خطر لو رفتن مکالمه های خصوصی در اثر استفاده در پیامک

0

خطر لو رفتن مکالمه های خصوصی در اثر استفاده در پیامک

آیا سیستم پیامک گوشی اندرویدی یا آیفون‌تان امن است؟ آیا کسی می‌تواند سیستم را قطع کند و محتوای پیام‌ها را بخواند؟ این‌ها سوالاتی است که خیلی از کاربران گوشی‌های هوشمند باید بپرسند، چرا که همه‌ی برنامه‌های متنی ضدگلوله نیستند. در واقع، بعضی ابزار ارتباطی اصلا امنیتی عرضه نمی‌کنند و بعضی‌ در حفاظت از اطلاعات شخصی‌تان، از بقیه بهترند. این اطلاعات می‌تواند موضوع پیش پا افتاده‌ای مثل تیم ورزشی مورد علاقه‌تان یا اسناد مهم، عکس یا اطلاعات شخصی باشد. ولی اگر می‌خواهید کار را برای کسی که می‌خواهد پیام‌های‌تان را هک کند و مکالمات خصوصی شما را بخواند تا حد ممکن راحت کنید، قطعا پیامک بهترین راه است.

پس از این که شرکت WhatsApp اعلام کرد بالاخره «کدگذاری پشت سر هم» (end-to-end encryption) را روی برنامه‌ی WhatsApp اعمال کرده، مجله‌ی «USA Today» بررسی کرد چه نوع سرویس‌های گفتگویی کدگذاری شده و هر کدام چه نوع کدگذاریی عرضه می‌کنند. «میکا لی»، فن‌شناس سابق «بنیاد مرز الکترونیک» به USA Today گفت: “با سیستم پیامک کمترین حریم خصوصی را دارید.”

کدگذاری پشت سر هم به این معناست که پیام‌هایی که از گوشی فرستنده فرستاده می‌شود کدگذاری شده و فقط گیرنده می‌تواند رمز آنها را باز کند. این پیام‌ها در طول مسیر هم کدگذاری شده بنابراین حتی شرکت سازنده‌ی برنامه –که در این مورد WhatsApp است- هم نمی‌تواند آن‌ها را رمزگشایی کند؛ حتی اگر تحت فشار قانون قرار بگیرد.

به همین ترتیب، برنامه‌های FaceTime گوشی‌های آیفون و iMessage هم ویژگی کدگذاری پشت سرهم را عرضه می‌کنند. برنامه‌ی Signal هم به طور پیش فرض، مثل WhatsApp، FaceTime و iMessage کدگذاری پشت سر هم دارد. در این میان، پیام‌های متنی معمولی اصلا کدگذاری نشده‌ است. بقیه‌ی برنامه‌های پرطرفدار گفتگو مثل پیام‌رسان فیس‌بوک، اسنپ‌چت، کیک، اسکایپ و یاهو مسنجر، اغلب «کدگذاری در حال عبور» (in-transit encryption) را عرضه می‌کنند، یعنی محتوای پیام‌ها می‌توانند در دسترس سایر برنامه‌ها قرار گیرند.

برای حفاظت کامل از پیام‌های گوشی‌تان، شما و کسی که با او گفتگو می‌کنید، باید از یک برنامه استفاده کنید. برای مثال از iMessage فقط باید به کسانی پیام دهید که از iOS یا محصولات Mac استفاده می‌کنند. برای گفتگوی امن با کاربران اندروید و سیستم عامل‌های دیگر، بهتر است از برنامه‌هایی استفاده کنید که مثل WhatsApp، Signal روی هر سیستم عاملی قابل اجرا باشند؛ تا جایی که ممکن است از پیامک استفاده نکنید.

با همه‌ی این تفاسیر، هکرها هنوز هم می‌توانند در بعضی موارد رد شما را بگیرند. میکا لی در ادامه اضافه کرد: “تنها با بررسی فراداده (meta data)، به آسانی می‌توان در زندگی افراد سرک کشید و به اسرارشان پی برد.”

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.