سرمای شدید برای گوشی مضر است؟

0

وقتی در فضایی با هوایی بسیار سرد قرار می گیریم، بدنمان بی حس می شود و به سختی نفس می کشیم. اما فقط خود ما نیستیم که این چنین مغلوب سرما می شویم و گوشی های ما نیز نمی توانند در برابر فشار سرما مقاومت کنند.

مقاومت گوشی های هوشمند در برابر سرما بسیار بیشتر از گرما است؛ اما سرمای بیش از حد هم می تواند گوشی های ما را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات نشان داده است که مقاومت گوشی های اندرویدی در برابر سرما به میزان قابل توجهی بیشتر از گوشی های آیفون است. با این حال هیچ یک از گوشی ها نمی توانند در برابر سرمای فوق العاده شدید مقاومت کنند و کاملا آسیب می بینند. در ادامه قصد داریم شما را با تاثیرات هوای فوق العاده سرد بر گوشی های هوشمند آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تخلیه کامل شارژ باتری و از بین رفتن آن

شارژ باتری گوشی در هوای بسیار سرد، سریعا تخلیه می شود و در نتیجه گوشی سریعا خاموش می شود. در صورتی که گوشی به مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار بگیرد، باتری آن کاملا از بین می رود

ایجاد مشکلاتی در صفحه نمایش

صفحه نمایش های LCD نسبت به صفحه نمایش های AMOLED حساسیت بیشتری نسبت به سرما دارند. کاربران گوشی های مجهز به صفحه نمایش LCD معمولا در هوای سرد با مشکل مواجه می شوند. صفحه نمایش این گوشی ها در هوای سرد با تاخیر به لمس کاربر نشان می دهند و رنگ ها و متون در چنین شرایطی از خود رد به جا می گذارند (حالت شبح مانند) و حالت لکه مانند پیدا می کنند که آزار دهنده است. هنگامی که پانل صفحه نمایش این گوشی ها بر اثر سرما منجمد و سفت می شود، بیشتر نسبت به ضربه حساس می شوند و شکننده تر می شود.

خطای اجزای داخلی

سرمای بیش از حد می تواند موجب ثبت خطا در اجزای داخلی گوشی شود. ممکن است گوشی ها در چنین شرایطی نتوانند سیم کارت را بخوانند و در انجام بخشی از وظایف پردازشی نیز با مشکل مواجه شود.

آسیب فیزیکی به اجزای داخلی یا خارجی

سرمای بیش از حد می تواند اجزای داخلی و خارجی گوشی را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. سرمای شدید می تواند باعث سفت و منجمد شدن اجزای گوشی و شکستن خود به خودی برخی از آن ها مانند صفحه نمایش شود. در ضمن در صورتی که گوشی شما در چنین شرایطی قرار بگیرد و پس از آن با زمین اصابت کند، ممکن است ترک های کوچکی در اجزای داخلی آن ایجاد شود و یا اجزا از جای خود خارج شوند که می تواند مشکل آفرین شود. لازم به ذکر است در صورتی که گوشی ها برای مدت طولانی در معرض هوای فوق العاده سرد باقی بمانند، ممکن است برای همیشه آسیب ببینند؛ مخصوصا زمانی که در حالت استندبای باشند.

میعان

در صورتی که گوشی به مدت طولانی در معرض سرمای شدید قرار بگیرد و بلافاصله پس از آن در یک محیط کاملا گرم مورد استفاده قرار گیرد، میعانی که در زیر صفحه نمایش گوشی صورت می پذیرد، باعث می شود مایعی که در ساخت صفحه نمایش به کار گرفته شده است، دچار مشکل شود و صفحه نمایش خوانا نباشد.

توصیه هایی برای محافظت از گوشی در برابر سرما

هرگز گوشی خود را در برای مدت زیادی در معرض سرما قرار ندهید؛ حتی برای مدت کوتاه نیز این کار را انجام ندهید. گوشی خود را در جیب لباس، ژاکت، کیف یا کیف دستی قرار دهید، توصیه می شود گوشی خود را در جیب هایی قرار دهید که به حرارت بدن نزدیک تر باشند.

برای محافظت از گوشی خود در برابر سرمای شدید می توانید از قاب هایی همانند Outerbox یا LifeProof استفاده کنید که گوشی را در برابر شرایط بد آب و هوایی محافظت می کند و این محافظ ها همچنین می توانند مانع کثیف شدن گوشی شوند و آن را در برابر آب و ضربه نیز محافظت کنند.

سعی کنید وقتی در یک فضای بسیار سرد گوشی را در دست خود می گیرید، از دستکش هم استفاده کنید؛ این کار باعث می شود که گوشی گرم بماند. دستکش چه گرم باشد و چه نباشد، باعث می شود که دست شما بر اثر سرما نلرزد و گوشی از دست شما نیفتد.

در فصل زمستان گوشی خود را در خودرویی که تمام طول شب در فضایی باز پارک شده است، قرار ندهید؛ زیرا قرار گرفتن گوشی در معرض سرمای شدید به مدت زیاد می تواند آسیب های جبران ناپذیری به اجزای داخلی یا خارجی آن وارد کند.

در فصل زمستان گوشی را از افرادی که در حال سورتمه سواری بر روی برف هستند و یا پارو کردن برف هستند، دور نگه دارید؛ زیرا با این کار علاوه بر اینکه در معرض سرمای شدید قرار می گیرد؛ خطر نفوذ آب نیز به آن وجود دارد که می تواند بسیار خطرناک باشد.

هنگامی که به فضایی باز با هوایی سرد می روید، از هدفون های بلوتوث استفاده کنید تا مجبور نباشید برای پاسخ دادن به تماس ها گوشی خود را از جیبتان خارج کنید. اکثر هدفون های بلوتوث دکمه ای برای پاسخ دادن به تماس ها دارند و برخی از گوشی های هوشمند نیز ویژگی هایی برای پاسخ سریع به تماس ها دارند که می توانید بدون اینکه گوشی را از جیب خود خارج کنید، به تماس های خود پاسخ دهید.

گوشی خود را از قبل از اینکه بیرون بروید، شارژ کنید. اگر باتری کاملا شارژ شده باشد، احتمال اینکه شارژ گوشی کاملا تخلیه شود، کمتر می شود. در صورتی که قصد دارید به مسافرت های طولانی بروید، یک شارژر و چند عدد باتری همراه خود داشته باشید.

هنگامی که گوشی برای مدت طولانی در معرض سرما قرار گرفت، چه کنیم؟

اگر گوشی شما برای مدت طولانی در معرض سرما قرار گرفت؛ بهترین کار این است که ابتدا آن را خاموش کنید و اجازه دهید دمای آن به دمای اتاق برسد و پس از آن از گوشی استفاده کنید. این کار هم مانع ایجاد میعان در گوشی می شود و هم از سایر آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.