استفاده از فیبرهای نوری برای تشخیص زلزله

0

استفاده از فیبرهای نوری برای تشخیص زلزله

در آینده‌ی نزدیک، دیگر نیازی به شبکه‌های حساس بسیار گران‌قیمت برای تشخیص زمین لرزه نخواهید داشت. در واقع، همین خطوطی که اینترنت منزل شما با آن کار می‌کند، می‌تواند برای تشخیص زلزله استفاده شود. محققان توانسته‌اند سیستمی بسازند که می‌تواند فعالیت‌های زمین را با بررسی لرزش کابل‌های فیبر نوری، تشخیص دهد. با استفاده از لیزر لرزش‌های کابل‌های فیبر نوری را بررسی می‌کنند تا اطلاعات لازم از شدت و جهت تکان‌های زمین به دست بیاورند. این سیستم نه تنها می‌تواند موج‌های مختلفی از لرزش‌ها را تشخیص دهد، بلکه زمین لرزه‌های بسیار کوچک و نقطه‌ای را هم که ممکن است در حالت عادی کشف نشوند، ببیند.

بررسی کابل‌های فیبر نوری موضوعی جدید نیست، ولی پیش از این لازم بود تا این کابل‌ها را در سیمان پیچید و مطمئن شد که آن‌ها به سطوح متصل شده و به زمین چسبیده‌اند. روش جدید نیازی به این‌ها ندارد و می‌توان از همین کابل‌های فیبر نوری که در منزل شما و داخل لوله‌های پلاستیکی قرار گرفته‌اند، استفاده کرد. در نتیجه هزینه‌های استفاده از این ابزارهای تشخیص بسیار پایین می‌آید.

البته چالش‌هایی هم وجود دارد. این سیستم به حجم شبکه‌های فیبر نوری وابسته است و به همین دلیل، در مناطقی که این کابل‌ها در آن جا استفاده نشده، مثل مناطق روستایی، کاربرد ندارد. سیستم ساخته شده‌ی فعلی هم ققط به اندازه‌ی سه مایل و دور دانشگاه استنفورد پیاده شده؛ طوری که احتمال نصب چنین سیستمی در کل یک شهر، کار ساده‌ای نخواهد بود.

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.