پورت SPDIF چیست ؟

0

پورت SPDIF روی پلیر های خونگی و یا پشت کامپیوتر وجود داره و شاید واسه شما هم سوال شده باشه که این SPDIF چیه و چه کار می کنه . با من همراه باشید تا توضیح بدم .

SPDIF مخفف Sony Philips Digital Interface Format هست که به اختصار Sony Philips Digital Interface هم میگن . در واقع این رابط سخت افزاری برای انتقال صدا به صورت دیجیتال طراحی شده . همونطور که می دونید صدا در حالت نرمال ، به صورت آنالوگ هستش یعنی شبیه به یه شکل موج می مونه که در طول زمان تغییر می کنه ( مثلا صدا زیاد میشه کم میشه ) . صدای آنالوگ یه عیب بزرگی داره و اونم اینه که خیلی راحت نویز رو به خودش میگیره و خراب میشه . واسه اینکه نویز خیلی کمتر روی صدا تاثیر بذاره ، باید صدا رو به صورت دیجیتال درآورد و بعد انتقال داد . صدای دیجیتال یعنی سیگنالی که به صورت صفر و یک ذخیره شده .

به زبون ساده و به طور خلاصه SPDIF چیز عجیب و غریبی نیست فقط اسمش یکم طولانی و گیج کننده است وگرنه SPDIF یه رابط سخت افزاری برای انتقال صدای دیجیتاله و دو نوع پورت هم داره که در ادامه میگم . منظورم این بود که فکر نکنید SPDIF چه تکنولوژی خاص و شگفت انگیزیه !

چرا با وجود HDMI باز هم از SPDIF استفاده میشه ؟

شاید خیلی ها بگن که وقتی درگاه HDMI هست دیگه چرا از اس پی دی آی اف استفاده کنیم ، خب کابل HDMI صدا رو هم به صورت دیجیتال منتقل می کنه . در حال حاضر فقط به دو روش کلی میشه صدا رو به صورت دیجیتال انتقال داد . یا از طریق کابل HDMI و یا توسط رابط SPDIF . اما مشکل اینجاست که کابل HDMI ضخیمه و سنگین . ضمن اینکه HDMI صدا و تصویر رو به صورت همزمان و از طریق یک کابل می فرسته و شما نمی تونید صدا رو به صورت جداگونه کنترل کنید . از طرفی همه دستگاه ها مجهز به پورت HDMI نیستن و اگر هم باشن بعضی هاشون ، انتقال صدا از طریق HDMI رو ساپورت نمی کنن . خلاصه اینکه باید یه پورت یا رابط جایگزین و تضمینی دیگه برای صدای دیجیتال وجود داشته باشه .

پورت های SPDIF

صدای دیجیتال اس پی دی آی اف دو تا پورت داره . یا توسط پورت RCA یا با پورت اپتیکال منتقل میشه . پورت RCA همون پورت های معروف کامپوننت هستن که زرد و سفید و قرمزن اما پورت مخصوص اس پی دی آی اف به رنگ نارنجی هستش که با بقیه پورت ها قاطی نشه . پورت SPDIF اپتیکال هم در واقع همون پورت صدای دیجینال اپتیکال هست که روی دستگاه های جدید می بینید . تو بعضی از دستگاه ها فقط پورت RCA هست ، تو بعضی دستگاه ها فقط پورت اپتیکال و تو بعضی از دستگاه ها هم ، هم پورت RCA و هم پورت اپتیکال اس پی دی آی اف وجود داره . شکل زیر :

hamirayane

پورت SPDIF شامل پورت کواکسیال و پورت اپتیکال

کابل مخصوص SPDIF

همونطور که بالا هم گفتم ، وقتی دو نوع پورت واسه SPDIF موجود باشه پس قاعدتا دو نوع کابل هم برای اس پی دی آی اف وجود داره . یکی کابل RCA که یه کابل تک کانکتوره ( مثل کابل های کامپوننت ) که دو طرفش مثل همن . شکل زیر :

hamirayane

کابل کواکسیال RCA مخصوص SPDIF

کابل اپتیکال که با استفاده از تکنولوژی فیبر نوری طراحی شده و سیگنال صدا رو به صورت دیجیتال و توسط انرژی نور منتقل می کنه . شکل زیر :

hamirayane

کابل اپتیکال ( فیبر نوری ) مخصوص SPDIF

پورت SPDIF روی پلیر های خونگی

اگه دستگاه سینما خانگی یا DVD پلیر دارید همین الان برید پشت دستگاه تون رو ببینید . احتمال 99 درصد پورت اس پی دی آی اف وجود داره حالا چه از نوع کواکسیال یا همون RCA و چه از نوع اپتیکال . واسه اینکه صدای پلیر رو به صورت دیجیتال به یه آمپلی فایر انتقال بدید ، باید آمپلی فایری داشته باشید که پورت ورودی SPDIF داشته باشه یعنی SPDIF IN . اینجوری می تونید از خروجی اس پی دی آی اف هر دستگاهی ، صدای دیجیتال رو به آمپلی فایر تون منتقل کنید . اگر هم دستگاهی دارید که تصویریه ، مثل تلویزیون ، پلی استیشن یا اکس باکس و … می تونید تصویر رو با کابل HDMI و صدای دیجیتال رو از طریق اس پی دی آی اف به آمپلی فایر منتقل کنید .

hamirayane

انتقال صدا از طریق SPDIF و تصویر توسط HDMI

پورت SPDIF در کامپیوتر

روی بعضی از مادربورد ها ، پورت اس پی دی آی اف تعبیه شده . توی مادربورد ها هم مثل پلیر ها و خیلی از دستگاه های دیگه شاید فقط پورت اپتیکال باشه یا فقط پورت RCA و شاید هم جفت پورت ها تحت نام SPDIF وجود داشته باشن .

hamirayane

پورت SPDIF روی مادربورد کامپیوتر – پورت کواکسیال و اپتیکال

در شکل بالا هم پورت کواکسیال ( نارنجیه ) وجود داره و هم پورت اپتیکال ( سبز کمرنگ ) . اما در بعضی مادربورد ها فقط پورت اپتیکال وجود داره :

hamirayane

پورت SPDIF روی مادربورد کامپیوتر – پورت اپتیکال

اگه مادربورد کامپیوتر شما پورت اس پی دی آی اف نداره ، می تونید یه ماژول SPDIF به مادربورد اضافه کنید ، به شرطی که مادربورد تون پین های اضافه کردن ماژول SPDIF رو داشته باشه که اکثر مادربورد ها دارن . به شکل زیر دقت کنید :

hamirayane

پین های SPDIF روی مادربورد کامپیوتر

باید دنبال پین هایی باشید که اسم SPDIF کنارش خورده باشه . مثل : SPDIF_OUT و SPDIF_O و SPDIFO و HDMI_SPDIF و JSP1 .

حالا باید یه آداپتور یا ماژول اس پی دی آی اف هم بخرید . شکل زیر رو ببینید :

hamirayaneآداپتور یا ماژولSPDIF

 

یادتون باشه ، صدایی که از هر دستگاهی میگیرید ، حالا چه با SPDIF چه با هر پورت دیگه ای ، باید به یه تقویت کننده صوتی انتقال بدید مثل آمپلی فایرهای خونگی یا سینما خانگی .

 

کابل Coaxial یا کابل اپتیکال ؟

واقعیت اینه که هم کابل Coaxial و هم کابل اپتیکال ، سیگنال صوتی رو می تونن به صورت دیجیتال انتقال بدن . یعنی حتی یک بیت هم اینور اونور نمیشه . اما کابل اپتیکال دو تا مزیت داره . یکی اینکه کابل RCA یا همون Coaxial تا 10 متر بیشتر نمی تونه سیگنال رو تضمین شده بفرسته . مسئله دوم هم اینه که کابل اپتیکال به خاطر ماهیتش ، نویز الکترونیکی روش تاثیری نداره . پس تا جایی که می تونید از کابل اپتیکال برای انتقال صدای دیجیتال استفاده کنید .

خب دوستان اگه تجربه از کار کردن با پورت SPDIF دارید حتما در قسمت نظرات بفرمایید تا بقیه کاربران هم در جریان باشند .

 

(منبع کلیک)

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.