دلایل برای نصب لینوکس روی لپ تاپ

0

زمانی که قصد دارید یک سیستم عامل را برای نصب روی دستگاه خود انتخاب کنید، علاوه بر MacOS و ویندوز 10 گزینه دیگری به نام گنو/لینوکس نیز وجود دارد.

اگر فرد ماجراجویی هستید، لینوکس تعداد ویژگی‌های زیادی دارد که می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را به دستگاه شما بیاورد. شاید بهترین بخش هر سیستم عامل لینوکس توانایی نصب به صورت دیسک زنده است که به شما اجازه می‌دهد نرم‌افزار‌های مختلف و محیط‌های کاری را امتحان کنید و پس از آن کاملا هارد خود را از آن سیستم عامل پاک کنید.

لینوکس

لینوکس در توزیع‌های بسیار مختلفی منتشر می‌شود و انتخاب هر کدام از آن‌ها نیز وابسته به خود شما است. اوبونتو را با فاصله زیادی می‌توان به عنوان پرطرفدارترین توزیع دسکتاپ برای تازه‌کار‌ها عنوان کرد و در ادامه نیز با تمرکز روی همین سیستم عامل مقاله را ادامه خواهیم داد.

۱. لازم نیست ویندوز یا مک را ترک کنید

لینوکس

برای اینکه از سیستم عامل لینوکس خود روی لپ‌تاپ استفاده کنید، لازم نیست سیستم عامل ویندوز یا مک خود را حذف کنید. می‌توانید توزیع دلخواه لینوکس خود را دریافت کنید و آن را به صورت بوت دوگانه با استفاده از درایو USB روی لپ‌تاپ در کنار ویندوز یا مک نصب کنید.

دستورالعمل موجود در وب‌سایت اوبونتو را دنبال کنید. برای نصب این سیستم عامل به یک DVD خالی یا فلش درایو با ۲ گیگابایت حافظه نیاز دارید. روند نصب نیز بسیار سرراست و ساده خواهد بود.

فواید استفاده از USB و DVD برای نصب سیستم عامل فراهم کردن امکان استفاده یا امتحان سیستم عامل به صورت زنده است و این کار بدون اینکه فضایی از هارد درایو خود را اشغال کنید انجام می‌شود.

۲. راه‌اندازی آسان

لینوکس

در گذشته نصب نرم‌افزار و کُدک‌های معروف در لینوکس حتی برای کسانی که آشنایی زیادی با کامپیوتر داشتند نیز سخت بود اما هم اکنون این‌طور نیست. برای مثال اوبونتو در زمان مناسب به شما پیشنهاد می‌دهد تا کُدک‌های صوتی و تصویری مورد نیاز خود را دانلود کنید و در بسیاری از سیستم‌های مدرن می‌توانید به صورت لحظه‌ای شبکه وای‌فای را شناسایی کنید و به آن متصل شوید.

البته نباید انتظار داشته باشید که پس از مهاجرت از ویندوز یا مک به لینوکس کاملا احساس راحتی کنید، چرا که اکنون وارد محیطی کاملا جدید شده‌اید که از قوانین و حتی محیط کاربری متفاوتی نیز برخوردار است. پس از مهاجرت به لینوکس سعی کنید کمی حس کنجکاوی خود را تحریک کنید تا بتوانید از محیطی که در آن قرار گرفته‌اید بیشتر سر در بیاورید.

۳. دسترسی به موارد مورد نیاز

لینوکس

اوبونتو به صورت پیش‌فرض با مرورگر فایرفاکس، کلاینت تاندربرد برای ایمیل و لیبره آفیس برای ساخت یا ویرایش اسناد، GIMP برای ویرایش یا ساخت تصاویر و کودی برای مدیریت تئاتر‌های خانگی همراه شده است.

از دیگر نرم‌افزار‌های مهم، کاربردی و متداول درون نسخه‌های مختلف لینوکس می‌توان به گوگل کروم، VLC، Slack، تلگرام، دراپ‌باکس، اسکایپ و اسپاتیفای اشاره کرد. البته برنامه‌های تحت وب مانند گوگل پلی موزیک یا مایکروسافت آفیس و موارد دیگر را هم می‌توان در این لیست قرار داد.

۴. برخورداری از امنیت بالا

لینوکس

تعداد کمی از افراد هستند که از سیستم دسکتاپ لینوکسی خود استفاده می‌کنند، بنابراین تعداد هکر‌های کمی برای خراب‌کاری در این سیستم عامل وجود دارد. پس لینوکس به عنوان یک سیستم عامل بسیار امن شناخته می‌شود. این سیستم از پایه به صورت امن ساخته شده است.

لینوکس هم البته مانند باقی سیستم عامل‌ها کرش می‌کند اما این حقیقت که تعداد بدافزار‌های کمی برای این پلتفرم وجود دارد باعث می‌شود تا این سیستم عامل را برای موارد امنیتی مناسب بدانیم.

۵. پشتیبانی از نرم افزار های رایگان و منبع باز

لینوکس

لینوکس خیلی بیشتر از یک سیستم عامل است و از آن به عنوان یک فلسفه می‌توان یاد کرد. لینوکس نه تنها از نرم‌افزار‌های رایگانی مانند گوگل کروم و موارد مورد نیاز دیگر پشتیبانی می‌کند بلکه کد منبع همه آن‌ها نیز باز و رایگان است.

زمانی که از لینوکس استفاده می‌کنید، در واقع توسط یک جامعه میلیونی و جهانی که نرم‌افزار‌هایی رایگان برای نصب و استفاده تولید می‌کنند، پشتیبانی می‌شوید. این فلسفه کمک کرده تا خلاقیت‌های زیادی را چه در وب و چه در سیستم عامل‌های دیگری مانند ویندوز و MacOS مشاهده کنیم. اگر دوست دارید از فضایی آزاد همراه با نرم‌افزار‌های رایگان و امنیت بالای سیستم برخوردار باشید، می‌توانید هم‌اکنون از اوبونتو و توزیع‌های دیگر لینوکس استفاده کنید.

منبع : zoomit

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.