آموزش اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون HD

0

علت‌‌های مختلفی برای وصل کردن هدفون به تلویزیون وجود دارد، از جمله با استفاده از هدفون می‌توانید به رضایت حداکثری دست یابید بدون اینکه اطرافیان‌تان اذیت شوند یا اگر می‌خواهید بازی کنید اما نگرانید که اعضای خانه از خواب بیدار شوند، هدفون‌های بی‌سیم راهکار مناسبی برای این معضل است.

اما چرا هدفون‌های بلوتوث را به هدست‌هایی که از فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کنند ترجیح می‌دهیم؟ هریک از این فناوری‌ها محاسن و معایب خود را دارند. یک هدست بی‌سیم RF خوب مثل Sennhesier RS120 نسبت به اکثر هدست‌های بلوتوث صدای باکیفیت‌تر و رنج شنوایی بهتری را ارئه می‌دهد، ولی هدست‌های RF برای اتصال به تلویزیون به بیس انتقال بزرگتری نیاز داشته که مقدار آن با توجه به ایستگاه شارژ حتی دو برابر خواهد شد. به علاوه، در صورتی قادر خواهید بود از این هدفون‌ها استفاده کنید که کل فرستنده را به آن دستگاه متصل کنید (این یعنی بطور مثال نمی‌توانید هدفون Sennhesier را با خود به هواپیما ببرید).

هدست‌های بلوتوث انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و می‌توانید آن‌ها را به هر نوع دستگاهی که قابلیت پشتیبانی از بلوتوث را دارد متصل کنید، به این ترتیب استفاده از آن‌ها خیلی آسان‌تر است. با صرف کمی هزینه بیشتر می‌توانید دستگاهی بخرید که نه تنها به تلویزیون بلکه به موبایل نیز متصل شود. علاوه بر این هدفون‌های بلوتوث به خوبی فراگیر شده‌اند، به همین دلیل ساده‌تر می‌توانید مدلی که مطابق نیازهای خودتان است را پیدا کنید و دیگر صرفا به چند مدل RF محدود نخواهید بود.

البته در مورد هدفون‌های بلوتوث این نکته‌ لازم به ذکر است که بعضی از مدل‌ها به ویژه مدل‌های قدیمی‌تر  لگ بسیار ناچیزی بین زمان خروج صدا از منبع و رسیدن آن به گوش‌ شما دارد. زمان گوشی دادن به موسقی یا هنگام بازی کردن، این لگ محسوس نیست، ولی وقتی ویدیو تماشا می‌کنید حتی کوچک‌ترین لگ‌ها نیز می‌تواند باعث عدم هماهنگی صدا و تصویر شود، این موضوع می‌تواند ناراحت کننده باشد به همین دلیل بهتر است با صرف هزینه‌ی بیشتری هدفون بلوتوثی تهیه کنید که از استانداردهای جدید و کم‌تاخیر استفاده می‌کند.

وصل کردن هدفون بلوتوث به گوشی‌های هوشمند ساده است، زیرا بلوتوث از خیلی قبل به عنوان یک قابلیت استاندارد بر روی گوشی‌ها وجود دارد. اما بسیاری از تلویزیون‌های جدیدی که باید از بلوتوث پشتیبانی کنند چنین امکانی ندارند. بنابراین باید خودتان این قابلیت را به دستگاه اضافه کنید.

ابتدا بررسی کنید که صدا در تلویزیون شما چگونه وجود دارد، در ادامه می‌توانید آداپتورهای مناسب را تهیه کرده و از اتصال درست هدفون بلوتوث خود مطمئن شوید. چنانچه صرفا یک تلویزیون دارید و هیچ دستگاه دیگری نیز به آن متصل نمی‌باشد، باید درگاه موجود در تلویزیون خود را بررسی کنید. اگر گیرنده یا سیستم صوتی خاصی دارید که تمام منابع صوتی از آن‌جا تغذیه می‌شود، به جای تلویزیون باید آن دستگاه را بررسی نمایید. بدین ترتیب هدفون بی‌سیم جدید شما نه تنها برای تماشای تلویزیون، بلکه برای گوش دادن به موسیقی و هر محتوای صوتی دیگری که لازم داشته باشید کارایی دارد.

اکنون به درگاه‌های تلویزیون خود توجه کنید، این درگاه‌ها در هر تلویزیونی متفاوت است اما در اکثر تلویزیون‌ها و گیرنده‌ها حداقل درگاه‌های نوری TOSLINK و درگاه ۳.۵ میلی متری یا کامپوزیت L/R وجود دارد. جک هدفون و جک‌های کامپوزیت L/R صدا را در قالب آنالوگ بیرون می‌دهند و به هیچ تبدیلی نیاز ندارند، ولی بسته به مدل آداپتور بلوتوث‌ مورد استفاده، شاید احتیاج باشد که یک آداپتور ارزان قیمت L/R به هدفون نیز تهیه کنید. اگر تلویزیون خروجی آنالوگ نداشته و صرفا خروجی TOSLINK دارد، باید یک تبدیل صوتی دیجیتال به آنالوگ نیز بخرید. ما از مبدل Portta PETDTAP استفاده کرده‌ایم.

در مرحله‌ی بعد باید فرستنده‌ی بلوتوث را انتخاب کنید. این دستگاه به یکی از خروجی‌های صوتی تلویزیون یا گیرنده‌ متصل می‌گردد و سپس با هدفون بلوتوث‌ جفت می‌گردد. در زمان خرید آداپتور بلوتوث باید دو نکته را مد نظر قرار دهید.

اول آداپتور باید از aptX low-latency پشتیبانی کند. کدک aptX low-latency، در واقع الگوریتم‌های بلوتوث فشرده‌سازی کم تاخیری است که در صورت جفت شدن با هدفون‌هایی که از aptX پشتیبانی می‌کنند، حداقل لگ را خواهد داشت. اختلاف قیمت بین فرستنده‌های قدیمی بلوتوث و مدل‌های جدید مجهز به aptX بسیار اندک است، بنابراین علتی ندارد که مدل‌های جدیدتر را تهیه نکنید اگر محصول مورد نظر شما aptX low-latency ندارد، مدل دیگری را پیدا کنید.

دومین مسئله مهم در انتخاب هدفون بلوتوث، خرید آداپتوری است که به جای یک هدفون با دو هدفون بتوانید از آن استفاده کنید. یافتن آداپتور بلوتوثی که به خودی خود از چندین هدفون پشتیبانی کند کاری سخت است، و پیدا کردن دستگاهی که در هر دو ارتباط به کدک aptX مجهز باشد از آن نیز مشکل‌تر می‌باشد.

با در نظر موارد فوق چند پیشنهاد برای شما داریم، اول این که آداپتور محبوب و فعلی ما Avantree Dual Link Priva III است. در گذشته نیز از Avantree Priva II راضی بودیم و حالا از aptX دوگانه نیز پشتیبانی می کند. اگر قصد دارید که همزمان از دو هدفون استفاده کنید، این آداپتور بهترین انتخاب است.

چنانچه فقط از یک هدفون استفاده می‌کنید یا قصد ندارید زیاد هزینه کنید، گزینه‌های بسیاری پیش روی‌تان است. فرستنده‌های بلوتوث زیادی در بازار موجود می‌باشد ولی از بین آن‌ها، Rockrok 2-1 را پیشنهاد می‌کنیم. این دستگاه علاوه بر قیمت مناسب دو ویژگی جالب نیز دارد، باتری داخلی و توانایی فرستندگی و گیرندگی. یعنی با استفاده از این آداپتور علاوه بر اینکه می‌توانید از تلویزیون به هدفون صدا بفرستید، قادر خواهید بود هر بلندگویی را به بلندگوی بلوتوث یا هر هدفونی را به هدفون بلوتوث تبدیل کنید. البته با صرف هزینه کم کیفیت محصولات به شدت افت پیدا می‌کند و پشتیبانی از aptX کم تاخیر هم وجود ندارد.

تنوع زیادی از هدفون‌های بلوتوث در بازار وجود دارد، درست همانند بازار هدفون‌های معمولی. قیمت این هدفون ها نیز متغییر است. اگر برای تماشای فیلم و بازی کردن می‌خواهید هدفون تهیه کنید، بهتر است دنبال مدلی باشید که از کدک کم تاخیر aptX پشتیبانی کند تا بتوانید از فرستنده‌ی aptX استفاده کنید.

ولی اگر به هدفون سیمی فعلی خود علاقه دارید و نمی‌خواهید دوباره هزینه‌ای برای خرید یک هدفون بی‌سیم بکنید، همان طور که پیش‌تر ذکر شد، به یک فرستنده‌ی بلوتوث برای تلویزیون و بعد به یک گیرنده‌ی بلوتوث برای اتصال هدفون به آن احتیاج دارید. Rockrok 2-1 یک گزینه‌ی خوب برای این مورد است که قادر خواهد بود به عنوان یک گیرنده نیز کار کند. آن را در حالت گیرندگی قرار دهید و با فرستنده‌ی خود جفت کنید، سپس هدفون‌ سیمی خود را به آن متصل نمایید.

نصب و راه اندازی

hamirayane

فرآیند نصب و راه انداری هدفون بلوتوث چندان وقت گیر نبوده و تنها از چند گام ساده تشکیل می‌شود. پیش‌تر گفته شده که باید مدل خروجی صوتی تلویزیون یا گیرنده‌ی خود را پیدا کنید. چنانچه خروجی ۳.۵ میلی متری یا کامپوزیت L/R دارید، می‌توانید گیرنده‌ی بلوتوث را به طور مستقیم با استفاده از آداپتور هدفون به کامپوزیت به همان خروجی‌ها متصل نمایید.

اگر از درگاه صوتی نوری استفاده کنید، باید مبدل TOSLINK را نیز اضافه نمایید، به نحوی که خروجی TOSLINK تلویزیون یا گیرنده به تبدیل متصل گردد و سپس آداپتور بلوتوث را به تبدیل وصل نمایید.

در ادامه کافیست هدفون را با فرستنده‌ی بلوتوث جفت نمایید. هنگام استفاده از Priva و اکثر مدل‌های مشابه، تنها باید دکمه‌ی اصلی دستگاه را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که چراغ آن شروع به چشمک زدن کند. در ادامه دکمه‌ی جفت کردن هدفون را نگه دارید. بعد از چند ثانیه بین دو دستگاه ارتباط برقرار می‌شود، حال می‌توانید صدا را از طریق هدفون آزمایش کنید.

اگر صدایی به گوش نمی‌رسد یا اگر نمی‌دانید که هدفون‌ به درستی جفت شده یا نه، می‌توانید گیرنده‌ی بلوتوث را از تلویزیون جدا کرده و آن را به یک منبع صوتی دیگر مانند جک هدفون گوشی هوشمندتان متصل کنید، چنانچه توانستید در هنگام آزمایش با منبع صوتی دوم صدایی بشنوید، باید از طریق منوی تلویزیون یا گیرنده‌ی به دنبال بخشی برای جک هدفون یا auxiliary speakers بگردید. بعضی از دستگاه‌ها صدا را به پورت‌های کمکی انتقال نمی‌دهند، بنابراین باید خودتان این کار را برای دستگاه تعریف کنید. اما به طور کلی با صرف نظر کردن از این قضیه، کل فرآیند خیلی ساده صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.