کدامیک از پردازنده‌های اینتل متناسب با نیازهای شماست؟

0

پردازنده به‌عنوان مغز و هسته مرکزی یک رایانه شناخته می‌شود، اما توانایی تشخیص تفاوت بین پردازنده‌های مختلف به تفکر و مغز خود کاربر وابسته است. اگر تاکنون لپ‌تاپ یا سیستم رایانه‌ای خریده باشید و یا هنوز هم در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستید، احتمالا حق انتخاب بین پردازنده‌های اینتل به یک دغدغه مهم برایتان بدل شده است. کدام‌یک متناسب با نیازهای شماست؟ این سوال ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است.

بالاخره زمان آن رسیده تا همه از تفاوت بین این سه پردازنده مختلف آگاه شویم. در این مقاله بر روی سایر پردازنده‌های اینتل نظیر سری پنتیوم یا کور ام مانور نخواهیم داد. علی‌رغم عملکرد مناسب این دو سری، متاسفانه سری کور از پردازنده‌های اینتل بیشتر کاربران را گیج می‌کنند. به همین دلیل بیشتر بر روی همین سه مورد زوم خواهیم کرد.

تشخیص و فهمیدن شماره مدل‌ها

پردازنده اینتل کور آی7 بهتر از کور آی5 است و این دو از پردازنده کور آی3 قوی‌تر هستند؛‌ در این زمینه شکی نیست. مشکل اصلی کاربران، عملکرد و کاربرد اصلی این سه نسخه مختلف است. بدین منظور باید مسائل مختلفی را بررسی کنیم.

اول از همه باید بگوییم که آی7 به معنای پردازنده هفت هسته‌ای نیست. این شماره‌ها فقط به‌منظور اعلام عملکرد نسبی قطعات به این پردازنده‌ها نسبت داده می‌شوند. معمولا سری کور آی3 از پردازنده‌های اینتل دو هسته‌ای هستند و دو سری آی5 و آی7 از پردازنده‌های دو و چهار هسته‌ای به‌صورت هم‌زمان بهره می‌برند. معمولا پردازنده‌های چهار هسته‌ای به نسبت قطعات دو هسته‌ای بهتر هستند، اما فعلا خود را نگران این مسئله نکنید.

212-620x348

شرکت اینتل خانواده‌های مختلفی از چیپست‌های خود را نظیر نسل ششم سری Skylake یا نسل پنجم سری هاسول عرضه کرده است. هرکدام از این خانواده‌های چیپستی شامل پردازنده‌های آی3، آی5 و آی7 می‌شوند.

جهت شناسایی نسل تولیدی یک پردازنده باید به شماره اول از کد چهار رقمی آن توجه کنید. به‌عنوان‌مثال، پردازنده اینتل i3-5200 مربوط به نسل پنجم می‌شود. توجه داشته باشید که نسل جدید از پردازنده‌های اینتل دیگر ویندوز 7 را پشتیبانی نمی‌کند؛ اما چون آپگرید به ویندوز 10 برای کاربران هزینه‌ای ندارد، دیگر دغدغه‌ای در این زمینه نخواهیم داشت.

یک ایده هوشمندانه: همان‌طور که گفتیم، رقم اول از شماره چهار رقمی پردازنده، مشخص‌کننده نسل آن است؛ اما سه رقم دیگر چه کاربردی دارند؟ این سه رقم، تفاوت عملکرد آن نسخه به نسبت سایر پردازنده‌های آن سری را مشخص می‌کنند. به‌عنوان‌مثال پردازنده اینل کور i3-5350 به نسبت نسخه i3-5200 عملکرد بهتری دارد.

حروف پایانی: U، Q، H و K

به نسبت گذشته، بسیاری از سیاست‌های مربوط به پردازنده‌های اینتل تغییر کرده‌اند. شماره مدل این پردازنده‌ها در نهایت با یک یا ترکیبی از این حروف به پایان می‌رسد: U، Y، T، Q، H و یا K؛ اما معنی این حروف چیست؟

  • U: قدرت بسیار پایین: این رده مربوط به پردازنده‌ لپ‌تاپ‌ها می‌شوند. این قطعات به نسبت سایر موارد با مصرف باتری کمتری همراه است تا میزان شارژدهی باتری بالا رود.
  • Y: قدرت پایین: این قطعات معمولا در نسل‌های قدیمی از لپ‌تاپ و موبایل‌ها دیده می‌شوند.
  • T: قدرت این قطعات برای پردازنده‌های اینتل در دسکتاپ مدیریت شده‌ است.
  • Q: چهار هسته‌ای: این رده‌بندی مخصوص پردازنده‌هایی با چهار هسته فیزیکی است.
  • H: قطعات گرافیکی با عملکرد عالی: این چیپست‌ها شامل یکی از قطعات قدرتمند گرافیکی اینتل می‌شوند.
  • K: آنلاک‌شده. این حرف به معنای امکان اورکلاک و افزایش سرعت این پردازنده‌های اینتل از سرعت مجاز است.310-620x262ا شناخت اعداد و ارقامی که در بالا ذکر شدند، به‌راحتی می‌توانید با نگاه به شماره مدل هر یک از پردازنده‌های اینتل ، آن‌ها را بهتر بشناسید و نیازی به خواندن مشخصات ریز و بیشتر نیست. با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از تصمیم‌گیری، نگاهی به این سایت بیندازید.معمولا دو حرف U و Q برای تعداد هسته‌ فیزیکی پردازنده‌های اینتل به کار می‌رود؛ اما چه مدل‌های دیگری از هسته پردازنده‌ها در بازار دیده‌ می‌شوند؟ در پاسخ باید نام هسته‌های مجازی را ذکر کنیم که با تکنولوژی جدیدی با نام Hyper Threading در دسترس کاربران قرار گرفته است.

    به زبان ساده، این تکنولوژی به یک هسته فیزیکی امکان فعالیت در دو هسته مجازی را می‌دهد و بنابراین در حین اجرای فعالیت‌های هم‌زمان، نیازی به فعال‌سازی هسته فیزیکی بعدی نیست و همان هسته به‌صورت مجازی فعالیت می‌کنند. از آنجایی که فعال شدن هسته‌های فیزیکی جدید، شارژ سیستم را کاهش می‌دهد، استفاده از فناوری Hyper Threading در محصولات قابل‌حمل رواج دارد.

    اگر هر دو هسته فیزیکی به‌صورت هم‌زمان با فناوری نامبرده فعال باشند، چهار هسته مجازی می‌توانند با سرعت بالایی در رایانه فعالیت کنند. البته به خاطر داشته باشید که سرعت هسته‌های فیزیکی به نسبت مجازی به‌مراتب بیشتر است. حالا به‌راحتی می‌توان تفاوت فاحش بین یک پردازنده دو و چهار هسته‌ای در حضور فناوری Hyper Threading را تشخیص داد. علی‌رغم دو سری آی3 و آی7 از پردازنده‌های اینتل ، سری آی5 این شرکت از فناوری نامبرده بهره نمی‌برد.

    قابلیت توربو بوست: آی7 > آی5 > آی3

    با این حال سری آی3 از پردازنده‌های اینتل از قابلیت توربو بوست پشتیبانی ندارند. دو سری دیگر از پردازنده‌های این شرکت جهت افزایش سرعت کار‌ها از این حالت بهره می‌برند. با این قابلیت، اگر برنامه‌ای نیاز به‌سرعت بیشتر داشته باشد، اورکلاک پردازنده به‌صورت خودکار صورت می‌پذیرد.

    59-620x171

    انتخاب شما کدام است؟

    این مقاله به درد کسانی می‌خورد که قصد خرید یکی از پردازنده‌های اینتل را داشته و بین سه مدل نامبرده مشکوک باشند؛ اما حتی پس از خواندن تمامی این توضیحات، باز هم مرحله مهمی باقی مانده است: تصمیم‌گیری. کاربر باید با بررسی کاربرد خود از رایانه (گیمینگ، تماشای ویدیو، ویرایش و طراحی و…) بهترین انتخاب را داشته باشید.

    مواظب باشید برای کاربرد مورد نیاز خود از پردازنده ضعیف‌تری استفاده نکنید، چراکه به‌زودی تغییر سیستم و خرید محصول جدید گریبان گیر شما خواهد شد. همچنین اگر همچون نویسنده این مقاله، بیشتر در زمینه تایپ و وب‌گردی فعالیت دارید، سعی کنید از پرداخت هزینه‌های اضافی برای سیستم‌های پیشرفته و مخصوص گیمینگ خودداری کنید.

    خرید از فروشگاه حامی رایانه

     

     

     

    منبع : گجت نیوز

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.