس‌آی برای این مدل، یک کارت گرافیک GTX 970M با ۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در نظر گرفته است. این تصمیم ‌MSI، مزایا و معایبی را برای کاربران GS72 در پی داشته؛ مزیت‌اش این است که GS72 نه‌تنها از دیگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باریک و سبک قوی‌تر است، بلکه در کل، یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌ها در این بازه‌ی قیمتی محسوب می‌شود. تراشه‌ی GTX 970M می‌تواند اکثر بازی‌های ساخته شده تا به امروز را به‌راحتی با حداکثر تنظیمات گرافیکی و در دقت Full HD اجرا کند.

MSI_GS72_Review_03اما چالش قراردادن چنین سخت‌افزار قدرتمندی در بدنه‌ای ۲۰ میلی‌متری، خنک نگه داشتن‌اش است. گرمای تولید شده توسط این قطعات به‌قدری زیاد است که وقتی دستگاه را برای اولین بار روشن می‌کنید، با اینکه ویندوزی به‌صورت پیش‌فرض بر روی سیستم نصب نیست و وارد محیط DOS می‌شوید، باز هم هوای بسیار گرمی از دریچه‌های دستگاه خارج می‌شود. ام‌اس‌آی ادعا می‌کند که این دستگاه را به سیستم خنک‌کننده‌ی جدیدی با عنوان Cooler Boost 3 مجهز کرده که کارایی بهینه‌ای دارد. در عمل، ما این ادعا را بیش‌تر یک تکنیک بازاریابی می‌دانیم؛ سیستم‌ خنک‌کننده‌ی GS72 از دو فن کوچک و پرسروصدا تشکیل شده که هوا را از زیر دستگاه مکش کرده و پس از عبور از روی پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک، آن را از دو دریچه‌ی کنار لپ‌تاپ خارج می‌کنند.

MSI_GS72_Review_01

این فن‌ها وظیفه‌ی سنگینی به دوش دارند و این موضوع باعث شده تا صدای زیادی هم تولید کنند. به‌علاوه، مشاهده‌ی آمار دمای دستگاه در استفاده‌های طولانی‌مدت، نشان داد که این سیستم چندان هم عملکرد بهینه‌ای ندارد. هنگام بازی، دمای پردازنده‌ی مرکزی از مرز ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد عبور کرد و نتیجه‌ای مشابه هم برای کارت گرافیک دیده شد. نکته‌ی بعدی، انتقال این گرما از قسمت کف لپ‌تاپ است. این موضوع باعث می‌شود تا قید قرار دادن GS72 را بر روی پاهای‌تان بزنید. به‌طور کلی، اگر قصد خرید GS72 را دارید، حتما یک کول‌پد مناسب هم تهیه کنید.

‌نمایشگر و بلندگوها؛ همانی که گیمرها می‌خواهند

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ام‌اس‌آی، همیشه از نمایشگرهای باکیفیتی استفاده می‌کنند و GS72 هم از همین روند پیروی می‌کند. شرکت سازنده ادعا دارد که برای تنظیم رنگ‌های نمایشگر، با شرکت Portrait Displays همکاری کرده تا بهترین نتیجه به دست آید. این همکاری کاملا به نفع کاربر بوده؛ رنگ‌های نمایشگر زنده و طبیعی هستند و گشت‌وگذار در جنگل‌های سرسبز Crysis 3 یا تماشای محیط‌های زیبای The Witcher III کاملا لذت‌بخش است. همان‌طور هم که از چنین دستگاهی انتظار می‌رود، نمایشگر GS72 یک روکش مات دارد تا جلوی انعکاس‌های مزاحم را بگیرد.

MSI_GS72_Review_07

با اینکه در این بازه‌ی قیمتی می‌توان لپ‌تاپ‌هایی با دقت 4K هم پیدا کرد، ولی برای لپ‌تاپی که قرار است برای بازی استفاده شود، وجود رزولوشن 4K، امتیاز خاصی محسوب نمی‌شود. دلیل این موضوع هم نبود قدرت کافی برای اجرای بازی‌ها در چنین دقت بالایی است. کارت گرافیک GTX 970M، حتی بازی‌های مربوط به یکی دو سال گذشته را هم به‌سختی در رزولوشن 4K اجرا خواهد کرد.

مشابه مدل‌های گذشته و دیگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI، مدل GS72 هم از بلندگوهای ساخت شرکت Dynaudio استفاده می‌کند. این بلندگوها در زیر شبکه‌ای که بالای کیبورد قرار دارد، تعبیه شده‌اند. این دو در کنار ساب‌ووفری که زیر دستگاه تعبیه شده‌اند، صدای بسیار خوب، رسا و بلندی را تولید می‌کنند. به‌علاوه، نرم‌افزاری که MSI با عنوان Nahimic برای سیستم صوتی این لپ‌تاپ در نظر گرفته، می‌تواند علاوه بر بهبود کیفیت صدا به کمک تنظیم انواع اکولایزر، صدای ۷ و یک کاناله را به‌صورت مجازی از دو بلندگوی دستگاه پخش کند. هرچند که گیمرهای حرفه‌ای معمولا از هدفون استفاده می‌کنند، ولی اگر اهل استفاده از هدفون نیستید، سیستم صوتی GS72 کاملا شما را راضی می‌کند.

MSI_GS72_Review_08

ه‌جز پخش صدا، نرم‌افزار Nahimic یک سری تکنیک جالب برای ضبط صدا هم دارد. برای مثال قابلیتی با نام HD Audio Recorder، جلوی ضبط صداهای مزاحم را می‌گیرد. اگر هم قرار است بازی کردن‌تان را برای دوستان‌تان ضبط کنید، یک سری صدای از پیش ضبط‌شده (مثل خنده‌ی دست جمعی) برای جذاب‌تر کردن این موضوع، در نظر گرفته شده است.

‌کیبورد و تاچ‌پد؛ فرمول موفق تکراری

چند سالی است که ام‌اس‌آی در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی‌اش، از کیبوردهای جزیره‌ای ساخت شرکت SteelSeries استفاده می‌کند. بارها در نقد و بررسی لپ‌تاپ‌های ام‌اس‌آی، از مزایای این کیبوردها سخن گفته‌ایم؛ کلیدهای این کیبورد بزرگ و بافاصله‌ی مناسبی از هم چیده شده‌اند، نور پس‌زمینه‌اش در سه قسمت قابل تنظیم با رنگ‌های مختلف است و یک سری کلیدها مثل Shift و ویندوز، برای افزایش راحتی هنگام بازی کردن، تغییر کرده‌اند. ام‌اس‌آی هم از میزان رضایت کاربران از این کیبوردها مطلع است، پس دلیلی برای ایجاد تغییر در آن نمی‌بیند.

MSI_GS72_Review_02

اما تاچ‌پد را می‌توان بی‌استفاده‌ترین بخش یک لپ‌تاپ مخصوص بازی دانست. به‌جز حالتی که باتری ماوس یک گیمر تمام شود، مورد دیگری وجود ندارد که ماوس‌اش را رها کرده و از تاچ‌پد لپ‌تاپ‌اش استفاده کند. به هر صورت، تاچ‌پد GS72 با ابعاد بزرگ، روکش مات و حساسیت زیاد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ماوس باشد.

‌جمع‌بندی؛ مک‌بوک گیمرها

مشکل اصلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باریک و سبک این است که سخت‌افزار میان‌رده‌ای دارند. شرکت‌های سازنده معمولا از پردازنده‌ی با ولتاژ پایین استفاده می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که کارت گرافیکی بهتر از GTX 960M در آن‌ها ببینیم. اگر نگاهی به ایسوس G501، اچ‌پی Omen، ایسر V15 یا Alienware 13 بیندازید، می‌بینید که با هیچ‌کدام‌شان نمی‌توانید بازی‌هایی مثل DOOM یا Far Cry Primal را با رزولوشن Full HD و حداکثر تنظیمات گرافیکی به‌صورت روان اجرا کنید. ام‌اس‌آی با بررسی نتایج آزمون بازی‌ها بر روی تمام تراشه‌های گرافیکی، به این نتیجه رسیده که مدل GTX 970M، حداقل تراشه‌ای است که می‌تواند تمام بازی‌های روز را با حداکثر تنظیمات گرافیکی اجرا کند.

MSI_GS72_Review_05این بررسی باعث شده تا GS72 را بتوان قوی‌ترین لپ‌تاپ باریک و سبک مخصوص بازی و به‌نوعی مک‌بوک مخصوص گیمرها دانست. البته کاربرانی که قصد تهیه‌ی این لپ‌تاپ را دارند باید با صدا، گرما و شارژدهی پایین باتری‌اش کنار بیایند.

‌‌

مزایا

  • بدنه‌ی باریک و سبک با روکش آلومینیومی
  • سخت‌افزار قدرتمند؛ ایده‌آل برای اجرای بازی‌های سنگین کامپیوتری
  • کیبورد فوق‌العاده با نور پس‌زمینه‌ی قابل تنظیم
  • نمایشگر و بلندگوهای عالی

‌معایب

 

  • سیستم خنک‌کننده‌ی پرسروصدا
  • داغ شدن بیش‌ازحد بدنه هنگام انجام محاسبات سنگین
  • کیفیت ساخت پایین در مقایسه با رقبای هم قیمت
  • شارژدهی باتری می‌توانست بیش‌تر باشد

خرید محصول از حامی رایانه

 

 

منبع : دیجیمگ

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.