آیا خارج کردن باتری لپتاپ باعث افزایش عمر آن میشود

0

آیا خارج کردن باتری لپتاپ باعث افزایش عمر آن میشود

با وجود آن که استفاده از گوشی های هوشمند بسیار فراگیر شده، اما رایانه ها و پلتفرم های دسکتاپ نیز هنوز هم که هنوز است کاربران بسیاری دارند. در این بین، عمر باتری لپتاپ ها یکی از موضوعاتی می باشد که همواره مورد بحث بوده است.
احتمالاً تا به حال از این و آن شنیده اید که برای افزایش عمر باتری لپتاپ، بایستی باتری را آن زمان که می توان از برق استفاده کرد، خارج نمود. آیا واقعاً این کار می تواند سودی برای افزایش عمر باتری لپتاپ در پی داشته باشد؟

نحوه ی کارکرد باتری لپتاپ

پیش از آن که به پرسش فوق پاسخ دهیم، ابتدا بهتر است نیم نگاهی به نحوه ی کارکرد باتری لپتاپ داشته باشیم.
در اغلب موارد، باتری لپتاپ را به دو نوع لیتیومی و لیتیوم پلیمری تقسیم می کنند. البته این دو از شباهت های بسیاری برخوردار هستند و طبق معمول، هر یک نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارا می باشند. فی المثل، باتری های لیتیومی بسیار قدرتمند هستند اما در عین حال، از مشکل تنزل مایعات درون باتری برخوردار می باشند. در دیگر سو، باتری های لیتیوم پلیمری با وجود آن که از بدنه ای بسیار محکم برخوردارند لیکن به نسبت باتری های لیتیومی ظرفیت ذخیره ی انرژی کمتری دارند.
با وجود این تفاوت ها، دو حقیقت در مورد این باتری ها وجود دارد که برای هر دوی آن ها قابل صدق است:
نخست آن که باتری آن هنگام که به شارژ ۱۰۰ درصد می رسد، دیگر بیش از آن شارژ نمی شود. در واقع پس از رسیدن شارژ باتری به ۱۰۰ درصد، روند شارژ متوقف می گردد. دوم آن که هر بار که شارژ باتری به انتها می رسد و به اصطلاح شارژ باتری کاملاً خالی می شود، امکان آسیب به باتری افزایش می یابد.

آیا خارج ساختن باتری لپتاپ مفید است؟

پاسخ این پرسش مثبت است اما با در نظر گرفتن توضیحات زیر:
باتری هایی که امروزه برای لپتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند به نسبت باتری های قدیمی تر بسیار پیشرفته تر و بهتر هستند. اما در عین حال، می توان گفت کاملاً از خطر مصون نیستند و امکان آسیب برای آن ها نیز وجود دارد. برای مثال، زمانی که لپتاپ به شارژر متصل است، گرمای بسیار بیشتری دارد و در صورت قرار داشتن باتری در لپتاپ، این گرما می تواند موجب آسیب به باتری شود. بنابراین و با توجه به این توضیح می توان گفت زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد رسیده و امکان استفاده ی مستقیم از برق وجود دارد، می توان باتری را از سیستم خارج کرد و مانع از آسیب به آن شد.

زمان خارج ساختن باتری

چنان که در بالا گفته شد، هر زمان که قرار است لپتاپ به مدتی طولانی به برق متصل شود، بهتر آن است که باتری خارج شود. اما این به معنای آن نیست که فی المثل اگر به همراه لپتاپ در محیطی غیر از منزل و برای مدتی کوتاه قصد کار با لپتاپ را دارید بهتر است باتری را خارج نکنید.
غیر از زمانی که قصد اتصال لپتاپ به برق برای مدتی طولانی را دارید، زمان هایی که قرار است به مدتی طولانی از لپتاپ استفاده نکنید، مثلاٌ برای دو هفته، نیز بهتر است باتری را از لپتاپ خارج سازید. توصیه ی کارشناسان این است که در این زمان بهتر است باتری را حدوداً ۴۰ درصد شارژ کنید و سپس از لپتاپ خارج سازید.
البته به یاد داشته باشید که قرار دادن باتری در فریزر در طول این مدت، به هیچ عنوان مفید نخواهد بود پس این کار را انجام ندهید.

پیر شدن باتری های لیتیومی

با وجود آن که استفاده از باتری های لیتیومی امروزه به یک امر رایج تبدیل شده، اما متاسفانه این باتری ها از عمری طولانی برخوردار نیستند و به تدریج از انرژی شان کاسته می شود.
عوامل زیر می توانند موجب کاهش عمر باتری لپتاپ و در کل عمر باتری دستگاه های هوشمند شوند:
۱- یکی از عوامل کاهش عمر باتری ها، ولتاژهای بالا است. در واقع بهتر است این باتری ها برای مدت زمانی طولانی به برق متصل نباشند و فرآیند شارژ و دشارژ شدن آن ها همواره برقرار باشد.
۲- دیگر عامل کاهش عمر باتری، دمای بیش از اندازه ی محیط است.
۳- البته همان طور که دمای بالا موجب کاهش عمر باتری می شود، دمای پایین، یعنی نزدیک به صفر درجه، نیز همین تأثیر منفی را بر روی باتری به جای خواهد گذاشت.
۴- افزون بر موارد فوق، ضربه هایی که ممکن است به این باتری ها وارد شود نیز می تواند در راستای کاهش عمر آن ها عمل کند.

روش هایی برای حفظ عملکرد باتری لپتاپ

البته که راهی برای افزایش عمر باتری وجود ندارد. با این حال برخی روش ها می توانند موجب حفظ عملکرد باتری شده و از بروز آسیب به آن جلوگیری کنند:
۱- بهتر است باتری به طور کامل، ظرفیت اش تخلیه نشود.
۲- باتری را نبایستی در محیط هایی که دمایشان بسیار بالا است قرار داد.
۳- بهتر است زمانی که شارژ باتری به نصف می رسد، دوباره شارژ شود.

توصیه های بالاتر را نیز فراموش نکنید. یعنی به خاطر داشته باشید که فرآیند شارژ و دشارژ برای باتری مفید است. همچنین زمانی که قصد استفاده ی طولانی مدت از برق را برای لپتاپ دارید، باتری را خارج سازید.

 

 

 

منبع:گویاآیتی

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.