آموزش تمیز کردن فن لپ تاپ

0

آموزش تمیز کردن فن لپ تاپ

خیلی از مواقع کاربران در جهت پاکسازی لپ تاپ و سیستم کامپیوتر شخصی خود از سشوارهای هوای فشرده استفاده می کنند که این روش معایبی را به همراه دارد

به گزارش کلیک، همه کامپیوتر ها چه PC چه لپ تاپ دارای فن های خنک کننده ای برای پردازنده ها هستند. پردازنده های کامپیوتر میلیون ها محاسبات را در هر ثانیه انجام می دهند که هر کدام از این محاسبات توسط قدرت الکترونیکی هندل می شود. پس از یک مدت زمان مشخصی پردازنده ها به شدت گرم و در نهایت داغ می شوند که در این حالت، فن های خنک کننده وارد عمل می شوند. تولید کنندگان پردازنده ها معمولا از هیت سینک ها و فن های خنک کننده مخصوص پردازنده در جهت کاهش دمای پردازنده استفاده می کنند. با این حال اگر هیت سینک ها و فن های خنک کننده آغشته به گرد و غبار و خاک شوند، عملکرد خوبی در زمینه خنک کردن پردازنده ها نخواهند داشت. برای یک کسب و کار کوچک با منابع محدود و کمبود زمان، خرابی کامپیوتر می تواند فاجعه آمیز باشد. یک راه آسان برای تمیز کردن فن لپ تاپ این است که درپوش لپ تاپ را دربیاوید سپس گرد و غبار موجود را فوت کرده و در نهایت با یک پارچه نرم پره های فن را تمیز کنید.

چیزهایی که به آن نیاز دارید:

  • یک سطح صاف و ترجیحا حصیر مانند و ضد استاتیک
  • پیچ گوشتی مناسب برای باز کردن پیچ های درپوش لپ تاپ
  • پارچه نرم و سبک و عاری از هرگونه پرز

مراحل:

  1. کابل برق لپ تاپ را از پریز بیرون بکشید و ارتباط لپ تاپ با هر گونه منبع برق را قطع کنید. لپ تاپ را وارون کرده و بر روی یک حصیر ضد استاتیک قرار بدهید.
  2. درپوش یا کاور لپ تاپ را با پیچ گوشتی های مخصوص پیچ های تعبیه شده در لپ تاپ مورد نظرتان باز کنید. معمولا کمپانی های تولید کننده لپ تاپ ها از یک مکانیزم برای طراحی کاور پشت و پیج های کاور استفاده می کنند بنابراین نگرانی نباید در این مورد داشته باشید. پس از جدا کردن کاور و درپوش از لپ تاپ، فن های خنک کننده پردازنده باید قابل رویت باشد.
  3. فن خنک کننده را با انگشت خود نگه دارید تا هنگام تمیز کردن حرکت نکند. هرگز فن خنک کننده را از لپ تاپ جدا نکنید چرا که این کار ممکن است به قطعه پردازنده آسیب برساند. به دلیل فقدان دانش شما در زمینه قطعات سخت افزاری لپ تاپ ها پیشنهاد می شود از بازکردن هرگونه پیج در این مرحله خودداری کنید.
  4. در حالتی که فن را با انگشت خود نگه داشته اید، با استفاده از یک پارچه نرم و سبک به آرامی و با دقت کامل پره های فن و خود فن را تمیز کنید تا گرد و غبار و خاک نشسته شده بر روی فن پاک شود.
  5. به آرامی به فن تق و توق هایی بزنید تا گرد و غبار داخل فن خارج شود این عمل را تا زمانی که مطمئن شدید داخل فن نیز پاک شده انجام دهید پس از اتمام کار، درپوش لپ تاپ را گذاشته و پیج های آن را با پیچ گوشتی محکم اما نه به صورتی که پیچ هرز شود، ببندید.

هشدار:

همان طور که گفته شد هرگز قطعه ای را از برد لپ تاپ خارج نکنید! با باز کردن پیج های قطعه مورد نظر و بیرون در آوردن آن قطعه این احتمال وجود دارد که به دستگاه آسیب برسانید. همچنین از دستگاه های هوای فشرده وکیوم برای پاک سازی استفاده نکنید این دستگاه ها به دلیل اینکه با فشار قوی هوا را به بیرون می دهند به قطعات لپ تاپ ها می توانند آسیب جدی وارد کنند حتی اگر لپ تاپ به برق متصل نباشد.

ارسال نظر

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.