چگونه مک آدرس خود را در ویندوز تغییر دهیم؟

0

افراد معمولا تمایل چندانی به انجام تنظیمات مربوط به شبکه روی کامپیوتر خود ندارند. در این مقاله راهنمای کامل آن‌چه که باید برای تغییر مک آدرس روی ویندوز کامپیوتر شخصی خود انجام دهید، ارائه شده است. به علاوه سعی داریم تا شما را با دو ابزار قدرتمند NoVirusThanks MAC Address Changer و Technitium MAC Address Changer آشنا کنیم تا در صورت لزوم بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که تنظیمات مربوط به شبکه روی کامپیوتر، چندان ساده و جذاب نیست و همواره این احتمال وجود دارد که با یک اشتباه کوچک، دسترسی شما به اینترنت قطع شود.

با این حال، اگر با شرایطی مواجه شده‌اید که نیازمند تغییر MAC address خود هستید، باید گفت که خوشبختانه روند کار تا زمانی که بدانید چه کاری انجام می‌دهید، بسیار ساده و کوتاه خواهد بود.

 

مک آدرس چیست؟

مک آدرس یک عنصر حیاتی در شبکه‌های کابلی و بی‌سیم است. به منظور ارسال اطلاعات در شبکه، از مک آدرس به عنوان روشی برای شناسایی دستگاه مقصد استفاده می‌شود. هر دستگاه در شبکه دارای مک آدرس منحصر به فرد است به همین دلیل می‌توانید مطمئن باشید که اطلاعات ارسال شده به درستی در اختیار دستگاه مورد نظر قرار می‌گیرد.

مک آدرس کارت‌های شبکه، در طول فرآیند تولید به آن‌ها اختصاص می‌یابد. به عنوان مثال برخی از شرکت‌ها یک رشته‌‌ی ترکیبی از حرف و رقم را به عنوان یک شناسه به ابتدای مک آدرس اضافه می‌کنند.

با وجود ارتباط نزدیک بین آدرس‌های IP، حقیقتی که در مورد مک آدرس‌ها وجود دارد و آن‌ها را به ابزاری قدرتمند برای مدیران شبکه به هنگام حل مشکلات مبدل ساخته، عدم تغییر و ثبات آدرس مک است. البته اگر دانش مورد نیاز را داشته باشید، می‌توانید کد دوازده رقمی آن را هر زمان که لازم باشد تغییر دهید.

چرا باید مک آدرس خود را تغییر دهیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما را مجبور به انجام این کار می‌کند. مثلا، اگر ISP شما یا مدیر سیستم، دسترسی به اینترنت را برای دستگاهی با مک آدرسی خاص محدود کرده باشد، ممکن است با جایگزینی کارت شبکه‌ی اصلی خود، متوجه شوید که نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید. حل این مشکل برای مدیر شبکه یا یک شرکت ممکن است چند لحظه بیشتر طول نکشد. شما هم می‌توانید با صرف زمان بیشتری نسبت به آن‌ها و ظرف مدت چند دقیقه، مک آدرس خود را تغییر دهید.

حفظ حریم خصوصی از دیگر علل این کار است. کارشناسان امنیت شبکه، این موضوع را مطرح کردند که مک آدرس می‌تواند به عنوان یک تهدید امنیتی محسوب شود. اما تغییر مک آدرس مربوط به دستگاه‌ها، هکرها را در ردیابی حرکات شما در شبکه با مشکل مواجه می‌سازد.

البته برخی از افراد از مک آدرس به منظور انجام اقدامات غیر قانونی استفاده می‌کنند، بنابراین تغییر آن در برخی از کشورها غیر قانونی است. تغییر مک آدرس به خودی خود قانونی است اما استفاده از آن در فعالیت‌های غیر مجاز، می‌تواند شما را با مشکلاتی مواجه سازد.

چگونه مک آدرس خود را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

به منظور تغییر مک آدرس در windows 10 ابتدا، در نوار جستجو عبارت Device Manager را تایپ کرده و روی قسمت Control Panel، که به عنوان نتیجه‌ی جستجو نمایش می‌یابد، کلیک کنید. در آن پنجره، به قسمت مربوط به Network Adapters بروید و کانکشنی را که امکان تغییر مک آدرس را برای شما فراهم می‌کند، انتخاب کنید. از آنجایی که اجزاء مربوط به شبکه‌های کابلی و بی‌سیم از یکدیگر مجزا هستند، ممکن است آدرس‌های متفاوتی داشته باشند. بنابراین مطمئن شوید که گزینه‌ی درست را انتخاب می‌کنید.

48bcae0c-73d0-4a8d-9993-03f50299d3bbروی دستگاه مورد نظر، دوبار کلیک کنید. با این کار برای شما پنجره‌ی جدیدی باز خواهد شد که مربوط به آن دستگاه خاص است. به قسمت فوقانی سربرگ Advanced، بروید و لیست موجود در زیر عبارت Property را پیمایش کنید تا گزینه‌ی Network Address را بیابید. ممکن است به جای Network Address، گزینه‌ی Locally Administered Address جایگزین شده باشد.

d4479b3f-6f68-4c53-b8b1-93651898ab04مقدار radio dialog را از Not Present به Value تغییر دهید و در فیلد مربوطه، MAC address جدید خود را وارد کنید و سپس کلید ok را بزنید. به منظور بررسی نتایج اقدامات خود، می‌توانید Command Prompt را باز کرده و عبارت “getmac” را تایپ کنید. با این کار کلیه‌ی آدرس‌هایی را که در سیستم شما وجود دارد، مشاهده خواهید کرد.

bed52864-e031-40ff-afad-11f9a18db6aa

چگونه از یک MAC Address Generator استفاده کنیم؟

برخی مواقع کارت شبکه برای شما اجازه‌ی استفاده از روش بالا به منظور تغییر مک آدرس را صادر نمی‌کند. در این هنگام، بهترین روش، استفاده از یک مولد مک آدرس یا MAC Address Generator است که با نام MAC address changer نیز شناخته می‌شود.

NoVirusThanks MAC Address Changer، ابزاری رایگان است که می‌توانید آن را دانلود کرده و با استفاده از آن مک آدرس مربوط به کارت شبکه‌ی خود را به یک رشته مشخص یا تصادفی تغییر دهید. این نرم‌افزار دارای ظاهری تمیز و عاری از هرگونه بهم ریختگی است و می‌توانید روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کرده و آن را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید. بنابراین استفاده از این ابزار می‌تواند برای افرادی که اعتماد به نفس لازم برای این قبیل کارها ندارند، بهترین گزینه باشد.

02063dcb-daa3-411b-86bf-4380d8916a95علاوه بر آن، ممکن است بیشتر کاربران با Technitium MAC Address Changer به خوبی آشنایی داشته باشند و از آن به عنوان بهترین راه حل برای انجام این کار استفاده کنند. گزینه‌های اضافی موجود در این ابزار ممکن است کمی ترسناک به نظر برسند اما، هر کدام از آن‌ها کاربرد‌های مخصوص به خود دارند و در صورتی که شما فقط به دنبال روشی سریع برای تغییر مک آدرس خود هستید، چندان سردرگم کننده نیستند.

cd865627-6957-49b3-a0a3-1174d6e8b891

ی‌توانید مک آدرس خود را به آسانی تغییر دهید

مک آدرس بخشی است که اغلب در مواقع تشخیص هویت دیجیتالی شما نادیده گرفته می‌شود اما همانگونه که در بالا ثابت کردیم، کنترل و تنظیم آن بسیار ساده است.

به ما بگویید چرا شما می‌خواهید مک آدرس خود را تغییر دهید؟ و آیا این مقاله توانسته است به شما در این زمینه کمک کند؟ آیا نکته‌ای در مورد مک آدرس وجود دارد که ما در این مقاله به آن اشاره‌ نکرده‌ایم؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : زومیت

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.