آموزش چگونگی حل مشکل کندی سرعت بوت ویندوز ۱۰

2

آموزش چگونگی حل مشکل کندی سرعت بوت ویندوز ۱۰

بسیاری از کاربران ویندوز ۱۰ بعد از نصب بسته به روزرسانی سالانه موسوم به Anniversary Update با مشکل کاهش چشمگیر سرعت بوت سیستم مواجه شده اند. اگر چه با نصب به روزرسانی ها شاهد اضافه شدن ویژگی های جدید به ویندوز خواهید بود اما طولانی تر شدن پروسه بوت یا راه اندازی مجدد در زمانی که مجبور به اتمام سریع تر پروژه های کاری هستید قطعات شما را کلافه خواهد کرد.

بسیاری از کاربران ویندوز ۱۰ بعد از نصب بسته به روزرسانی سالانه موسوم به Anniversary Update با مشکل کاهش چشمگیر سرعت بوت سیستم مواجه شده اند. اگر چه با نصب به روزرسانی ها شاهد اضافه شدن ویژگی های جدید به ویندوز خواهید بود اما طولانی تر شدن پروسه بوت یا راه اندازی مجدد در زمانی که مجبور به اتمام سریع تر پروژه های کاری هستید قطعات شما را کلافه خواهد کرد. در ادامه ۸ عامل احتمالی کند شدن ویندوز ۱۰ و روش های برطرف کردن این مشکلات را بررسی خواهیم کرد.

سیستم را مرتبا گردگیری کنید

گرد و غبار موجب کهنه شدن سریع تر قطعات کامپیوتر شده و موجب افت عملکرد سخت افزارها هم می شود.

برای مثال اگر حجم قابل توجهی از خاک روی فن ها وجود داشته باشد کامپیوتر بیش از حد گرم شده و پروسه بوت شدن ویندوز ۱۰ کندتر خواهد شد. علاوه بر این وجود گرد و خاک در بعضی از اسلات ها منجر به بروز اختلال در کار ماوس و صفحه کلید شده و حتی گاهی اوقات تصویر مانیتور هم به درستی نشان داده نمی شود؛ در بدترین حالت ممکن است کاربر با پیغام خطای صفحه آبی مرگ و یا مشکلاتی دیگر مواجه شود. از این رو بهتر است کامپیوتر را با استفاده از برس های ظریف یا دمنده ها مرتبا گردگیری کنید و بعد از اتمام پاک سازی افزایش سرعت بوت آن را بررسی کنید.

مدیریت فایل ها و میانبرهای درایو C

برنامه های که در قسمت Startup قرار می گیرند هر بار که کامپیوتر را بوت می کنید، از درایو C بارگذاری می شوند. اگر نرم افزارهای زیادی در درایو C نصب کرده باشید ویندوز ۱۰ زمان بسیار زیادی برای اجرای این برنامه ها و قرار دادن آنها در حافظه نیاز دارد و در نتیجه پروسه بوت طولانی تر می شود. اما چاره چیست؟

۱- فایل های غیرضروری را حذف کنید. آیکن ها و میانبرهای دسکتاپ را حذف کرده و فایل های بی استفاده ای که در درایو C قرار داشته و به ندرت استفاده می شوند را هم پاک کنید. این کار از بارگذاری طولانی میانبرها در زمان بوت کامپیوتر جلوگیری خواهد کرد.

۲- نرم افزارها را روی درایو دیگری نصب کنید. اگر حجم بسیار زیادی از برنامه ها و نرم افزارها روی درایو C نصب شده باشد، فضای حافظه اشغال و شاهد کند شدن بوت خواهیم بود پس بهتر است نرم افزارها را در درایوی غیر از درایوی که ویندوز در آن قرار دارد (معمولا درایو C) نصب کنید. این کار هم موجب حفظ اطلاعات مهم در زمان نصب مجدد ویندوز خواهد شد و هم سرعت بوت را بیشتر خواهد کرد.

علاوه بر این تعداد زیادی نرم افزار ضد ویروس را همزمان نصب نکنید چرا که فضای بسیار زیادی از حافظه RAM را اشغال کرده و قبل از شروع به کار ویندوز باید در حافظه بارگذاری شوند و بالطبع نقش بسیار پر رنگی در کند کردن فرآیند بوت بازی خواهند کرد.

هارددیسک را مرتبا پاک سازی کنید

بعضی از فایل ها و برنامه ها شاید به طور کامل پاک نشوند و پروسه بوت سیستم را کند کنند. از این رو پاک سازی مرتب هارددیسک با استفاده از ابزار Disk Cleanup ضروری است. بعد از باز کردن کاوشگر درونی ویندوز (Explorer) با فشردن و نگه داشتن کلید ویندوز روی صفحه کلید و فشار دادن کلید E روی درایو C کلیک راست و گزینه Properties را انتخاب کنید. از پنجره باز شده برگه General را انتخاب و دکمه Disk Cleanup را بزنید. فایل هایی که قصد پاکسازی آنها را دارید بررسی نموده و در آخر OK را بزنید.

نکته: می توانید تعیین کنید که آیا فایل ها برای همیشه پاک شوند یا خیر اما اگر پوشه C:\Windows.old که وظیفه ذخیره سازی فایل های قدیمی نصب ویندوز در آن نگهداری می شوند را پاک کنید، امکان بازگشت (downgrade) ویندوز ۱۰ به نسخه های قبلی وجود نخواهد داشت.

بهینه سازی برنامه های استارت‌ آپ

بعضی از نرم افزارها یا سرویس های غیرضروری در زمان بوت شدن کامپیوتر به طور خودکار اجرا می شوند. این امر موجب طولانی تر شدن پروسه بوت می شود. این گام ها را برای غیرفعال کردن این برنامه ها و سرویس ها دنبال کنید:

ابتدا مدیر وظیفه (Task Manger) ویندوز را با فشار دادن کلیدهای Ctrl+Shift+Esc باز کنید و (یا Ctrl+Alr+Delete  و زدن دکمه Strat Task Manager). به برگه Startup رفته و برای غیرفعال کردن آنها دکمه Disable  را.بزنید. بهتر است نرم افزارهای امنیتی مثل ضدویروس سیستم را غیرفعال نکنید. در همین پنجره به برگه Services بروید و روی سرویسی که قصد متوقف کردن آن را دارید کلیک راست کرده و Stop را بزنید. اگر در مورد نرم افزارها و سرویس هایی که بهتر است موقع استارت آپ غیرفعال کنید اطلاعات لازم را ندارید بهتر است از نرم افزارهای شخص ثالثی که برای این منظور طراحی شده اند مثل OSToto PC Speeder استفاده کنید.

فعال کردن ویژگی شروع به کار سریع ویندوز

ممکن است فعال کردن ویژگی Fast Startup مشکلات بوت نشدن سریع ویندوز ۱۰ به خاطر نصب بسته به روزرسانی Anniversary Update را مرتفع کند.

برای این منظور ابتدا روی منوی استارت کلیک و از منوی باز شده گزینه Power Options را انتخاب کنید. در قسمت سمت راست پنجره باز شده عبارت Additional power settings را بزنید. در پنل سمت چپ پنجره بعدی روی گزینه اول یعنی choose what the power buttons do کلیک کنید. در صفحه بعد گزینه Change settings that are currently unavailable را بزنید تا گزینه های قسمت Shutdown settings که پایین صفحه قرار دارند، فعال شوند. حال گزینه اول یعنی Turn on fast startupرا کلیک و نهایتا دکمه Save changes را برای ذخیره تغییرات فشار دهید.

فعال سازی زنجیره بوت سریع تر

اگر می خواهید از شر لوگوی چرخان ویندوز خلاص شده و پروسه بوت را باز هم سریع تر کنید این مراحل را دنبال کنید:

ابتدا عبارت msconfig را در قسمت Run تایپ کرده و Enter را فشار دهید (برای اجرای Run کلید ویندوز روی صفحه کلید را نگه داشته و R را فشار دهید). در پنجره باز شده به برگه General رفته و گزینه Selective startup را فعال کنید. بعد از این گزینه های بعدی یعنی Load system services و Load startup items را هم فعال و نهایتا Apply را بزنید.

(تذکر اینجا گفته شده که تیک را فعال کنید. دقت نمایید غیرفعال کردن سرویسهای ویندوز ممکن است موجب بروز مشکل شود. اگر کاربر حرفه ای هستید از لیست سرویسها و برنامه ها ، بجز برنامه ها و سرویسهای خود ویندوز می توانید  نرم افزارهای غیرضرروری را از قسمت برنامه ها و سرویسها غیرفعال کنید اگر مشکلی پیش آمد می تونید مجدد از همین جا فعال نمایید. اکثر برنامه مثلا بروزرسانی پرینتر و … لزومی ندارد که هربار ویندوز لود می شود اجرا شوند)

حال به برگه Boot رفته و در قسمت Timeout مقدار ۳ ثانیه را انتخاب و Apply را فشار دهید. در همین پنجره دکمه Advanced options را زده و در قسمت Number of processors بیشترین تعداد (پردازنده) را انتخاب و OK را بزنید. کامپیوتر را خاموش و مجددا روشن نمایید. با این کار شاهد بوت شدن سریع تر ویندوز خواهید بود.

به روز رسانی راه اندازها

راه اندازهای قدیمی یا معیوب هم ممکن است در کند شدن پروسه بوت نقشی داشته باشند. سایر مشکلات کامپیوتری از جمله راه اندازهای مجدد بی دلیل، غیب شدن نشانگر ماوس، مشکلات اتصال MTP و … هم ناشی از وجود راه اندازهای معیوب روی سیستم هستند. بعضی کاربران اذعان کرده اند که با به روزرسانی درایوهای کارت های گرافیکی AMD یا NVIDIA مشکلات کندی بوت ویندوز حل شده اند.

ابتدا روی منوی استارت کلیک راست سپس گزینه Device Manager را انتخاب کنید. در پنجره باز شده تمام ابزارهای لیست شده را بررسی کنید تا از عدم وجود علامت مثلث زرد رنگ که نشان دهنده معیوب بودن راه اندازهاست اطمینان حاصل شود. اگر روی یکی از ابزارها چنین علامتی وجود داشت روی آن کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده عبارت Update Driver Software را بزنید تا ویندوز ۱۰ آن را به روزرسانی کند.

البته گاهی اوقات ابزار Device Mangaer ویندوز قادر به نشان دادن راه اندازهای معیوب نبوده یا ویندوز ۱۰ در به روزرسانی خودکار آنها شکست می خورد. در چنین مواقعی می توان از نرم افزارهای شخص ثالث مثل Driver Talent یا سایر نرم افزارهای مشابه یاری گرفت.

نصب مجدد بسته به روزرسانی سالانه ویندوز ۱۰

اگر تمام روش هایی که در بالا بررسی کردیم جوابگوی مشکلات سیستم شما نبود چاره ای نیست جز نصب مجدد بسته به روزرسانی سالانه ویندوز ۱۰٫ حتما قبول دارید که با نصب یک نگارش جدید ویندوز ۱۰ بسیاری از مشکلات این سیستم عامل به طور کامل مرتفع می شوند. این طور نیست؟

نکته: حرفه ای ها می توانند برای رفع مشکلات بوت ویندوز رجیستری را دستکاری کنند، تنظیمات حافظه مجازی را تغییر داده و یا ویروس ها و بدافزارها را به طور دستی پاک کنند. بهتر است کاربران عادی چنین اقداماتی انجام نداده یا در صورت وجود چنین قصدی، تمام جوانب را در نظر گرفته و این کارها با احتیاط انجام دهند.

گفتگو2 دیدگاه

  1. یه جا زدی msconfig این تو بوتش دس کنیم ضرر نداره
    بعد من ویندوزم اپدیت نشده نسخه 1703 میگه نمیتونیم اپدیتش کنیم دانلود شده اپدیت نمیشه
    نمیدونم چی کارش کنم درست بشه
    و در اخر کنترل و شیفت و esc نه آلت alt رو درست کن

    با تشکر اگر میدونی بگو چجوری سیستمم اپدیت کنم

    • سلام
      با تشکر از نظر شما
      بوت را اگر فایلها و سرویسهای خود ویندوز را غیر فعال نکنید ضرری ندارد فقط نرم افزارهای غیرضرروری را از قسمت برنامه ها و سرویسها می توانید غیرفعال کنید اگر مشکلی پیش آمد می تونید مجدد از همین جا فعال نمایید. اکثر برنامه مثلا بروزرسانی پرینتر و … لزومی ندارد که هربار ویندوز لود می شود اجرا شوند ولی برنامه هایی مثل آنتی ویروس و درایورها را دست نزنین
      البته نظر شما باعث شد تا این قسمت را ویرایش کنیم چون مسئله غیرفعال کردن بعضی سرویسها مهم است و ممکن است ویندوز را دچار مشکل کند
      در مورد کنترل و شیف و اسکیپ ، ممنون اصلاح شد اشتباه تایپی بوده با کلید میانبور دیگری
      اگر با آپدیت امکان داره کرک ویندوز مشکل پیدا کنه ، آپدیت نکنین. توصیه من اینه بجای دانلود صبر کنید تا پک آپدیت شده دیگری بیاید بعد آنرا تهیه و نصب کنید آنطوری ریسک کمتری دارد چون ممکن هست بعد از آپدیت ویندوز بهم بریزه. برای آپدیت بدون ریسک با استفاده از سی دی هایرن و برنامه acronis true image یک بکاپ از درایو ویندوز بگیرید وقتی که سیستم سرحال و سالم هست بعد با خیال راحت آپدیت کنید اگر مشکلی برخوردید بزنید با هایرن ایمیج بکاپ برگرده. این کار رو در حالت کلی هم توصیه می کنیم. که هر بار نخواهید زحمت نصب ویندوز و برنامه ها و درایورها رو به خود بدین موقع خرابی ویندوز.

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.