مشکلات شایع در ویندوز ۱۰ و راهکار حل آن

0

مشکلات شایع در ویندوز ۱۰ و راهکار حل آن

مایکروسافت در ساخت ویندوز ۱۰ تمام توان خود را به کار گرفت تا رضایت کاربران را جلب کند. برطرف کردن مشکلات نگارش های قبلی، اضافه کردن ویژگی های جدید و تمرکز ویژه روی فضای ابری از مهم ترین اقدامات مایکروسافت در جدیدترین نسخه سیستم عامل اش است اما همه اینها به این معنی نیست که ویندوز ۱۰ عاری از هر گونه عیب و ایراد باشد.
در ادامه به بررسی ۲۰ مشکل ویندوز ۱۰ خواهیم پرداخت و روش برطرف کردن آنها را نیز آموزش خواهیم داد.

۱- بروزرسانی های خودکار ویندوز ۱۰ را چگونه متوقف کنیم؟

سالیان متمادی است که به روزرسانی های خودکار تبدیل به خاری در گلوی کاربران ویندوز شده اند. راه اندازی های مجدد ناگهانی و بدون اطلاع قبلی برای نصب به روزرسانی های مهم کاربران را غافلگیر کرده و جدای از گناه بعضا غیرقابل بخشش از دست رفتن اطلاعات، گاهی اوقات موجب اتلاف وقت ارزشمند آنها می شود. در ویندوز ۱۰ هم با این مشکل مواجه اید و اولین به روزرسانی های ارائه شده برای این سیستم عامل کاربران را به دردسر انداخت: کاربران این طور شکایت می کردند که بسته های به روزرسانی یا ناقص نصب می شدند یا پروسه نصب آنها به طورکلی متوقف می شد. در چنین حالتی به روزرسانی ها به حالت قبلی بر می گشت، سیستم کاربر از نو راه اندازی و کل پروسه به روزرسانی مجددا شروع می شد.
بعضی از کاربران با اجازه دادن به ویندوز برای انجام این کار بعد از بارها تلاش شاهد موفقیت در نصب به روزرسانی ها بودند اما عده ای دیگر مجبور می شدند آنها را جداگانه و به طور دستی نصب نمایند. برای این منظور ابتدا در مرورگر IE به آدرس اینترنتی زیر بروید و در کادر جستجو عبارت Windows 10 را وارد کنید تا لیستی از به روزرسانی های سازگار با ویندوز ۱۰ را مشاهده کنید (امکان انجام این کار در مرورگر اج وجود ندارد):
catalog.update.microsoft.com
شاید دوست داشته باشید خودتان مسئول حفظ سلامتی کامپیوترتان باشید و نه مایکروسافت. در این صورت در منوی استارت بعد از باز کردن Settings به بخش Update & Security رفته و سپس Advanced Options را انتخاب کرده و گزینه Notify to schedule restart را فعال کنید. البته این کار مانع دانلود به روزرسانی ها نخواهد شد اما حداقل زمانی که برای خوردن غذا میز کار را ترک کرده اید بعد از برگشتن شاهد راه اندازی مجدد ویندوز به منظور نصب به روزرسانی ها نخواهید بود. کاربرانی هم که عاشق کنترل همه چیز هستند می توانند نصب به روزرسانی ها را عقب بیندازند. این کار هم خللی در دانلود و نصب به روزرسانی ها ایجاد نمی کند اما مانع از انجام کارهای خودسرانه ویندوز برای ارتقا خواهد شد.

۲- بسته های بروزرسانی خودکار ویندوز ۱۰ حاوی چه چیزهایی هستند؟

مایکروسافت دوست دارد ویندوز ۱۰ بیشتر از شباهت به یک سیستم عامل سنتی شبیه یک سرویس تحت وب باشد. هیچ کسی نمی داند در حال استفاده از چه نسخه ای از اپلیکیشن نت فلیکس است و مایکروسافت هم دوست دارید دقیقا چنین کاری انجام دهد. افسوس که مایکروسافت این کار را با ایجاد ابهام در پروسه ارائه بسته های به روزرسانی انجام می دهد به طوری که کاربر عملا نمی داند در حال دانلود و نصب چه چیزهایی است و قرار است در آینده چه فایل های دیگری و با چه هدفی عرضه شوند. شاید تنها نقطه مثبت این کار عدم نگرانی کاربران در مورد به روزرسانی ها باشد چرا که همه چیز بدون اطلاع وی در پشت صحنه انجام می شود.
شما نمی توانید روند دانلود بسته های به روزرسانی مهم توسط ویندوز را متوقف کنید. پیگیری همه فعالیت هایی که در بخش به روزرسانی انجام می شود کار ساده ای نیست با این وجود کلیک روی دکمه Updates are available می توان اطلاعاتی در مورد بسته هایی که قرار است دانلود شوند کسب کرد. نشانگر ماوس را که روی هر کدام از به روزرسانی های در حال انجام قرار دهید شاهد نمایش یک سری اطلاعات درباره آن خواهید بود. متاسفانه پنجره حاوی این اطلاعات بعد از پنج ثانیه ناپدید می شود و به همین خاطر مطالعه متن های طولانی تر اندکی دشوار می شود. برای کسب جزئیات بیشتر می توان شماره به روزرسانی (که دو حرف KB در ابتدای آن قرار دارد) را هایلایت و با فشردن کلیدهای Ctrl+C آن را کپی و درون موتور جستجوی مرورگر قرار داد؛ بعد از این با مراجعه به وب سایت مایکروسافت شاهد اطلاعات دقیقی در مورد به روزرسانی مذکور خواهید بود.

۳- نیازی به نرم افزار ضدویروس پیش فرض ویندوز ۱۰ داریم یا خیر؟

ویندوز ۱۰ هم مثل ویندوز ۸ دارای ضدویروسی به نام Windows Defender است. این ضد ویروس که به بهترین شکل ممکن با سیستم عامل یکپارچه شده است مرتبا به روز شده و سیستم را به صورت لحظه به لحظه زیر نظر داشته و در صورت مشکوک بودن به وجود بدافزار، امکان اجرای دستی پروسه اسکن را هم به کاربر می دهد. این نرم افزار رابط کاربری ساده ای داشته و عملکرد قابل قبولی در زمینه متوقف کردن تهدیدات دارد. هر چند گاهی اوقات این نرم افزار قادر به شناسنایی بعضی از تهدیدات نیست و نمی توان به عنوان یک ابزار امنیتی مطمئن به آن تکیه کرد.
خوشبختانه هنوز بازار ابزارهای امنیتی شخص ثالث تجاری پر رونق است و البته یکی از بهترین گزینه های این حوزه Avast Free Antivirus است. Avast در اکثر بررسی های انجام شده از سوی وب سایت های معتبر عملکرد بسیار خوبی داشته و بازی خورها عاشق ویژگی حالت بی صدا (Silent Mode) آن هستند. تصور کنید در حال انجام ماموریتی حساس در یک بازی هستید و به یک بار از محیط آن خارج شده و وارد محیط ویندوز شوید؛ به چه علت؟ نمایش اعلان یا هشدار ضد ویروس! Avast این مشکل را با اضافه کردن ویژگی حالت بی صدا برطرف کرده است. ضمنا زمانی که قصد نصب نرم افزار جدیدی را هم داشته باشید خبری از دخالت بی جای ضد ویروس و مختل کردن پروسه نخواهد بود. آن دسته از کسانی که تحمل آگهی های نسخه رایگان Avast را ندارند با پرداخت سالانه ۴۰ دلار می توانند خود را از شر آنها خلاص کنند؛ البته با اندکی جستجو می توان مجوز قانونی استفاده از این ضد ویروس را با بهای کمتری از سایر فروشگاه ها تهیه کرد. ضمنا در نسخه تجاری ویژگی های مفیدی مثل فایروال و حفاظت در برابر وب سایت های جعلی سارق اطلاعات شخصی هم وجود دارد.
مایکروسافت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در پایان سال ۲۰۱۷ ویندوز ۱۰ روی یک میلیارد کامپیوتر نصب شده باشد. با این اوصاف و تفاسیر می بینید که ویندوز همچنان هدف اول خرابکاران اینترنتی است و از این رو شاید تکیه به ابزار ساده ای مثل Windows Defender برای مقابله همه جانبه با انواع و اقسام بدافزارها سیاست چندان درستی نباشد.

۴- جلوگیری از نصب بروزرسانی ها در هنگام خاموش کردن کامپیوتر

بعضی وقت ها ممکن است هنگام خاموش کردن کامپیوتر یک مثلث زرد رنگ کوچک روی دکه Shut down ببینید. معنی این آیکن دانلود شدن به روزرسانی های ویندوز در پشت صحنه و اعمال آنها بعد از کلیک شما روی دکمه Shut down است. بسته به نسخه ویندوز و حجم فایل های دانلود شده، زمان مورد نیاز برای اعمال به روزرسانی ها و خاموش کردن کامپیوتر ممکن است از چند ثانیه تا چندین دقیقه طول بکشید.
البته راهی ساده برای دور زدن نصب این به روزرسانی ها و خاموش کردن فوری کامپیوتر وجود دارد. این روش زمانی که باتری لپ تاپ در حال خالی شدن است یا برای خاموش کردن کامپیوتر عجله دارید بسیار کاربردی خواهد بود. با این کار نصب به روز رسانی ها در روشن شدن بعدی سیستم انجام خواهد شد.
ابتدا همه فایل هایی که در حال کار روی آنها هستید را ذخیره و سپس تمام برنامه های باز شده را ببندید. خط فرمان (CMD) را اجرا و عبارت زیر را در آن تایپ کنید:
shutdown –s –f –t 00
حرف S به معنی خاموش شدن (Shutdown)، حرف f فرمان اجبار به بستن (forceclose) همه برنامه های باز (آنهایی که در پشت صحنه در حال فعالیت اند) و ۰۰ هم نشان دهنده زمان مورد نیاز برای اجرای فرمان است (این دو صفر به معنی خاموشی فوری و بدون تاخیر است). کلید Enter را فشار دهید تا کامپیوتر خاموش شود.

 

۵- جلوگیری از استفاده ویندوز ۱۰ از پهنای باند ۴G

یکی از بزرگ ترین مشکلات ویندوز ۱۰ استفاده نامحسوس از اینترنت است. حتی قبل از انتشار ویندوز ۱۰ کاربران فهمیده بودند که سیستم هایی که ویندوزهای ۷ و ۸ روی آنها نصب است به صورت خودکار ویندوز ۱۰ را در پشت صحنه دانلود می کنند و این امر موجب نارضایتی کاربرانی که با محدودیت پهنای باند مواجه هستند شده بود. این مساله بعد از نصب ویندوز ۱۰ هم ادامه پیدا کرده بود: به روزرسانی ها این نسخه از ویندوز اغلب حجمی معادل چند صد مگابایت داشتند. شاید کاربران خطوط اینترنت DSL با همه نارضایتی این موضوع را تحمل کنند اما چنین مساله برای کاربران خطوط اینترنتی سیار یک فاجعه بزرگ است. برای جلوگیری از مصرف بی رویه اینترنت در پشت صحنه در ویندوز ۱۰ ابتدا به قسمت Settings رفته و بخش Network & Internet را باز کنید. گزینه Wi-Fi را انتخاب کرده و Advanced Options را بزنید. حال دکمه Set as metered connection را فعال کنید تا به این ترتیب ویندوز از دریافت به روزرسانی های غیرضروری جلوگیری کرده و به روزرسانی بعضی از اپلیکیشن ها و کاشی های (Tile) زنده صفحه استارت را هم متوقف کند.
جالب اینجاست که این ترفند در کامپیوتری رومیزی (PC) که از طریق پورت اترنت به شبکه متصل می شوند جوابگو نیست. کافی است در منزل یا محل کار چند کامپیوتر داشته باشید که با کابل شبکه به روتر نصب شده باشند تا با ارائه یک بسته به روزرسانی از سوی مایکروسافت شاهد تمام شدن یک باره حجم داده مصرفی باشید.

۶- متوقف کردن پروسه جمع آوری اطلاعات شخصی از سوی مایکروسافت

ویندوز ۱۰ در مقایسه با نسخه های قبلی ویندوز اهتمام بسیار بیشتری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربر دارد. توانایی این ویندوز برای همگام سازی (Sync) تاریخچه مرورگر بین ابزارهای مختلف رضایت کسانی که به طور پیوسته میان کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و سرفیس جا به جا می شوند را جلب خواهد کرد و ضمنا توانایی تشخیص گفتار دقیق دستیار صوتی مایکروسافت یعنی کورتانا هم ویژگی بسیار جذاب و آینده نگرانه است. علاوه بر این سرویس OneDrive که در حقیقت سرویس ذخیره سازی ابری مایکروسافت و رقیب اصلی Dropbox است هم یکپارچگی بسیار خوبی با ویندوز ۱۰ داشته و کار ارسال فایل های به فضای آنلاین را بیش از پیش ساده تر کرده است.
تنها عیب این ویژگی ها جمع آوری داده های شخصی و ارسال آنها برای مایکروسافت است. همگام سازی مرورگرها بین ابزارهای مختلف شامل انتقال تاریخچه مرور اینترنتی، بوک مارک ها و رمزعبورهای ذخیره شده وب سایت هاست و البته نام شبکه ها و رمزعبور آنها نیز در اختیار مایکروسافت قرار خواهد گرفت. کورتانا داده های اپلیکیشن تقویم و ایمیل و تاریخچه جستجوی موتور بینگ را هم جمع آوری می کند.
اگر وقت بگذارید و موافقت نامه کاربری مایکروسافت را مطالعه کنید متوجه وخیم تر شدن اوضاع خواهید شد. مایکروسافت در زمینه حق ”دسترسی، نمایش و حفظ داده های شخصی“ به منظور ”محافظت از کاربران“ با جدیت وارد عمل شده است. این شرکت در مورد سیاست مورد استفاده برای نمایش تبلیغات در ویندوز ۱۰ این طور توضیح می دهد: ”موتور نمایش تبلیغات ما مبتنی بر علاقه های احتمالی یا سایر اطلاعاتی است که با استفاده از داده های دموگرافیک، عبارات مورد جستجو، محل جغرافیایی سکونت و سایر گزینه های مشابه درباره شما به دست می آوریم.“
اگر اطلاع از این مساله شما را عصبی کرده بعد از مراجعه به قسمت Settings ویندوز، بخش Privacy را باز کنید. در غیر فعال کردن گزینه هایی که در این قسمت می بینید آزاد هستید و غیرفعال کردن بیشتر مترادف با جمع آوری داده کمتر از سوی مایکروسافت خواهد بود. با کلیک روی جعبه جستجوی کورتانا در نوار وظیفه و انتخاب آیکن Settings به قسمت تنظیمات کورتانا رفته و در گام بعد با استفاده از دکمه در نظر گرفته شده این ویژگی را غیرفعال کنید. تنظیمات همگام سازی را در بخش Accounts پنل Settings می توانید مشاهده کرده و آنها را به طور کامل یا جداگانه غیرفعال نمایید.

۷- چرا تمام برنامه ها در منوی استارت ویندوز ۱۰ نمایش داده نمی شوند؟

اگر منوی استارت ویندوز شما بیش از ۵۱۲ آیتم را در خود جای داده باشد احتمالا بعد از کلیک روی دکمه استارت و زدن گزینه All Apps قادر به مشاهده تمام برنامه ها نخواهید بود. اگر مشکوک به وجود چنین مشکلی هستید در قسمت جستجوی منوی استارت عبارت powershell را تایپ و بعد از باز شدن این برنامه عبارت Get-StartApps | measure را در آن تایپ کنید. این فرمان آمار تعداد برنامه های موجود در منوی استارت را نشان خواهد داد. اگر این عدد بیشتر از ۵۱۲ باشد قادر به مشاهده تمام برنامه های موجود در منوی استارت نخواهید بود. البته مایکروسافت در تلاش است که این مشکل را هر چه سریع تر برطرف نماید.

۸- چرا کورتانا کار نمی کند؟

کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت و رقیب اصلی Siri یعنی دستیار صوتی اپل شاید به خاطر وجود نقص نرم افزاری عجیبی که مربوط به نقطه جغرافیایی محل سکونت کاربر است، بعد از اتمام نصب ویندوز شاید عمل نکند. اگر با چنین مشکلی مواجه اید روی جعبه جستجوی آن در نوار وظیفه کلیک و آیکن تنظیمات را بزنید.
اگر با پیامی مبنی بر عدم دسترسی شما به کورتانا به خاطر زبان انتخاب شده برای ویندوز یا محل جغرافیایی سکونت مواجه شدید به ترتیب زیر عمل کنید:
ابتدا وارد قسمت تنظیمات ویندوز شده و به بخش Time & Language مراجعه کنید. در صفحه بعد عبارت Region & Language که در سمت چپ قرار گرفته را انتخاب کرده و بعد از پیدا کردن گزینه English (United Kingdom) روی Options کلیک کنید. در قسمت Speech دکمه Download را بزنید و در قسمت Language Pack (در صورت موجود بودن) هم همین کار را انجام دهید. منتظر باشید تا دو بسته دانلود شوند و سپس سیستم را از نو راه اندازی کنید. بعد از بوت شدن کامپیوتر مجددا روی نوار جستجو کورتانا کلیک و وارد تنظیمات شوید و این بار قادر به فعال کردن کورتانا خواهید بود.
اگر باز هم قادر به انجام چنین کاری نیستید مجددا به بخش Region & Language در تنظیمات ویندوز مراجعه کرده و کشور یا منطقه محل سکونت را به United States تغییر داده و سپس در قسمت Language عبارت Add a language را بزنید. بسته زبان English (United States) را پیدا و نصب کنید. در قسمت Speech هم گزینه English (United States) را انتخاب و سیستم را از نو راه اندازی کنید. بعد از این قادر به فعال کردن کورتانا خواهید بود.

۹- چگونه برنامه های پیش فرض ویندوز ۱۰ (مثلا مرورگر اج) برای باز کردن فایل ها و … را تغییر دهیم؟

مرورگر اج (Edge) نرم افزار پیش فرض باز کردن صفحات اینترنتی در ویندوز ۱۰ است و حتی اگر از طرفداران دو آتشه کروم گوگل یا فایرفاکس موزیلا هستید توصیه می کنیم حتما مرورگر جدید مایکروسافت را امتحان کنید. اج حدود ۲۵۰ هزار خط کدنویسی کمتر از IEداشته و در مقایسه با مرورگر قبلی مایکروسافت زیباتر بوده و در طراحی و توسعه آن استانداردهای بیشتری رعایت شده اند. مرورگر جدید مایکروسافت یکپارچگی بسیار خوبی با ابزار مدیریت رمزعبورهای ویندوز ۱۰ داشته و در بعضی از تست های انجام شده مثل بنج مارک SunSpider، سرعت عملکرد آن ۲۰ درصد بیشتر از IE بوده است.
با این وجود اگر اج را امتحان کرده اید و علاقه ای به استفاده از آن ندارید امکان استفاده از جایگزین های قدیمی و همچنین مرورگرهای کمتر شناخته شده مثل Midori در ویندوز ۱۰ وجود دارد. اگر ارتقا نگارش قبلی ویندوز به ویندوز ۱۰ موجب بازنویسی ترجیحات شخصی مرورگر پیش فرض تان شده، بخش System از پنل تنظیمات ویندوز دارای گزینه ای به نام Default Apps است که از طریق آن می توان نرم افزارهای پیش فرض برای باز کرن فایل ها و انجام سایر کارها را انتخاب کرد. اگر روی گزینه Web browser کلیک کنید لیست ابزارهای جایگزین نشان داده خواهند شد و ضمنا امکان انتخاب نرم افزاری دیگر از طریق فروشگاه ویندوز هم وجود خواهد داشت.
اگر علاقه ای به نرم افزار پخش صوت ویندوز ۱۰ یعنی Groove Music ندارید می توان در همین صفحه جایگزین دیگری برای آن پیدا کنید. مدیا پلیر ویندوز هم یکی از گزینه های قدیمی برای پخش صوت و تصویر است اما پیشنهاد ما نرم افزار همه فن حریف VLC Media Player است.

۱۰- تغییر موتور جستجوی پیش فرض ویندوز از بینگ به گوگل

در اینجا هم با مساله ای شبیه مورد شماره ۹ مواجه هستیم و ممکن است بعضی ها علاقه ای به استفاده از موتور جستجوی بینگ نداشته باشند. شکی نیست که بینگ از زمان شروع به کار تا به امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است اما اگر شما از وفاداران به گوگل هستید و یا از موتور دیگری استفاده می کنید، امکان تغییر موتور جستجوی پیش فرض ویندوز ۱۰ وجود دارد.
اگر قصد استفاده از اج را دارید بعد از باز کردن این مرورگر در انتهای سمت راست نوار آدرس روی علامت سه نقطه (…) کلیک و از منوی ظاهر شده Settings را بزنید؛ بعد از این صفحه را رو به پایین پیمایش کرده و دکمه View advanced settings را انتخاب کنید؛ مجددا صفحه را رو به پایین پیمایش و روی دکمه change search engine کلیک کنید. در گام بعد موتور جستجوی دلخواه را انتخاب و Set as default را بزنید تا به همواره به عنوان موتور جستجوی پیش فرض استفاده شود.
احتمالا بعد از طی کردن این مراحل در قسمت آخر که انتخاب موتور جستجوست شاهد خالی بودن لیست خواهید بود. در این صورت ابتدا به صفحه اول موتور جستجوی مورد نظر رفته (گوگل، یاهو و ویکی پدیا به راحتی اضافه می شوند) و مجددا مراحل طی شده را تا رسیدن به مرحله انتخاب طی کنید. خواهید دید که در لیست مورد نظر نام موتور جستجویی که هم اکنون صفحه اول آن در اج باز شده ظاهر می شود.
تغییر رفتار پیش فرض نوار جستجوی ویندوز ۱۰ دشوارتر است. مایکروسافت برای این کار هیچ امکانی فراهم نکرده و چاره ای نیست جز یاری گرفتن از ابزارهای شخص ثالث. اگر دوست دارید از موتور جستجوی گوگل استفاده کنید ابتدا کروم را به عنوان مرورگر پیش فرض ویندوز انتخاب کنید و سپس به فروشگاه وب آن مراجعه کنید. افزونه رایگان Bing2Google را به کروم اضافه کنید. از این پس جستجوهای وبی که از طریق نوار جستجوی ویندوز ۱۰ انجام می شوند موجب اجرای کروم شده و البته نتایج از طریق موتور جستجوی پیش فرض مرورگر نمایش داده می شوند.

۱۱- نحوه ورود (لاگین) خودکار به ویندوز ۱۰

با یکپارچه شدن حساب های سرویس های مختلف مایکروسافت مثل Hotmail، Live، Outlook و Xbox با ویندوز، مساله امنیت اهمیتی دو چندان پیدا می کند. اگر در زمان نصب ویندوز ۱۰ اطلاعات حساب کاربری مایکروسافت را در اختیار آن قرار داده باشید کامپیوتر شما حاوی اطلاعات بسیار زیادی در مورد شما خواهد بود. به همین خاطر است که بعد از پایان نصب ویندوز و زمانی که قرار است برای اولین بار وارد محیط سیستم عامل شوید تقاضای رمزعبور حساب کاربری از شما می شود.
گاهی اوقات این مساله مشکل ساز می شود. هیچ چیز بدتر از این نیست که کامپیوتر را روشن کنید و بعد با صفحه ورود مواجه شده و منتظر بارگذاری اپلیکیشن های پشت صحنه شوید. راهکار امنیتی پیشنهادی رفتن به قسمت Accounts در تنظیمات ویندوز، مراجعه به بخش Sign-in Options و سپس انتخاب گزینه PIN Number است. این پین حداقل باید ۴ کاراکتر داشته باشد. البته می توان بدون نیاز به وارد کردن پین و رمزعبور وارد ویندوز شد که این کار از نظر امنیتی صحیح نیست و مایکروسافت تنظیمات این کار را در جایی دور از دید کاربر قرار داده است.
برای این منظور ابتدا خط فرمان (CMD) را در حالت مدیر (Admin) اجرا کنید؛ CMD را در قسمت جستجوی منوی استارت تایپ کرده و بعد از نمایش نتیجه روی آن کلیک راست و گزینه Run as administrator را بزنید. حال عبارت control userpasswords2 را تایپ کرده و Enter کنید. در پنجره ظاهر شده تیک گزینه Users must enter a username and password to use this computer را بردارید؛ OK را که زدید پنجره جدیدی ظاهر می شود که باید در آن رمزعبور فعلی تان را دو مرتبه وارد کنید. نهایتا OK را بزنید. دفعه بعد که سیستم روشن شود برای ورود به سیستم عامل نیازی به تایپ رمزعبور نخواهد بود.

۱۲- مشکل تشخیص پنجره فعال در ویندوز

همه تغییرات گرافیکی انجام شده برای زیباتر کردن ویندوز مناسب نبوده اند و شیوه نمایش پنجره ها که در آن هر پنجره –چه فعال و چه غیرفعال- دارای یک نوار عنوان سفید است و اسم آن با متنی سیاه رنگ در منتهی الیه سمت چپ نوشته شده، کار تشخیص آنها از یکدیگر را دشوار کرده است. معمولا افرادی که از چندین مانیتور استفاده کرده یا صفحات نمایش آنها DPI بسیار بالایی دارد این مشکل را بهتر حس می کنند.
بهترین راهکار برای حل این مشکل کلیک راست روی دسکتاپ، انتخاب گزینه Personalize و زدن گزینه Colors از پنل سمت چپ است. بعد از این در سمت راست صفحه گزینه Automatically pick and accent color from my background را غیرفعال کرده و رنگ دلخواه خودتان را انتخاب کنید. تفاوت ایجاد شده بسیار مشهود است.
در صورت لزوم می توان یکی از ۴ تم با کنتراست بالای ویندوز را انتخاب کرد که البته در این حالت زیبایی ویندوز را به طور کلی از دست خواهید داد.

۱۳- چرا رمزعبور اتصال وای-فای کاربر در ویندوز ۱۰ با دیگران به اشتراک گذاشته می شود؟

احتمالا از این سو و آن سو شنیده باشید که ویندوز ۱۰ رمزعبور اتصال وای-فای شما را به طور خودکار با مخاطبان تان به اشتراک می گذارد. این ویژگی Wi-Fi Sense نام داشته و کاربران ویندوز فون با آن آشنا هستند. در ویندوز فون هر بار که به یک شبکه بی سیم متصل شوید رمزعبوری که برای اتصال وارد می کنید رمزگذاری شده و در سرورهای مایکروسافت ذخیره می شود. بعد از این رمزعبور مذکور با مخاطبان تان در سرویس outlook.com، مخاطبان اسکایپ، دوستان فیس بوک و یا هر سه گروه با هم، به اشتراک گذاشته می شود. این ویژگی یک هدف را دنبال می کند: اگر دوستانی که جزء لیست مخاطبان تان هستند به بازدید شما آمده و ابزار ویندوزی شان را هم همراه داشته باشند (تلفن همراه، لپ تاپ و …) بدون نیاز به پرسیدن رمزعبور شبکه وای-فای شما، امکان اتصال به آن را داشته باشند.
شاید با اطلاع از این مطلب به هراس بیفتید که البته حق دارید. مایکروسافت رمزعبورها را رمزنگاری می کند و البته مخاطبان هم تنها در قالب یک مهمان از طریق اتصال وای-فای شما به اینترنت متصل می شوند و خوشبختانه امکان دسترسی به پوشه های به اشتراک گذاشته شده و ابزارهای شبکه را نخواهند داشت. اما با این وجود هراس نفوذ به شبکه و دسترسی غیر مجاز و همچنین اشغال پهنای باند و مصرف داده حساب اینترنت همچنان وجود خواهد داشت.
زمانی که برای اولین بار به شبکه وای-فای متصل می شوید تیک گزینه Share network with my contacts را بردارید تا ویژگی Wi-Fi Sense به طور کلی غیرفعال شود.

۱۴- برگرداندن شیوه قبلی عملکرد OneDrive در ویندوز ۱۰

یکی از ویژگی های جالب OneDrive در نگارش های قبلی ویندوز وجود Smart Files بود. Smart Files ها در حقیقت چیزی شبیه میانبرها بودند که حتی در صورت دانلود نشدن کامل یک فایل، در پوشه های OneDrive ظاهر می شدند. وقتی یک Smart File را باز می کردید، فایل اصلی آن به صورت خودکار دانلود می شود و به این ترتیب در فضای ذخیره سازی کامپیوتر صرفه جویی می شد.
متاسفانه در ویندوز ۱۰ خبری از ویژگی Smart Files نیست. در عوض کاربر مجبور است پوشه هایی که باید با OneDrive همگام شوند را انتخاب کند. نقطه ضعف این روش عدم نمایش فایل های همگام نشده در نتایج جستجوست؛ تنها راه برای مشاهده تمام فایل های OneDrive همگام سازی کل پوشه ها یا چک کردن فایل ها در آدرس onedrive.com است.
مایکروسافت پیشنهاد می کند کاربرانی که با مشکلاتی بزرگ تر مثل عدم اجرای OneDrive یا غیرفعال بودن آن دست و پنجه نرم می کنند حساب کاربری مایکروسافت (سرویس هایی مثل Hotmail، Live و …) که برای ویندوز ۱۰ تعریف شده را ابتدا تبدیل به حساب محلی (local) کرده و مجددا آن را به حالت قبل برگردانند. برای این منظور بعد از باز کردن تنظیمات ویندوز به بخش Accounts مراجعه و گزینه Sign in with a local account instead را انتخاب کنید. بعد از پایان مراحل شاهد فعال شدن حساب OneDrive خواهید بود.

۱۵- در ویندوز ۱۰ چه بلایی بر سر فضای ذخیره سازی دیسک می آید؟

پروسه ارتقاء نگارش های قبلی ویندوز به ویندوز ۱۰ در پشت صحنه و به دور از چشم کاربر انجام می شود (البته زمانی که کاربر بدون پاک کردن نگارش قبلی اقدام به ارتقا کرده و به اصطلاح Clean Install انجام ندهد). اگر احساس کنید ویندوز ۱۰ گزینه مناسبی برای شما نیست یا سخت افزار با آن سازگار نباشند می توان با استفاده از فایل هایی که در پوشه Windows.old نگهداری می شوند کل پروسه را برگرداند و نگارش قبلی ویندوز را بازیابی کرد. متاسفانه این پوشه حجم بسیار سنگینی داشته (گاهی اوقات بیش از ۱۵ گیگابایت) و فضای بسیار زیادی از درایوی که ویندوز در آن نصب شده را اشغال می کند.
ویندوز این پوشه را یک پوشه سیستمی در نظر گرفته و امکان پاک سازی ساده آن را به کاربر نمی دهد. برای پاک کردن این پوشه باید ابزار پاک سازی دیسک ویندوز به نام Disk Cleanup را اجرا کنید و بعد از ظاهر شدن پنجره ابزار گزینه Cleanup system files را انتخاب نمایید؛ بعد از چند ثانیه جستجو گزینه هایی نمایش داده خواهند شد که از بین آنها باید تیک Previous Windows installation(s) را بزنید. بعد از انتخاب OK را بزنید تا پروسه حذف فایل ها آغاز شود.

۱۶- چرا در ویندوز ۱۰ خبری از Action Center نیست؟

یکی دیگر از نقاط ضعف ویندوز ۱۰ عدم فعال بودن پیش فرض Action Center است. Action Center میانبرهای مفیدی را در خود جای می دهد و عدم وجود آن خصوصا برای کاربرانی که از لپ تاپ استفاده می کنند آزار دهنده خواهد بود. یک راهکار ساده برای بازگرداندن آن غیرفعال کردن و فعال سازی مجدد آیکن های سیستم (system icons) است. برای این منظور روی ساعت ویندوز کلیک راست کرده و Properties را بزنید؛ در پنجره ظاهر شده گزینه Turn system icons off را بزنید تا همه چیز از جمله Action Center عملا غیر فعال شود؛ بعد از این مجددا آن را فعال کنید. خواهید دید که Action Center دوباره فعال خواهد شد.

۱۷- چرا برخی لپ تاپ ها در ویندوز ۱۰ قادر به نمایش DVD نیستند؟

ویندوز ۱۰ شوک بسیار بزرگی به علاقه مندان تماشای فیلم ها وارد کرد: این ویندوز فاقد کدک های لازم برای پخش DVD است؛ به این معنی که خود کاربر باید کدک مورد نیاز را روی سیستم نصب کند. البته مایکروسافت برای آن دسته از کاربرانی که از نگارش های قبلی ویندوز که قادر به پخش DVD بوده اند به ویندوز ۱۰ مهاجرت کرده بودند یک دکدر DVD در قالب یک نرم افزار Windows DVD Player در فروشگاه ویندوز قرار عرضه کرده بود (به صورت رایگان و به مدتی محدود).
از این پس کاربران برای پخش DVD مجبور به خرید نرم افزار Windows DVD Player هستند. هر چند پیشنهاد مجدد ما استفاده از نرم افزار منبع باز و رایگان VLC Media Player است.

۱۸- آیا اینترنت اکسپلورر از ویندوز ۱۰ حذف شده است؟

با وجود مرورگر پیشرفته ای مثل اج دیگر نیازی به استفاده از IE احساس نمی شود هر چند اگر هنوز هم مرورگر قدیمی مایکروسافت را ترجیح می دهد یا برای انجام پاره ای از امور چاره ای به جز استفاده از آن ندارید می توانید عبارت IE را در قسمت جستجوی منوی استارت تایپ کنید تا سر و کله آن پیدا شود!

۱۹- چرا ویندوز ۱۰ متن صفحه نمایش هایی که DPI بالایی دارند را تار نشان می دهد؟

اگر صفحه نمایش مانیتور شما DPI بالایی دارد احتمالا از طرفدران پر و پا قرص تکنولوژی هستید و همیشه چند گامی از سایرین جلوتر هستید. این ویژگی بسیار مفید است اما گاهی اوقات برخی نرم افزارها و اپلیکیشن ها با این فناوری سازگار نیستند.
همه اپلیکیشن ها باید DPI صفحه نمایش را تشخیص داده و خود را با آن هماهنگ کنند تا متن ها و تصاویر به صورت تار نمایش داده نشوند. خوشبختانه لیست نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که با صفحات نمایش پیشرفته ای که DPI بالایی دارند روز به روز بیشتر می شود اما هنوز هم برخی برنامه نویسان محصولات خود را با این فناوری سازگار نکرده اند. اگر تنظیمات صفحه نمایش را باز کنید (با کلیک راست روی دسکتاپ و انتخاب Display settings) قادر به تغییر ابعاد مانیتور به منظور نمایش خواناتر متن های بسیار ریز خواهید بود. نتیجه این کار در اپلیکیشین هایی که با DPI بالا سازگار نیستند، خوانایی بهتر اما تار بودن متن هاست.
کاری بیشتر از این نمی توان انجام داد: هر بار که به چنین برنامه ای برخوردید یک ایمیل برای توسعه دهندگان ارسال کرده و وجود این مشکل را به آنها یاد آور شوید. با این کار رفته رفته تمام نرم افزارها و اپلیکیشن ها با صفحات نمایشی که DPI بالایی دارند سازگار خواهند شد.

۲۰- چرا برخی چاپگرها در ویندوز ۱۰ کار نمی کنند؟

از کار افتادن گاه و بیگاه چاپگرها یکی از مشکالت همیشگی کاربران است و ویندوز ۱۰ هم مزید بر علت شده و برخی چاپگرها را شناسایی نمی کند. بسیاری از کاربران تائید کرده اند که بسته های به روزرسانی ویندوز باعث از کار افتادن چاپگرها می شوند.
اگر چاپگر شما در ویندوزهای ۷ و ۸٫۱ مشکلی نداشته احتمالا در ویندوز ۱۰ هم بدون نقص به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اگر چاپگرتان توسط ویندوز شناسایی شده اما کار نمی کند به این ترتیب عمل کنید: بعد از باز کردن تنظیمات ویندوز، به بخش Devices بروید. چاپگر را انتخاب و گزینه Remove Device را بزنید. بعد از این در همین صفحه گزینه Add a printer or scanner را بزنید تا ویندوز مجددا آن را شناسایی کند و مشکل برطرف شود.
اگر چاپگر در این قسمت نشان داده نمی شود نگران نباشید. ساده ترین راه مراجعه به وب سایت سازنده و دانلود راه انداز جدید چاپگر برای ویندوز ۱۰ است. دقت داشته باشید که هنگام پروسه نصب برخی چاپگرها، کابل USB چاپگر نباید به کامپیوتر متصل باشد؛ در طی پروسه نصب از شما درخواست اتصال کابل خواهد شد که با انجام این کار ویندوز بدون هیچ مشکلی دستگاه را شناسایی خواهد کرد.

 

 

منبع:gooyait

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.