احمقانه‌ترین حرف‌هایی که بیل گیتس تا به حال زده است

0

دنیا «بیل گیتس» را به عنوان شخصی باهوش می‌شناسد. اما یک ریال از پول‌هایش نتوانسته جلوی اشتباهاتی که بارها و بارها مرتکب شده را بگیرد. مدیر عامل سابق شرکت بزرگ مایکروسافت، راجع به موضوعات مهمی مثل اپل، اینترنت و اسپم ایمیل خیلی اشتباه کرد.

لیستی از کارهای احمقانه‌ی او را اینجا بخوانید.

در سال 1363 بیل گیتس در یک مقاله در مجله‌ی BusinessWeek گفت: “نسل بعدی نرم‌افزارهای جالب روی مکینتاش اجرا خواهد شد نه روی کامپیوترهای IBM.”

آن زمان، بیل گیتس و موسس شرکت اپل، «استیوجابز» با یکدیگر همکاری می‌کردند. اما وقتی مایکروسافت ویندوز کامپیوتر IBM را منتشر کرد، رابطه‌ی آن‌ها از هم پاشید.

هرچند، قبل از این که ویندوز موفق شود، مایکروسافت و شرکت IBM در حال ساخت سیستم عامل جدیدی با نام OS/2 بودند. گیتس در 1366 گفت “باور دارم که OS/2 مهم‌ترین سیستم عامل و احتمالا برنامه‌ی همه‌ی دوران‌ها می‌شود.”

وقتی در سال 1369 ویندوز 3.0 به موفقیت باورنکردنی دست یافت، دوران IBM هم به پایان رسید. مایکروسافت دیگر به IBM نیاز نداشت و از OS/2 کنار کشید. IBM به تنهایی چند دهه با OS/2 مدارا کرد، اما این سیستم عامل رسما در 1385 با پایان کارش مواجه شد.

در سال 1374، گیتس در مجله‌ی Focus گفت “در نرم‌افزارهایی که منتشر کرده‌ایم اشکال عمده‌ای وجود ندارد که تعداد قابل توجهی از کاربران درخواست اصلاح کنند.” او در ادامه به این موضوع رسید که هیچ‌کس تنها به قصد رفع اشکال نرم‌افزار نمی‌خرد. آن زمان درست بود، امروز هم درست است. نرم‌افزارها همیشه اشکال دارند، مردم هم همیشه می‌خواهند نرم‌افزارها درست شوند. این‌ برای محصولاتی به محبوبیت ویندوز و آفیس، دوبرابر هم می‌شود. بزرگ‌ترین تغییری که رخ داده این است که به لطف اینترنت، این اشکالات سریع‌تر از همیشه برطرف می‌شوند.

به نقل از کتابی بیل گیتس در رخداد تجاری Comdex در 1373 گفته بود: “برای ده سال بعد اینترنت پتانسیل تجاری محدودی می‌بینم.” به این معنی که فعلا کسی روی موضوع اینترنت مانور نمی‌دهد و بازاری برای آن وجود ندارد.

در واقع، گیتس در کتاب خود با عنوان «جاده‌ی پیش رو» (The Road Ahead)، یکی از اشتباهات بزرگ و مشهورش را مرتکب شد. او نوشته بود که اینترنت چیز تازه‌ای است که سرانجام به موضوعی بزرگ تبدیل می‌شود. کلمات دقیق او به این صورت است: “تصور می‌کنم امروزه اینترنت بزرگراه اطلاعات نیست؛ البته می‌توانید به آن به چشم آغاز یک بزرگراه نگاه کنید.”

درست در زمان بین اتمام کتاب و پخش آن در فروشگاه، گیتس متوجه شد برای نادیده گرفتن اینترنت خیلی دیر شده. او یادداشت معروف مایکروسافت با عنوان “موج بزرگ اینترنت” (The Internet Tidal Wave)  را منتشر کرد و شرکت خود را به آن سو سوق داد. در سال 1375، او نسخه‌ای جدید از کتاب را دوباره چاپ کرد که این بار بیش از پیش اینترنت را شامل می‌شد.

57686

در سال 1377، گیتس در یادداشتی خطاب به کارکنان مایکروسافت گفت: “یک چیز را باید تغییر دهیم، و آن استراتژی ماست. اسناد «آفیس» (Office) به راحتی توسط مرورگرهایی غیر از «اینترنت اکسپلورر» (IE) در دسترس قرار می‌گیرند و این یکی از مخرب‌ترین کارهایی است که با شرکت خود می‌کنیم. باید بیشتر تلاش‌مان را صرف این کنیم که آفیس تا حدی که ممکن است وابسته استفاده از مرورگر IE باشد.”

گیتس یک فرد رقابتی است. سرانجام اتکای مایکروسافت به انحصار تکنولوژی، باعث شد این شرکت بزرگ چندسالی از پیشرفت عقب بماند. «ساتیا نادلا» (Satya Nadella) مدیرعامل کنونی مایکروسافت، راه طولانی و سختی را طی کرده تا شرکت را دوباره به رونق بیندازد و نظر مشتریان و توسعه‌دهندگان را جلب کند.

گیتس در سال 1383، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی BBC، گفت: “اسپم ایمیل تا دو سال دیگر به خاطره‌‌ها خواهد پیوست.”

حالا پس از 12 سال، این اتفاق هنوز نیفتاده. «سیمانتک» (Symantec) شرکت پیشرو در عرصه‌ی امنیت اینترنت می گوید در دهه‌ی گذشته نیمی از ایمیل‌های فرستاده شده اسپم بوده‌اند.

اغلب به اشتباه از گیتس نقل می‌کنند در سال 1360 گفته: “640 کیلو بایت حافظه‌ی کامپیوتری برای یک نفر کافی است” اگر واقعا گیتس این حرف را زده باشد، یک اشتباه دیگر به اشتباهات او افزوده می‌شود چرا که امروزه کامپیوترها بنابه احتیاج افراد صدها گیگابایت حافظه دارند.

در سال 1375 گیتس در مصاحبه‌ی خبری با مجله‌ی Bloomberg Business گفت: “من حرف‌های احمقانه زده‌ام و اشتباهاتی مرتکب شده‌ام، اما این جزو آن‌ها نیست. از بین کسانی که در صنعت کامپیوتر هستند، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید حجم مشخصی از حافظه برای کامپیوتر لازم است.”

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.